Laparoskopi

Kardemomme

Blir kjent med forumet
I dag har jeg altså vært hos gyn. Blodprøvene viste at jeg har EL, men både jeg og samboer skal undersøkes videre likevel.
 
Han skal levere en sædprøve og jeg skal til laparoskopi for å sjekke om jeg har tette eggledere. Får kanskje time allerede i september. Gynekologen ga en kort forklaring på hva som venter meg, og i tillegg har jeg lest litt om inngrepet på nettet.

Likevel er jeg litt små nervøs både til inngrepet og resulatene. Hadde blitt kjempe glad om noen kunne skrive litt om deres erfaringer. Tok inngrepet lang tid, fikk dere smerter i ettertid?
 
Jeg var til laparoskopi i april. Som Nesing skriver går inngrepet raskt og greit. Hos meg tok det litt lenger tid å komme på beina, men det skyldes at jeg reagerte på narkosen og måtte legges inn (lap er egentlig dagkirurgi og man får reise hjem sammen dag). Var også ganske redd da jeg fikk narkosen (er kontollfrik og likte ikke tanken på å være i narkose, for da har man jo ingen kontroll på hva som skjer) og spente magemusklene idet narkosen ble satt. Derfor måtte legen kjempe for å få lufta inn i buken, noe som gjorde at magemusklene var ganske ømme en ukes tid etterpå. Opererte en onsdag og var på korøving mandagen uka etter. Gikk bra så lenge jeg stod litt krokrygga eller satt.
 
Du må regne med at du kan ha litt vondt i skuldrene et par dager etter inngrepet. Dette skyldes lufta som pumpes inn i buken. Tok paracet de to første dagene, etter det var det ikke så vondt mer.
 
Ønsker deg lykke til. Det kommer til å gå helt fint. Kunne gjerne gjort det om igjen, men da med en annen type nakose så jeg slipper den reaksjonen [;)]
 
Har også vært igjennom lapraskopi, men var tydeligvis heldig med null komplikasjoner eller smerter i etterkant. Jeg gjorde min på Ullevål i Oslo, men utrolig snille og søte sykesøstre. Det var absolutt ikke skremmende. Hadde samtale med legen, før operasjonen, som forklarte meg hva de skulle gjøre. Alt gikk kjempe bra og jeg mener du har ingenting å grue deg til[:)] Lykke til[:)]
 
Tusen takk for svar alle sammen! [:)]
 
Er så redd jeg får timen midt under EL, sånn at det ødelegger neste PP for oss.
 
Hadde dere smerter lenge etter operasjonen? Tok det lang tid før dere kunne ha sex igjen?
 
Jeg hadde timen når jeg egentlig skulle hatt mensen. Dette var i april, og hadde da ikke hatt ordentlig mens siden januar, kun spotting. Spotta under operasjonen også. Hos meg brente de hull på eggstokkene og dette har nok satt igang EL på et vis, for fikk mensen ordentlig tilbake 14 dager etter lap. Ventet da til neste gang jeg hadde EL, altså 4 uker etter lap før vi hadde sex igjen. Vet ikke hvor lenge man bør vente, men man bør visstnok ikke ha sex for tidlig etter operasjonen pga infeksjonsfare. Spør legen som opererer deg om hvor lenge dere bør vente, så er du sikker.
 
Ikke meninga å mase, men har så mange spørsmål og tanker i hodet.
 
BabyT: Så man kan gjennomføre operasjonen selv om man har mensen?
 
Det mener jeg kan kan. Du kommer uansett til å blø etter inngrepet da de setter ei klemme på livmortappen for å kunne bevege på livmora. Hvis du finner ut at du har IKM rudt den tida du får time, så ville jeg ringt og hørt med dem hva de mener, men slik jeg forstod det hadde det ingenting å si om man har mensen da. Jeg hadde jo ikke ordentlig mens på den tida, bare spotting 2 dager da mensen skulle vært.
 
