Lar dere de skrike?

WishMeLuck

Elsker forumet
jentene i juni13
Jonathan har begynt å tulle sånn på kvelden da han skal sove.. Han legger seg stort sett greit, og sovner greit, ofte på puppen! men så, 45min etter han har sovna første gangen så våkner han igjen! Da gir jeg han smokken, og så sovner han såvidt igjen, så våkner han igjen og skriker, så kommer jeg/sambo inn, da slutter han og bare smiler..
Vi kan sikkert gå inn 20ganger på en kveld.. Dvs han sovner SEINT.. Han er stuptrøtt, for han lukker øynene så fort han får sutten..!

Han er jo liksom ikke en bitteliten baby mer, men jeg har ikke helt hjerte til at han skal skrike seg i søvn, samtidig som det er en veldig dårlig vane at vi skal inn med smokken HELE kvelden..

Hvor lenge synes DU jeg skal la han skrike før han får sutten igjen?

5 mnd gammel? Ikke i det hele tatt! Barn SKAL IKKE ligge alene og grine når de er så små. Punktum finale.

Han er for liten for noen slags skrikekur (og ja, jeg har gjennomført skrikekur på mitt barn, men da når han var 8 mnd gammel).. Ville vel heller prøvd å kutte ut smukken om det er den som er problemet, venn han av med å sove med den - da slipper dere også å gå 20 ganger inn for å putte den i...

Bouncing buttplug skrev:
5 mnd gammel? Ikke i det hele tatt! Barn SKAL IKKE ligge alene og grine når de er så små. Punktum finale.

Strø smokker rundt i hele senga så finner han kanskje en og pakker inn selv. Det funka iallefall her. .

Men når legger han seg for kvelden? Han er ikke for trøtt når han først sovner da? Jenta vår sover skikkelig dårlig og våkner ofte om hun er for trøtt før hun sovner...

Vi lar han skrike så lenge det ikke er sånn intens hysterisk skrik.. men vi går inn til han OFTE.. og han sovner gjerne etter 3-4 gangen vi er inne.. her er det ikke noe sutt eller smokk da.. 
Du må bare gjøre det som du føler deg mest komfortabel med og prøve deg frem

Babyer skal ikke skrike seg i søvn, det er barbarisk! Kanskje han er overtrøtt? For mett? Eller bare veldig glad i å være sammen med mamma/pappa? Hjelper det om du sitter inne hos ham til han har sovna?

Jeg har ikke tenkt til å bruke noen skrikekur altså, bare lurte om det er vanlig å la de skrike noe når de er så små, har hørt noen lar de "slite seg ut"..! Jeg vil ikke barnet mitt skal sovne mens han gråter fordi han er sliten.. Jeg går inn hver gang, så fort vi hører han begynner å ynke seg, for hvis jeg venter, så bare eskalerer det, så blir det igrunn et helvete... De siste dagene har det blitt til at jeg sitter på sengekanten til vår seng, hans seng står rett ved siden av, og bare ser på at han sovner. Da sovner han jo til slutt, uten å skrike, fordi jeg putter inn smokken da han mister den! Men dette tar gjerne hvertfall 45min. Og da har vi jo allerede lagt han en gang tidligere, med kveldsbad/vask, litt grøt, masse kos og pupp..
Skulle bare ønske han klarte å sovne av seg selv, slik han gjorde før..
Men hvis han føler seg utrygg på noe slags vis, og trenger at jeg sitter der, så gjør jeg selvfølgelig det! Han er smørblid hele dagen ellers, og sovner uten en lyd på dagen, så jeg forstår ikke hva som plager han på kvelden.. Han sover ikke lenge på dagen heller, to lurer på ca en time hver seg.. Han burde jo ha sovet mye mer synes jeg, men det går ikke..!

Han legger seg ca 19.30 hver dag.. Synes nesten ikke jeg kan legge han tidligere enn det..?

Jeg lot aldri min sønn ligge alene å skrike i den alderen.
Ja, han kunne skrike - og faktisk en god stund, men da var jeg inne hos han og satt ved senga og holdt en hånd feks på mage eller rygg, så han skulle vite at jeg var der.
Det var jo selvsagt når jeg hadde utelukket at han ikke var sulten eller hadde behov for andre ting annet enn nærheten til meg/pappa'n.
Ja, det ble mye sitting ved senga - men etterhvert gikk det bedre og bedre, så man bare trengte å gå inn å vise seg, stryke litt for å roe - for så å gå ut igjen :)

Høres ut som dere har en kjempegod rutine på det meste. Husk at små babyer forandrer døgnrytmen sin så ofte som hver dag i perioder. Og det som funka forrige uke, funker ikke nå.
Sånn kan de holde på til de er langt over året. Som sagt over, babyer skal aldri skrike i søvn. Barn generelt skal ikke det uansett alder. Natt og søvn skal være en trygg og god situasjon for store og små. Han skriker ikke fordi han bare har lyst, det er jo for en grunn. Den eldre generasjonen kan finne på å si at de må skrike seg opp for å bygge lunger. Eller at de blir bortskjemte om man trøster. Dette er bare gamle myter og intetsigende bullshit i beste fall. Det å la barn skrike seg i søvn uansett, er i mine øyne, egoistisk, bestialsk og gagner ingen untatt foreldrene i perioder. Det er en haug nyere forskning som kan vise til at man øker faren for krybbedød betraktelig, og sjansen for psykiske lidelser og selvmord øker når de blir eldre.

