Lapraskopi

Lykkelulla

Gift med forumet
Mailykke <3
Etter 3negative forsøk mente legen på riksen at det kunne vært lurt å ta lapraskopi for å utelukke Endometriose. Så får vi se hva legen på privatklinikken mener om det.
Dere som har hatt Lap, er det lenge å vente på time? Hvor lenge etter et slik inngrep er man sykemeldt?

Gyn søkte i juni og fikk time i begynnelsen av desember så har tok d lang tid. Inngrepet var på en mandag og jeg var sykmldt ut uken.. hadde ekstremt med luftsmerteri etterkant.

Hadde laptoskopi, og brente ned cyster i eggstokkene. Tok meg "fri"(er student) ut uken, men hadde fint klart å gjøre ting før det.. Men jeg hadde muligheten, så da ble det slik! ;) Hadde ikke noe særlig luftsmerter, men det ble litt promping! hahaha Er jo viktig å slippe ut luften! :P

Jeg ble henvist i april og fikk time slutten av oktober. Hvor lenge du blirsykmeldt er nok avhengig av hvor mye endometriose de evt fjerner. De sa at tre dagers sykemelding var vanlig. Det gikk greit for meg. Håper du ikke må vente så lenge.​

Takk for svar! Jeg har egentlig ikke noen symptomer på endometriose, bortsett fra litt menssmerter(men hvem har vel ikke det). Så trur jo ikke jeg har det. Over Seks måneder er lenge å vente på nytt forsøk syns jeg. Så spørs om det kanskje blir et forsøk i ventetiden. Hvis legen anbefaller det da.
Har noen tatt lap privat? erfaringer?

Her ble jeg henvist i begynnelsen av året, og fikk plutselig telefon i september om jeg hadde mulighet til å komme dagen etter til operasjon. Min erfaring er at det er det verste jeg har vært borti. Hadde sykt vondt i nesten 14 dager. Luftsmertene i mellomgulvet og skuldrene ville bare ikke gi slipp, så jeg hadde 2 tøffe uker med tårer og vondter overalt. Klarte ikke sitte normalt, ligge normalt eller noe. Selve såret var vondt i bare et par dager, men resten derimot..

Har hørt forskjellige erfaringer, noen har bare litt vondt mens andre må sykemeldes for de klarer ikke fungere en tid etter inngrep.

Håper du kommer inn fort og får en positiv opplevelse. :) Lykke til!

Jeg ble henvist i september 11 og hadde lap tre uker etterpå. Trist å høre at ingen av forsøkene var vellykket

Jeg ble henvist til lap i september eller oktober i fjor, og fikk time allerede i november i fjor. Jeg var dårlig lenge etterpå, måtte ha sterke smertestillende i ca 14 dager og var egentlig ikke ordentlig på føttene igjen før etter 1 måned. Men kan ha noe med at 12 dager etter operasjonen var endometriosen tilbake.

Jeg ble forespeilet et halvt års venting for lap, men de ringte etter kun noen uker - en operasjon ble visst avlyst så da fikk jeg den plassen. Jeg hadde også mye luftsmerter i skulder og mageregionen etterpå, og jeg følte sårene var harde og vonde (men dette var nok mest psykisk). Jeg var sykmeldt 1 uke, og fikk ikke gjøre situps på 1 måned tror jeg det var (jobber som dansepedagog). Husker jeg følte for å ta det veldig med ro uke nr. 2 også, så jeg øvde meg på å la elevene jobbe uten at jeg var med hele tiden. God erfaring! :-) Lykke til!

Etter 3negative forsøk mente legen på riksen at det kunne vært lurt å ta lapraskopi for å utelukke Endometriose. Så får vi se hva legen på privatklinikken mener om det.
Dere som har hatt Lap, er det lenge å vente på time? Hvor lenge etter et slik inngrep er man sykemeldt?

Jeg fikk henvisning den ene måneden og var inne til operasjon 4 uker etterpå. Mitt tips er nemlig: sjekk på fritt sykehusvalg! Jeg dro med tog til Ski sykehus og hadde en veldig fin opplevelse. Var sykemeldt ut uka, og du trenger nok tre-fire dager etter inngrep. Det skyldes blant annet denne gassen som de bruker, som gir litt smerter rundt kravebeina. Det er veldig greit å få tatt den undersøkelsen, så man kan utelukke evt problemstillinger, men for min del fant de ikke noe unormalt. Tvi tvi! :)

jeg ventet ca 3måneder etter sendt henvisning , men måtte ringe sykehuset og purre og mase, siden jeg først fikk beskjed at det var ca 3 måned venting, etter det hadde gått noen uker fikk jeg brev at det var 3-4måneder venting så da var det noen som ble irritert! hjelper å mase litt på sykehuset :P si du kan komme på kort varsel hvis det er en time som blir avbestilt...
jeg var sykemeldt i 2uker, men bare en uke det var skikkelig vondt, spesielt når jeg hostet, og måtte ligge på ryggen om natten alt annet gjorde vondt...

Tror det tok rundt seks uker fra jeg ble henvist til lap.op. ble gjennomført. Hadde vanvittige luftsmerter etterpå, helt opp i skuldrene, husker jeg lå og skrek på natta. Usj, men det ble bedre etter et par dager heldigvis.
Var sykemeldt i en uke, men tok det veldig rolig på jobben uka jeg kom tilbake også (endel tunge løft og "bøying og tøying" i jobben min i helsevesenet).

Eg hadde lap. i april 2007. Svidde av cyster på eggstokkane. Eg har PCOS, men ikkje endometriose. Huskar ikkje kor lang ventetid det var. Hadde lap. på Haukeland sykehus. Eg vart naturlig gravid 6 mnd etter operasjonen rett før eg skulle starte med hormontabl. Men mista dessverre i veke 6 den gongen og har ikkje vorte naturlig gravid etter det og kun ein kjemisk ved IVF. Smertene etter operasjonen var verst samme kveld og dagen etterpå, men krevde 1 vekers sjukemld var min erfaring. Men ikkje noko sånn å kvi seg veldig til altså!

Det er sikkert veldig individuelt hvor sterke smerter man har etter en slik operasjon som med alt annet ;)

Back
Topp