Men nå lurer jeg på en ting[;)] Jeg har vært på ferilitetsklinikken i trondheim, der førte de kontrastvæske inn i livmora, for å se om egglederne var åpne. De satt ett plastrør oppigjennom sjeden. Hva kalles dette da? Jeg lå ikke i narkose.
 
Hei!
Ej ska t laparoskopi 12september å har fått eit skriv med litt info.
 
PASIENTINFORMASJON OM LAPAROSKOPI.
Lap er et inngrep hvor man går inn i bukhulen via et lite snitt like under navlen med et instrument som kalles laparoskop. Dette er et rør som man kikker igjennom for å undersøke organene i bukhulen og bekkenet, og som en kan utføre en del operasjoner gjennom. Noen ganger må en lage ekstra innstikk for å komme til/holde.
 
Alle gynekologiske lap operasjoner registreres(uten navn) i et kvalitetsregister som et ledd i å sikre god kvalitet på slike operasjoner. Du må selv si fra dersom du vil reservere deg mot at din operasjn registreres.
 
En sjelden gang kan det oppstå skade på organer som gjør at en må gjøre et utvidet ingrep(åpen operasjon). snittet i huden blir sydd med tråd som løsner seg opp av seg selv. Du vil få med deg en dusjbandasje som du kan skifte på såret. Etter en ukes tid kan bandasjen fjernes.
 
Inngrepet blir gjort i full narkose.
 
Etter inngrepet bør du ta det litt med ro noen dager, og du får med deg sykemelding for en uke. Skulle du ha behov for sykemelding utover dette, må du kontakte din egen lege.
 
RESULTATET AV INNGREPET VIL DU FÅ INFORMASJON OM FØR DU REISER HJEM AV DEN LEGEN SOM OPERERTE DEG,SÅ SANT DET ER MULIG. HVIS IKKE VIL DU FÅ BESKJED SENERE. dET BLIR OGSÅ SENDT RAPORT TIL LEGEN DIN OM INNGREPET ETTER AT DET ER KOMMET svar på eventuelle prøver. Dette vil ta 2-4uker.
 
Du vil bli oppringt 2-4uker etter operasjonen for at yi skal vite sikkert hvordan det er gått med deg. Pass på å opplyse om det tlf.nr der du lettest kan treffes.
 
Etter inngrepet er følgende normalt:
* Under inngrepet blir det satt gass i bukhulen for å få oversikt. De første dagene er det derfor normalt med litt luftsmerter i magen. Noen har også skuldersmerter pga gass som har samlet seg under mellomgulvet. Litt ømhet ved navlen er også normalt. Smertene vil gradvis gå over, men det kan vere behov for et lett smertestillende middel.
 
* Noen passienter opplever kvalme, og kan ha behov for kvalmestillende middel. Du bør helst være oppe litt før du spiser slik at du kjenner at du ikke er kvalm. Om du røyker- vent med det til etter du har spist. Noen vil føle seg sår i halsen etter narkosen.
 
* Det er vanlig med litt blødning fra skjeden et par dager pga instrumenter som har vært brukt. De som har fått utført lap for barnløshet vil kunne merke blåfarge fra skjeden.
 
* For å forebygge infeksjon bør du ungå karbad, samleie og tanpong i en uke, eller til blødningen har stoppet.
 
VIKTIG!
Dersom du får tiltakende,vedvarende smerter i magen eller underlivet, evt. feber, kan det være tegn på infeksjon eller skade på tarm.
Kontakt da gyn.avdrling.
 
Brevet fra sykehuset kom i går. Var heldig og fikk time allerede 3. september (bare noen dager til jo [:-]).
Hvis syklusen holder seg stabil skal jeg være på dag 4, altså har jeg mensen den dagen.
 
Kjenner at jeg er nervøs ja!
 
