Lasagne med cottage cheese

Madinka

Glad i forumet
Valgte å putte denne under spetember 2011, for å lage litt mer liv her.

Her, millemari og evt andre interesserte:

Hjemmelaget lasagne med cottage cheese:

Lag en stor porsjon hvit saus/bechemelesaus av 1 liter H-melk. (evt en blanding av ekstralett-/lettmelk og fløte).
Jeg tar en god slump meierismør (her har du meg, det går ikke i dl og ss altså, men skal angi ca-mål til dere som er vant til å bruke det) - altså ca 3-4 ss smør, smeltes, rør inn 3-4 ss mel (jeg bruker speltmel) og kok raskt opp. Spe med melka og rør hele tidne mens du gjør det.
Tilsatt salt, pepper og malt muskat (etter smak og behag). Sett den til siden når den er ferdig/passe tykk i konsistens.

Tomatsaus:
1 boks hermetiske tomater
(kan med fordel moses helt fin med stavmikser før den kokes opp) blandes med 3 ss Maizena utblandet i ett par dl kaldt vann (pleier bare å bruke tomatboksen og blande, så blir tomatrestene med med det samme). Spe på med vann hvis for tykk, men sausen skal ha en passelig tykk konsistens. Kok opp og krydre etter smak. Jeg bruker salt, pepper, 1 ss sukker og litt cajenepepper, men dropper det siste når guttungen er hjemme.
Pleier også å bruke løk og hvitløk i voksenvarianten, da freser jeg det over lett varme før tomatene has oppi.

Stek 400-500 gram karbonadedeig (mer kjøtt og bedre smak enn kjøttdeig, syns jeg, men absolutt valgfritt) og bland det i tomatsausen.

Smør en stekeform, legg lagvis med kjøtt-/tomatsaus, plater, bechemelesaus og cottage cheese  (jeg bruker 2 bokser) og topp det hele med ekte hvitost (ikke noe oljeost  à la ostetopping el, det smaker ikke bra og smelter rart). Kan godt ha blanding av Jarlsberg, Norvegia og Cheddar også, det blir ektra deilig.
Jeg skiver som regel bare osten oppå, og strør pizzaostrester oppå i tillegg hvis jeg har.

Stekes i forvarmet ovn på 220 grader i 20-30 minutter. La hvile i 10-15 minutter før servering.

Lag en frisk grønn salat til, og kanskje noen rundstykker hvis man ønsker.

Jeg lager ofte dobbel porsjon og fryser ned den ene lasagnen. Kjekt å finne igjen en dag man trenger det.

emoticon

Det er det virkelig!
Spiste den i dag, 2 voksne og et barn, og det er kun bittelitt igjen av en stor form..

Fikk bare så himla lyst på rødvin.. emoticon

Back
Topp