Laufey og Skarven

34+5. 40 dager igjen. Høygravid!

Jeg var bra mye flinkere til å skrive dagbok forrige svangerskap. Men alt var nytt og spennende da, denne gangen er det mer «gjort det før» blandet med «dette suger skikkelig» og en del angst. Ikke sånn hyperventilerende eller lammende angst, men mer bare at jeg ikke får til å snakke om det så mye. Jeg gjør på en måte ingenting. Det er 40 dager igjen til termin, og så langt har jeg forberedt… ingenting. Jeg har ikke funnet fram babyklær, vogn, bilstol, ingenting. Jeg har ikke kjøpt inn de få apotekstingene jeg vet vi trenger, og jeg har ikke pakket fødebag. Selv min far mente her for et par uker siden at nå burde jeg ha pakket den fødebagen :hilarious:

Men altså, hvor mye trenger man egentlig å ha med seg? Nesten ingenting. Jeg tviler på at fødselen denne gangen går i rasende tempo, den går forhåpentligvis noe raskere, men selv en halvering betyr 20 timer. Så jeg stresser ikke med det. Og jeg vet jo hvor vogna er. Og bilstolen. Babyklærne vet jeg faktisk ikke av… Bare at de er pakket i en boks. I likhet med stort sett alt annet vi eier er den antageligvis stappet innpå et rom her som akkurat nå er lager. Renovasjon av kjelleren, hvor alle soverommene er samt bad og vaskerom, er fortsatt ikke ferdig. De skulle være ferdige i slutten av januar, midten av februar senest. Og det jobbes jo på, det er folk her hele tiden, men det går sakte likevel. Så jeg får ikke gjort så veldig mye uansett.

Dette svangerskapet er mye likt det med Mini. Noen ting er bedre, det har ikke vært noen blødninger, ekstrem kvalme til tross så har det vært mye mindre spying, og lillebror er veldig aktiv, som gjør det lettere å vite at han lever. I tillegg har jeg blitt tatt på alvor av helsepersonell når jeg har kontaktet dem, ingen har kalt meg hysterisk, og vi har bare fått kommet inn for undersøkelse uten problemer.

Noen ting har vært ganske like, som følelsen av å ikke få puste, at det er vanskelig å sitte fordi babyen føler seg klemt (tror jeg, han reagerer hvertfall), og nå i det siste disse krampene i beina som jeg husker fra sist. Visstnok nerver i klem..

Noen ting har vært verre. Jeg har for eksempel fått bekkenløsning! To forskjellige typer smerte i skjønn forening, det kjennes ut som ekstrem gangsperre i innside lår, og som om noen gjentatte ganger stikker en diger kniv opp mellom beina på meg. Ikke at jeg faktisk har prøvd det siste, men jeg ser for meg at det kjennes sånn ut.

Det er og mye, mye tyngre å være gravid mens man har en 3-åring! For han bryr seg særdeles lite om mine behov hvis han syns hans er viktigere :hilarious: Men ting må jo gjøres, han må ha mat og stell og en mamma som er til stede, og mammaen prøver virkelig så godt hun kan, uten å lykkes helt. Men han gleder seg til lillebror kommer! «Tenk at jeg skal få en baby!» sa han her om dagen :Heartred Vi får se hvor gøy det faktisk blir :hilarious:

Ellers er det påske. Fint vær, dog litt sur vind. Det telles ned til lillebrors ankomst, og fingre krysses for at kjelleren blir ferdig så vi får vaska ned og flytta inn før han kommer…
 
36+4. 27 dager igjen til termin!

