Langvarig diaré hos småbarn! Noen med erfaring?

Småspor

Betatt av forumet
3 dager inn i desember fikk lillegull på 13mnd diaré. Det var ingen tvil, da det gikk fra normal avføring dagen før, til vanndig og hyppig dagen etter.
Ila den kommende uken varierte det i mengde og konsistens. Noen dager hadde han kun 1-2 bleier, en dag uten noen, men alle var løse (ikkje lenger vanndige, men veldig løse).
En uke etter første diarétilfellet fikk han igjen flere bleier av vanndig konsistens. Og tre dager etter, kastet han opp 5ganger utover kveld/natten (etter å ha hatt tidenes diarébleie på dagen i tillegg, som rant ned beina og utover gulvet). Denne dagen hadde vi i tillegg vert hos legen, og fått med hjem avføringsprøve som vi leverte dagen etter oppkast. Resultatet på den var utslag på norovirus, og kun det.
De påfølgende 3 dager etter oppkast var diaréen vanndig. Men så gikk den over til noe mindre hyppig igjen, men fremdeles veldig våt. Og slik har det nå holdt på… dag 25 med diaré…
Jeg føler ikke legen tar det seriøst, og sier jeg bare må vente til det går over, siden han spiser og drikker godt og har vert i ellers fin form.
Den siste uken har han også hatt slimete våt avføring, og i dag 37,9 i temp.

Er det noen som har opplevd det samme, ved magevirus???
Eller har noen erfaring hvor det har vist seg å være noe annet??:sorry:
 
3 dager inn i desember fikk lillegull på 13mnd diaré. Det var ingen tvil, da det gikk fra normal avføring dagen før, til vanndig og hyppig dagen etter.
Ila den kommende uken varierte det i mengde og konsistens. Noen dager hadde han kun 1-2 bleier, en dag uten noen, men alle var løse (ikkje lenger vanndige, men veldig løse).
En uke etter første diarétilfellet fikk han igjen flere bleier av vanndig konsistens. Og tre dager etter, kastet han opp 5ganger utover kveld/natten (etter å ha hatt tidenes diarébleie på dagen i tillegg, som rant ned beina og utover gulvet). Denne dagen hadde vi i tillegg vert hos legen, og fått med hjem avføringsprøve som vi leverte dagen etter oppkast. Resultatet på den var utslag på norovirus, og kun det.
De påfølgende 3 dager etter oppkast var diaréen vanndig. Men så gikk den over til noe mindre hyppig igjen, men fremdeles veldig våt. Og slik har det nå holdt på… dag 25 med diaré…
Jeg føler ikke legen tar det seriøst, og sier jeg bare må vente til det går over, siden han spiser og drikker godt og har vert i ellers fin form.
Den siste uken har han også hatt slimete våt avføring, og i dag 37,9 i temp.

Er det noen som har opplevd det samme, ved magevirus???
Eller har noen erfaring hvor det har vist seg å være noe annet??:sorry:
Dette begynner å bli noen år siden, så jeg husker ikke alle detaljene. Men eldste her fikk diaré når hn var rundt året, varte i 5-6 uker med løs og unormal avføring. Legen var veldig rolig på det, matlyst og allmenntilstanden var fin, passet på å ha gode, næringsrike måltider. Passet på at det ikke ble noe nedgang i vekt og at hn fikk i seg nok å drikke. Fant aldri ut av hva det var.
Men det er selvfølgelig annerledes når lille er subfebril. Men det kan også være at de løse bleiene er «én tilstand» og så har dere fått norovirus og nå kanskje et nytt virus «på toppen».
Det viktigste er allmenntilstanden til barnet. Hvis formen er grei og matlysten er fin, så er det nok bare å avvente litt til. Ved forverring, eller dersom det varer i mange ukene til så får dere heller ta en ny tur til legen :) God bedring!
 
Back
Topp