Laparoskopi - noen erfaring?

VictoriaH

Ventende
August 2018
Oktobergull 2022
Noen som vil dele sin erfaring med laparoskopi? Fikk idag vite at jeg skal inn i løpet av kort tid.. Og er nervøs. Første operasjonen i mitt 22 år lange liv :P

Fortell gjerne om selve operasjonen, tiden etterpå, sjansen for graviditet senere osv osv :)

Jeg hadde lap i mai i fjor. Selve inngrepet gikk raskt og greit, det er full narkose. De første to dagene etterpå hadde jeg veldig vondt, mest pga luftsmerter som satte seg i skuldrene. (De blåser opp buken med luft for å se bedre under operasjonen - tror jeg).

De neste dagene gikk greit, var bare støl. Var sykmeldt i en drøy uke, pga fysisk jobb.

Fant ikke noe feil, ble heller ikke gravid på egenhånd etter det. Startet med ivf 3 mnd senere og er gravid etter fryseforsøk.

Jeg hadde i mars i fjor. Helt problemfritt. Inn og ut på samme dag. Hadde mye vondt i en uke etterpå. Mye luftsmerter i skuldra og litt i sårene. Fant ingenting feil, ble ikke gravid ved IVF tre mnd senere, men ble gravid på egen hånd for første gang to mnd etter det igjen. Mistet insekt 5 men fikk det nå til i hvertfall :)

Skal straks ha fryseforsøk :)

Går veldig greit, selve operasjonen merker man ingenting til. Tiden etterpå syns jeg det var unehagelig å bevege seg til stingene ble tatt og hadde også noe luftsmerter, men helt levbart. Ble gravid et par mnd etter men mistet. De sier de første 3 mnd etter en lap er det mange som blir gravide :-)

Hadde lap i juni - fant stor endocyste som hadde sprukket på eggstokk. Operasjon gikk fort og greit. Men følte meg ganske så oppbanka, måtte bli en natt på sykehuset. Vondt i sårene i 2 uker ca. Er nå igang med ivf Lykke til!

Jeg hadde lap i mars 2015. Også min aller første operasjon og første gang med narkose. Gikk kjempebra! Kom inn, snakket med lege og anestesilege og ble trillet inn på operasjonsrommet. Fikk på meg noen sexy sokker og en snasen skjorte:)) Så snakket de litt om hva de skulle gjøre, og hvorfor jeg fikk på meg sokker osv. Deretter spurte de om jeg var klar, så fikk jeg maske og skulle telle til 10. Tror jeg rakk til 4 eller noe før jeg var borte, haha:) Etter operasjonen var jeg rimelig groggy. Tror jeg sov resten av dagen av og på. Tok de smertestillende jeg ble anbefalt de neste dagene og hadde faktisk ingen smerter. Venter hele tiden på de luftsmertene i skulderen som alle snakket om, men de kom aldri:) Kjente jo at jeg var litt øm i magen, men var litt mer sånn stølhetsfølelse egentlig. Så for meg var det hele en veldig problemfri operasjon:)

Takk for alle svar dere :) Da er jeg litt roligere før operasjonen ❤️

Og ser så klart premien i enden av tunnelen - enten spire eller i hvert fall henvisning til prøverør og spire der ;)

Hadde lap i juni 13. Til da hadde de ikke funnet noe galt med noen av oss. Operasjonen gikk fint, men grudde meg veldig for at narkosen ikke virker som den skal. Inn og ut samme dag. Sov mye den dagen. Smertene i sårene var ikke betydelige, men de i skuldrene var ikke til å holde ut nesten. Vridde meg på sofaen når smertestillende sluttet å virke og det ikke var tid til ny. Var vondt der i en uke. Diagnose tette eggledere, og litt endo. Ville aldri klart å bli gravid på egenhånd. Søknad til ivf ble sendt, oppstart medisiner midten av september, uttak og innsett i siste halvdel av oktober, positiv test i november og nydelig datter født i juli. :)

Back
Topp