Viktigste er at du/dere er der for han. Følg hjertet ditt og vit at det er en periode, så er det over.

WishMeLuck skrev:
Jeg har ikke tenkt til å bruke noen skrikekur altså, bare lurte om det er vanlig å la de skrike noe når de er så små, har hørt noen lar de "slite seg ut"..! Jeg vil ikke barnet mitt skal sovne mens han gråter fordi han er sliten.. Jeg går inn hver gang, så fort vi hører han begynner å ynke seg, for hvis jeg venter, så bare eskalerer det, så blir det igrunn et helvete... De siste dagene har det blitt til at jeg sitter på sengekanten til vår seng, hans seng står rett ved siden av, og bare ser på at han sovner. Da sovner han jo til slutt, uten å skrike, fordi jeg putter inn smokken da han mister den! Men dette tar gjerne hvertfall 45min. Og da har vi jo allerede lagt han en gang tidligere, med kveldsbad/vask, litt grøt, masse kos og pupp..
Men hvis han føler seg utrygg på noe slags vis, og trenger at jeg sitter der, så gjør jeg selvfølgelig det! Han er smørblid hele dagen ellers, og sovner uten en lyd på dagen, så jeg forstår ikke hva som plager han på kvelden.. Han sover ikke lenge på dagen heller, to lurer på ca en time hver seg.. Han burde jo ha sovet mye mer synes jeg, men det går ikke..!

Han legger seg ca 19.30 hver dag.. Synes nesten ikke jeg kan legge han tidligere enn det..?

Minstejenta vår legger seg 18.30. Legger vi henne senere enn det våkner hun hele tiden og bare tuller...

WishMeLuck skrev:

Der tror jeg du har det.. Hvis han kun sover 2 timer tilsammen på dagtid vil jeg tro det er aaaaaltfor sent å legge ham kl 19.30. Når sover han siste luren? Enten ville jeg lurt inn enda en lur på ettermiddagen og beholdt leggetiden, ellers ville jeg lagt ham for natta kl 18, senest 18.30.

Jeg vil vel si han er en bitteliten baby når han er 5 mnd gammel. Han er yngre enn livet han levde i magen din. Han trenger dere nok en god stund til om nettene, så dere må nok bare holde ut. . Del på ansvaret, så ikke begge slites ut

Lykkeliky skrev:

WishMeLuck skrev:

Der tror jeg du har det.. Hvis han kun sover 2 timer tilsammen på dagtid vil jeg tro det er aaaaaltfor sent å legge ham kl 19.30. Når sover han siste luren? Enten ville jeg lurt inn enda en lur på ettermiddagen og beholdt leggetiden, ellers ville jeg lagt ham for natta kl 18, senest 18.30.

Det tenker jeg også, jeg hadde sikkert prøvd å lagt ham tidligere. Frøkna mi er 9 mnd nå, sover tre dupper på 1,5 time hver om dagen, legges ca. klokka 19 og sover til en gang mellom 06 og 07.30. Om hun får mindre søvn enn denne rytmen, så blir hun et troll når hun skal sovne for natta.

Prøv mer søvn, enten mer på dagen eller tidligere på kvelden :)

De små har "utviklingssprang" ca hver 2 måned det første leve året.. da det bla  ofte blir endringer i døgnrytmen deres,

Selv om man hadde en rutine som har funka i en måned, kan det være nødvendig å justere den igjen.

Min la seg " sent" helt til han nærma seg 4 mnder..da var han umulig og overtrøtt og måtte bysses i søvn hver natt. La han tidligere og tidligere , og havna til slutt på  halv-sju-sju på kvelden .(våkna ikke tidligere av den grunn)

babyer skal aldri skrike seg i søvn, når det er sagt så hører jeg på min 1 -åring når han står i senga og "tøysegriner"  eller når han griner på ordentlig.

Lykkeliky skrev:

WishMeLuck skrev:

Minsten her legger seg 20-20.30, og han sover "bare" to timer på dagen. Funker fint her, han sovner fint når han legger seg. Utover det har jeg ingen råd å komme med til TS for det som funker for min unge trenger ikke funke for en annen unge.

Hadde ikke latt ungen skrike i det hele tatt. Mulig dere venter akkurat litt for lenge med å legge han slik at han er ovestimulert og ovetrøtt. Da blir det gjerne bare holloi om kvelden. Det er også helt vanlig at slike "tulleperioder" kommer og går gjennom spedbarnstiden. De kan vare et per-tre mnd, så blir alt normalt igjen. Jeghadde aldri gått ut av rommet dersom barnet begynte å gråte av det og ikke ga seg innen et halvt minutt. Da hadde jeg blitt der til han sovnet. Hele det første året til barnet handler kun om å etablere tillit og trygghet, og å rokke på denne tryggheten kan gi følger senere i livet. Har tre barn, alle litt forskjellige med legging, men felles for dem alle er at de aldri har måttet skrike seg i søvn, og nei, de blir ikke vanskeligere å legge, og nei, man må ikke være hos dem for alltid. Min erfaring er at så lenge barnet får ta dette i sitt eget tempo, så løsriver de seg selv når e er klare for det.

Back
Topp