Langvarige ryggplager

MiaDenPia

Elsker forumet
*Først kort om meg: lengde forskjell i bena på ca 15 mm , bruker oppbygd sko på det korteste ....

Ikke flink til å bruke det inne... ej heller til å bevege meg mye .... tar buss dit jeg skal. ..

Brukt feil / for liten bh en stund , just kjøpt meg nye (sports bh)

Er overvektig med store brystet typ xl i klær

Løfter barnevogn på 12 kg opp og ned trapper ca 2 ganger daglig

*Problemet : har over lengre tid , ca 1 uke slitt med smerter i ryggen, kommer hvis jeg sitter stille over lengre tid , sitter på huk , ligger i samme stilling etc ... stikkende ^verkende smerte .... kan også komme i venstre hofta... Gjør vond bår jeg reiser meg etter å ha sittet i ro over lengre tid spesielt ..

Hva kan det Være ?

Vanskelig å si, jeg pleier å gå tur når ryggen plager...

Men bærer du vognen feil? Sitter du feil? Vurdert kiropraktor?

Kan uansett være greit å sjekke det med kiropraktor. Han kan også vurdere om det kan være feks prolaps, og evt henvise til MR.

Har du besøkt legen? Du kan få henvisning til fysioterapi der. Hvordan type sko bruker du?

Bruker vanlige sko, bare att den ene er oppbygd ; for øyeblikket bruker jeg vintersko (skikkelig ruske Vær der jeg bor )

Jeg hadde tatt meg en tur til kiropraktor i første omgang:) evt få henvisning til fysio av lege:)

jeg har også forskjell på beinlengde og derav scoliose (skjev ryggsøyle)
gikk med hardt gips- korsett noen år ipuberteten, men virker ikke som om det hjalp.

jeg har hatt smerter daglig i lang tid, ca 10-15 år nå. må bare leve med det.

eneste er at jeg ikke kan stoppe opp, men må holde meg aktiv og trene.
smertene kan sitte øverst i ryggen, nakke, skuldre, og det kan stikke slik du sier i hoften.

Har hat plager i lengre tid selv med rygg og hofter pga skjev beinstilling; snakker 10-15 år. Ikke for å være teit, men 1 uke er ikke lenge uansett hva problemet er og jeg vil tro det skal mer til før du får en henvisning til fysioterapeut.

Ville begynt med å trene kjernemuskulatur, evnt ta deg en tur til kiropraktor.

jeg har også forskjell på beinlengde og derav scoliose (skjev ryggsøyle)
gikk med hardt gips- korsett noen år ipuberteten, men virker ikke som om det hjalp.

jeg har hatt smerter daglig i lang tid, ca 10-15 år nå. må bare leve med det.

eneste er at jeg ikke kan stoppe opp, men må holde meg aktiv og trene.
smertene kan sitte øverst i ryggen, nakke, skuldre, og det kan stikke slik du sier i hoften.
Samme som jeg opplever, sliter også med smerter I skuldre , aldrig fått gips eller noe .

I mitt tilfelle begynte dog smertene etter att jeg begynte å bære vogna ....har fått smerter før også men da i forbindelse med å ha godt mye uten sko .... Da kan jeg dog bli kvitt de ved å gå....

Samme som jeg opplever, sliter også med smerter I skuldre , aldrig fått gips eller noe .

det var ikke gips jeg fikk. men gipskorsett. eller først plastikk, grusomme torturgreier ;) vondt som bare det. mått gå med det døgnet rundt, fri en time om dagen. var 14-17 år.
ser ikke ut som om det har hjulpet heller.

men å trene er for meg, alfaomega.

det var ikke gips jeg fikk. men gipskorsett. eller først plastikk, grusomme torturgreier ;) vondt som bare det. mått gå med det døgnet rundt, fri en time om dagen. var 14-17 år.
ser ikke ut som om det har hjulpet heller.

men å trene er for meg, alfaomega.
Uff, hørtes ikke godt ut... jeg var rundt 15-17 år når de fant ut av att jeg trengte ortopedisk behandling og jeg startet med oppbygd sko

I mitt tilfelle begynte dog smertene etter att jeg begynte å bære vogna ....har fått smerter før også men da i forbindelse med å ha godt mye uten sko .... Da kan jeg dog bli kvitt de ved å gå....