Hva skjer? Absolutt ingenting!
Kjelleren er det verste. Siden det er litt utradisjonelle mål på dørene, må de spesialbestilles. Snekkeren kunne ikke levere de vi ville ha, så fant til slutt en annen leverandør. Bestilte dører, og venta. Fikk beskjed om at dørene var straks klare for levering. Men så hørte vi ikke noe mer, og de svarte ikke på henvendelsene våre. For da var de gått konk! Konkursbobestyreren vil ikke svare på om dørene er produsert i det hele tatt… Og det er overraskende få her i verden som lager dører på spesialmål…

Elektrikeren som skulle ha alt ferdig før påske, ble ikke ferdig før påske. Ikke så rart, han var jo aldri her. Så skulle han være ferdig forrige uke. Han gjorde ingenting, var knapt innom. Så vi har ikke lys, ikke varme, ikke strøm. Får ikke gjort noe der nede heller. Og nå er hele elektrikerfirmaet i streik. Snekkerne la igjen en haug med listverk her før påske, og siden har ingen sett dem. Sannsynligheten for at vi får flytta inn før lillebror kommer er ekstremt liten..

Siste vekstkontroll tidligere denne uka, han er litt liten med -12%, men det er ingenting å tenke på. Hvis han ikke er kommet til termin så setter de i gang fødselen. Håper vi slipper det! Legen mente at siden storebror kom litt før termin så gjorde nok lillebror og det. Fantastiske kroppen klarte å få til aura mens jeg var inne hos jordmor, og hun syns det var så skummelt at det ble full pakke med over en time med CTG, blodprøver, legebesøk og masse styr. Ingen tegn på svangerskapsforgiftning, heldigvis.

Skjer det noe mer da? I grunn ikke. Vi fins ikke klare for baby, men igjen, hvor mye trenger en baby? Han trenger bleier og mat og kos. Det skal vi få til, uansett hvor kaotisk resten av livet er. Men må kanskje revurdere hjemmebesøk fra helsesykepleier :p
 
Bare finn frem bilstol så ordner resten seg. :hilarious: alt annet kan man sende gubbelur til å hente selv
 
Bare finn frem bilstol så ordner resten seg. :hilarious: alt annet kan man sende gubbelur til å hente selv
Bilstolen vet jeg av :D Tror til og med jeg vet av vogna… Og et eller annet sted her er det en kasse med nyfødtklær, den skal jeg og finne tak i. Den var bare ikke der jeg trodde den var, bekymringsverdig nok :p
 
Herregud så digg å se at det ikke bare var meg som hadde et fryktelig avslappet forhold til barn nummer 2 :p kjøpte ny bilstol en måned før termin og vasket en maskin klær. Det var nestingen min :p
 
Herregud så digg å se at det ikke bare var meg som hadde et fryktelig avslappet forhold til barn nummer 2 :p kjøpte ny bilstol en måned før termin og vasket en maskin klær. Det var nestingen min :p
Ingen nesting her :hilarious: Halve huset er fremdeles en byggeplass, så det er ikke håp uansett :hilarious:

Men jeg har funnet fram babyklærne!
Litt avhengig av størrelsen på lillebror må vi kanskje supplere med noen bukser, ellers er vi Good :cool:
 
37+1!

Baby ferdig! Bare å komme ut nå, mammaen er dritt lei! Leggmusklene har klikka helt, skikkelig ømme, som om jeg har trent masse. Har ikke det, knapt i stand til å stå oppreist.. Lårene/Symfysen/området der gjør fremdeles skikkelig vondt, puppene gjør skikkelig vondt, hvis jeg gjør noe som helst så looper magen inn i en evig kynner som ikke går over før jeg legger meg ned, og jeg får fremdeles ikke puste. Dette her er stusslige greier.

Kan ikke huske det var så vondt med mini. Det var tungt, og psykisk kjipt (det er det nå og), men var det så vondt overalt? Husker ikke. Fortrengt? Blæra mi insisterer på at den er sprekkeferdig minst en gang i halvtimen, så jeg må dra hele hvalen opp på loftet for å gå på do, så kommer det ca fem dråper. Gjenta..

Men nå er han ferdig! Kom ut, baby! Jeg lover vi er bedre forberedt enn det virker som! :hilarious:

Forkjølet er jeg og. Hjelper ikke akkurat på å ikke få puste :hilarious: :shifty: :arghh:

Det er verdt det, jeg vet det er verdt det. Det er verdt alle forsøkene, alle graviditetene, alle ukene/månedene (årene?) med blod, alle pengene… Det er bare så kjipt :bag:
 
Back
Topp