Langtidsdyrking av egg

babyT

Forumet er livet
Dette står på nettsidene til IVF-klinikken ved UNN. Jordmora snakka også om dette da vi var der på torsdag. Er det noen som har fått satt inn egg som har vært til langtidsdyrking? Førte det til graviditet?

Vår spesialitet er langtidsdyrkning og vi er eneste klinikk i Norge som kan tilby dette rutinemessig. Forutsetningen er et visst antall egg hos kvinnen, det vurderes individuelt for hvert par og underveis i behandlingen. De befruktede eggene kan dyrkes i fem dager etter uthenting, slik at de kan bli til blastocyst før tilbakeføring til kvinnen.
Vi har lang erfaring i dette, vi begynte med langtidskultur tidlig på nitti-tallet.
Fordelen ved forlengelse av dyrkningstiden er at man finner det beste egget (seleksjon). I tillegg skjer tilbakeføring på det stadiet der egget er klart til å vokse fast i livmoren. Eggets "ventetid" i livmoren blir derved forkortet sammenlignet med tradisjonell tilbakeføring dag 2-3.
Sjansen for å bli gravid øker i fersk syklus, mens det blir færre egg til nedfrysning. Noen pasienter produserer flere fine blastocyster i en behandling, og hos disse kan vi fryse ned overskuddsegg. Dette har vi god erfaring med.
I forhold til til 2-3 dagers dyrkning blir det færre egg til nedfrysning, men når vi vet at bare ca 20% av de befruktede eggene kan føre til graviditet, mener vi at langtidskultur er en mer rasjonell metode. Kvinnen slipper flere frys/ tin-behandlinger som ikke fører til forventet resultat.
Der pasienten har få egg, kan tilfredsstillende seleksjon skje tidligere, og da kan tilbakeføring gjøres dag 2-3.
Det er vår styrke at vi har tilbud om både langtids- og korttidskultur og kan variere mellom disse dersom vi ikke lykkes.

Har lest litt om dette inne på Fub, og der er jentene overrasket over at ikke flere klinikker i Norge gjør dette. De mener vi henger langt bak og dette er standard i mange andre land.
Det vil jo føre til at en bedre får vite kvaliteten på egget og får satt inn et bedre egg som kan føre til graviditet om jeg har skjønt det. For det dreier seg jo om hvor mye det deler seg?

Eks. Du får ut 15 egg, 10 blir befruktet og du setter inn et egg etter 2 dager og får resten på frys. Men kanskje bare 3-4 av disse har god nok kvalitet til å bli fostre, altså at de deler seg rett. Dette får du da ikke vite i og med så tidlig innsetting. Hadde de blitt dyrket lenger, kunne du kanskje fått beskjed om at 4 har delt seg og overlevd til blastocyst og dermed slipper en å gå gjennom så mange forsøk uten å lykkes...

Rett meg om jeg tar feil, men det er sånn jeg har forstått det. [:)]

Det er slik jeg også har forstått det. La ut samme spørsmål på BiM og fikk svar fra ei som fikk satt inn blastocyst 30.4 i år. Hun hadde nettopp fått svar på blodprøven og hun er gravid. Første forsøk. Vi får krysse fingre og håpe at vi er like heldig som henne.

Jeg tror jeg ville gått for blastocyst om det var et valg... De som ikke deler seg så optimalt kan jo allikevel utvikle seg til å bli fostre, men samtidig er en mer skånet for negative fosøk om en går for blastocyst. Og jeg vet ikke om en kanskje vil få færre aborter/misdannelser?? Ikke at det er så stor risiko for det antagelig, men om en setter inn et ikke optimalt egg, gir en vel et egg sjanser det ikke ville hatt ved normal befruktning?? Eller er jeg på villspor?
Hørte noen mente at grunnen til at ikke flere gjør det er at det er kostnads og ressurskrevende...

Lykke lykke til, BabyT! Blir spennende å følge deg! 

Det er vel ikke et valg. Det er legene som bestemmer hvor lenge eggene skal dyrkes. Slik vi forstod så ser de an kvaliteten på eggene om de tåler langtidsdyrking eller ei.

så spennende dette var da babyT, jeg har ikke hørt om det før jeg.. Så de ser ann eggene dine når de er tatt ut og befruktningen skjer. Så det er først da dere får vite om dine egg går til langtidsdyrkning?

ORIGINAL: Sarah

så spennende dette var da babyT, jeg har ikke hørt om det før jeg.. Så de ser ann eggene dine når de er tatt ut og befruktningen skjer. Så det er først da dere får vite om dine egg går til langtidsdyrkning?

Det stemmer. Blir spennende å se. Om det blir langtidsdyrking blir det jo noen ekstra dager i Tromsø for meg, men det gjør jo ikke noe [;)]

ORIGINAL: babyT?

Det stemmer. Blir spennende å se. Om det blir langtidsdyrking blir det jo noen ekstra dager i Tromsø for meg, men det gjør jo ikke noe [;)]

Nei, det høres jo ut som om det virkelig er verdt ventetiden sin det da[:D] Blir spennende å høre!! Ikke mange dager igjen nå!!

ORIGINAL: babyT?

Nei, det høres jo ut som om det virkelig er verdt ventetiden sin det da[:D] Blir spennende å høre!! Ikke mange dager igjen nå!!

Ikke lenge igjen, nei. Reiser til Tromsø på torsdag, og UL fredag. Da får jeg vite litt mer. Når uttaket blir kommer jo an på hvor godt eggstokkene har reagert på puregon. Tidligste dato for uttak blir 2. juni, så om det blir langtidsdyrking vil innsett da bli ca 6.-7. juni.

Det er veldig vanlig i statene, da ser de det ann. Dersom eggene er av bra kvalitet og at delingenstarter bra så blir det ofte satt tilbake på dag 5, eller de setter tilbake på dag 3 veldig ofte. Det er svært få som setter tilbake på dag 2 slik vi gjør her i Europa. Er litt usikker på dete jeg, det sies at de har det best i livmoren, men dersom man har endel bra egg så er det lettere å plukke ut det beste da ettersom tiden går.

Back
Topp