Lar du barnet sitte alene i bilen?

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
Tja er jeg ute rundt bilen og ser bilen hele tiden så ja! Slik som at hun sitter fint i bilen når jeg fyller bensin og slike ting.

Men må jeg noen meter unna bilen så er hun med uansett!

Et lynkjapt ærend, type maks 2 min, ja. Gjør det noen ganger med de største på 6 og 8. Han på 2 blir somregel alltid med, lar han hvertfall ikke sitte alene i bilen. Og selvfølgelig aldri i solsteiken, uansett alder. Guttene mine på 6 og 8 hater å gå i butikken så de trygler alltid om å få sitte og vente i bilen men når det er sol krangler jeg med dem og sier de MÅ bli med.

Mange som er så redde for brann, ulykker osv.. men jeg tenker litt sånn at alt en gjør her i livet er en "risiko". Jeg sender ungene mine til skolen (mørke, trafikk) de rir på hest, sykler, skater osv.. og de (eldste) er alene hjemme når jeg er på butikken osv.. Mye kan skje, en kan ikke helgardere seg.

På en måte tenker jeg at det er ganske trygt for dem å sitte i bilen jeg. Det er også en risiko å farte rundt alene med tre unger på en parkeringsplass..?

Ser ikke så veldig stor forskjell på å la ungene sitte i bilen 2 min mens jeg går inn i huset for å hente et regntøy jeg har glemt eller å la dem sitte 2 min å vente mens jeg kjøper en melk og et brød.

Det har skjedd et par ganger viss jeg har glemt å kjøpe brød elns. Jentene på 4 år sitter pent i bilen. Og jeg springer som en galning for å unngå at de skal sitte lenge. Greit nok at det er fort gjort å ta dem ut av setene, men å ta dem med i butikken og konme seg ut derfra kan noen ganger ta litt lenger tid enn planlagt:p Men ALDRI på varme dager å sørger for at bilen er låst, at håndbrekket er skikkelig oppe osv..

Nei det tar jeg ikke sjansen på...

NEI aldri!

Selv om det frister å levne henne for å stikke inn og hente en pakke på posten, bare kjøpe en ting e.l. så tar jeg henne ALLTID med.

En ting er om bilen skulle ta fyr, bli påkjørt på parkeringsplassen, at ungen får noe i halsen eller noen tar henne.

Det jeg tenker mest på er om jeg får et illebefinnende (man vet aldri) og ikke kommer meg ut igjen. Hvem vet da hvor lenge barnet blir sittende i bilen før noen finner henne?

Kanskje når hun blir skolebarn, og kan forlate bilen selv dersom det tar lang tid. Men ville i så tilfelle ikke funnet på å låse bilen, barnet må kunne komme seg ut dersom det skulle skje noe.

Man skal aldri si aldri...

Jeg har laget barna, de er mitt ansvar. Og aldri i verden om jeg utsetter dem for noe slik at jeg ikke er der og kan hjelpe. Bilen kan brenne, bilen kan trille, noen kan kjøre på den, noen av barna kan sette noe i halsen, de kan få illebefinnende.. Nei, jeg skal være tilstede om det skjer noe.

Barna dine kan vel sette noe i halsen eller få et illebefinnende uansett hvor de er? Regner ikke med at du følger dem hvert sekund av hver dag?

Nei, hverken 7 åringen eller 1 åringen.
Ja, alt man gjør er en risiko osv, men jeg velger altså å ikke gå fra dem i bil.

Nei, det er hun for liten til, men det hender jeg løper inn igjen og henter noe etter å ha satt henne i bilstolen og bilen står i oppkjørselen vår. Bor på et lite sted, unna folk, og vurderer det som helt trygt. Selvsagt skal vi ikke la barna sitte igjen i bilen på varme dager og sånt, men syns det er litt rart at folk er så redde... Det er heldigvis ikke vanlig at bilene våre spontant tar fyr, og hadde den vært i full fyr og flamme på de 30 sekundene det tar meg å løpe inn igjen etter lommeboka, så hadde jeg ikke kunne gjort noe om jeg hadde sittet i førersetet heller. Men det er jo bedre at folk er for forsiktige enn at de ikke bryr seg, så klart.. :)

Hender han sitter i bilen når jeg henter storesøster på Sfo. Da parkerer jeg rett utforbi døren og går rett inn og roper at hun må komma ut.

Men han blir alltid med inn på butikken og evt andre ærend. Skummelt å la de sitte i bilen alene. Vet aldri hva som skjer.

Gutten min på 3,5 har sittet i bilen ved et par anledninger, der ærendet har tatt 1-2 min og jeg ser bilen hele tiden. Nå har han fått "stor gutt-sete" og kan i teorien komme seg ut av setet og lukke opp bildøra selv, så kommer nok ikke til å gjøre det mer. Han forstår han må sitte og vente, men man vet aldri. Noe kan skje som skremmer han og får han til å løpe ut av bilen...

Ja det gjør jeg, når han sover eller ikke gidder å bli med, men tar han helst med meg :) (han er 4 år)

Barna dine kan vel sette noe i halsen eller få et illebefinnende uansett hvor de er? Regner ikke med at du følger dem hvert sekund av hver dag?

Men da er jeg der og kan gjøre mitt beste.

Så klart de kan få det, men jeg vil ikke være mora som sto i butikk kø mens ungen ble kvalt fastspent i en bil uten oppsyn.

Og enda en ting som nesten er enda verre..

Hva om det skjer meg noe, og ungene sitter i bilen, og kanskje 5 åringen begynner å gå ut selv og ikke aner om at mor ligger i en ambulanse på vei til sykehus..? Eller 3 åringen som sitter fastspent og mamma kommer aldri tilbake..

Back
Topp