 
 
Lykke til alle andre, som også skal igjennom samme operasjon. :)
 
Å, kjekt[:D]
Har ikke gjort det selv, men hørt at det ikke er noe å grue seg for[;)]
Masse lykke til[:D]
 
Hei igjen!
Ja nå er det litt over 1 mnd siden jeg ble operert. Operasjonen gikk greit, bortsett fra at jeg kastet opp under narkosen og laget ekstra arbeid for legene stakkars. Selv om jeg fastet fra kvelden før, så begynte jeg å spy og måtte få tube i lungene (reagerte på narkosen). Kastet opp når jeg våknet også, så jeg måtte bli på sykehuset i nesten 12 timer [:(] Legen fant endometriose i egglederne, så nå er det fjernet [:)]
 
Dagen etter var helt grusom. Klarte ikke gå på do og hadde vondt i lungene og i skuldrene.
 
 
 
Men jammen var det verdt det for bare 3 uker etter operasjonen: FIKK JEG POSITIV GRAVIDITETSTEST
 
Så nå er jeg altså 5 uker på vei. Håper bare spiren sitter denne gangen.
 
 
 
Er virkelig glad jeg fikk laparoskopi...
 
ORIGINAL: Nathalie22

Hei igjen!
Ja nå er det litt over 1 mnd siden jeg ble operert. Operasjonen gikk greit, bortsett fra at jeg kastet opp under narkosen og laget ekstra arbeid for legene stakkars. Selv om jeg fastet fra kvelden før, så begynte jeg å spy og måtte få tube i lungene (reagerte på narkosen). Kastet opp når jeg våknet også, så jeg måtte bli på sykehuset i nesten 12 timer [:(] Legen fant endometriose i egglederne, så nå er det fjernet [:)]

Dagen etter var helt grusom. Klarte ikke gå på do og hadde vondt i lungene og i skuldrene.



Men jammen var det verdt det for bare 3 uker etter operasjonen: FIKK JEG POSITIV GRAVIDITETSTEST

Så nå er jeg altså 5 uker på vei. Håper bare spiren sitter denne gangen.



Er virkelig glad jeg fikk laparoskopi...

 
Jeg reagerte også slik på narkosen [X(]
 
GRATULERER MED POSITIV TEST!
 
(men måtte dere ikke vente en mnd etter lap før dere kunne ha samleie pga infeksjonsfaren?)
 
Oj! Gratulerer så mye med graviditeten!!! Hipp hipp hurra![:D]
 
Gratulerer såå masse Nathalie! Kos deg i svangerskapet [:)]
 
Så kjekt!
 
Gratulerer!
 
Tusen takk alle sammen [:)]
 
 
babyT: Vi spurte legen hvor lenge vi burde vente med sex. Hun sa at det var bare å kjøre på når jeg følte meg i form. Vi ventet over 1 uke med å ha sex, og vi hadde det faktisk bare 2 ganger denne måneden. Jeg følte meg oppblåst og øm i magen en god stund etter operasjonen.
 
gratulerer så  mye[:D]
skal på lap snart jeg også, tusen takk for at du startet linken, fikk svar på alt jeg lurte på..
lykke til videre [:D]
 
Her kommer min historie om lap...
 
Fikk mensen 11. august 06. Lap 17. august.
 
Operasjonen tok ca 30 min. Fikk en del plager etterpå. Reagerte både på narkosen og lufta som blei pumpa inn. Var innlagt en dag ekstra pga oppkast og kvalme. Fikk en del morfin rett etter operasjonen pga smerter. Og var plaga en del dager med luftsmerter i skuldrene...
 
De fant ikke noe galt, så diagnosen blei uforklarlig ufrivillig barnløs.
 
Men dagen før operasjonen var jeg til UL og der så gyn flere folikler. Så når jeg blei skrevet ut fikk jeg beskjed om å dra hjem å kose meg med gubben... Men det tok vel 4 dager før vi hadde sex fordi jeg ikke følte meg helt god...
 
Men jeg blei gravid ved første forsøk da... Så du kan ha sex med en gang...
 
Lykke til!!!
 
Back
Topp