Kan jo være du har fått en strekk i noen muskler e.l?
Jeg hadde en periode hvor jeg verket fra høyre tå til venstre fingertupp pga feilbelastning. Det er en muskel som strekker seg hele veien der og krysser over ved hofte/rygg.
Ble bedre etter at jeg begynte å trene kjernemuskulatur i tillegg til nye innleggssåler som var mer riktig. Klarte til og med å stå på et bein:p

Jeg gikk til fysioterapeut på eget intiativ fordi jeg ikke fikk henvisning, og siden de har et eget system for egenandel betalte jeg ikke mer enn 2-300 kroner pr gang. Absolutt verdt det:) var også en fysioterapeut som laget såler til meg:)

Jeg hadde en periode hvor jeg verket fra høyre tå til venstre fingertupp pga feilbelastning. Det er en muskel som strekker seg hele veien der og krysser over ved hofte/rygg.
Ble bedre etter at jeg begynte å trene kjernemuskulatur i tillegg til nye innleggssåler som var mer riktig. Klarte til og med å stå på et bein:p

Jeg gikk til fysioterapeut på eget intiativ fordi jeg ikke fikk henvisning, og siden de har et eget system for egenandel betalte jeg ikke mer enn 2-300 kroner pr gang. Absolutt verdt det:) var også en fysioterapeut som laget såler til meg:)
Jeg har fått spesielle innleggs såler men jeg synes det er forferdelig å gå med dem.... dessuten passer de bare enkelte sko. ..

Men jeg tror nok fysioterapi vil være bra så det var ett godt tips

Uff klarer ikke la Vær å tenke på naboen .... spurte for en tid siden mine to naboer om jeg kunne sette opp vogn rampe i felles trappa( utvendig trapp) , den ene naboen (ingen barn selv) sa ja med en gang. ... så lenge løsningen kunne fjernes ved behov ... den andre naboen svarte først etter ei uke ... med nei... var der ikke nok trafikk I den trappa allerede .... du kan Gjøre det I den andre trappa. .. (er to forskjellige trapper som fører opp til inngangen vår men den andre er alt for smal mtp vogn )

Uff klarer ikke la Vær å tenke på naboen .... spurte for en tid siden mine to naboer om jeg kunne sette opp vogn rampe i felles trappa( utvendig trapp) , den ene naboen (ingen barn selv) sa ja med en gang. ... så lenge løsningen kunne fjernes ved behov ... den andre naboen svarte først etter ei uke ... med nei... var der ikke nok trafikk I den trappa allerede .... du kan Gjøre det I den andre trappa. .. (er to forskjellige trapper som fører opp til inngangen vår men den andre er alt for smal mtp vogn )

Tror jeg skal ringe fysioterapi og bestille meg time.... så får jeg se hva de sier , i mellomtiden har jeg fått kjøpt voltarol ... eneste som hjelper av reseptfri når smertene kommer...

Jeg har fått spesielle innleggs såler men jeg synes det er forferdelig å gå med dem.... dessuten passer de bare enkelte sko. ..

Men jeg tror nok fysioterapi vil være bra så det var ett godt tips

Jeg har gått med såler i alle år, men har visstnok hatt feil såler:o ble heeelt annerledes når jeg kom til han her for 3 år siden:) og de kan brukes i alle typer sko omtrent.

Nå vet jeg jo ikke hvor du bor, men han jeg brukte holder til i trøgstad. Han heter Bjørn Moskvil ihvertfall:)

Jeg har hele livet vært plaget og gått med spesialsåler, gikk ei stund med oppbygd såle, men det gjorde at lengde forskjellen og smertene ble verre. Etter at jeg begynte å gå til fysioterapeut, ble jeg lik lengde igjen og fikk ett treningsprogram som skal hjelpe på å holde ting riktig.

Back
Topp