Lang vs kort protokoll

Mitt inntrykk er at Riksen kjører lang protokoll så lenge man har en AMH som ikke er veldig høy (under 30 kanskje?), mens det på privatklinikker kjøres kort protokoll for de fleste.

Jeg fikk ut betraktelig flere egg på lang protokoll, 21 egg mot 15 og 11 på kort, men det er veldig deilig å slippe sprayen på kort protokoll altså :wacky:

Hos meg sa de at de optimalt ønsket seg ut 10-12 egg. Var det noen forskjell i hvor mange egg som ble befruktet? Satt du igjen med mange fler etter lang protokoll?

Jeg har blitt forklart at forskjellen er av ingen/liten betydning i de aller fleste tilfellene. En gang ble det sagt at lang protokoll kunne være fordelaktig ved endometriose, da det muligens dempet fremveksten av endometriose. Det er en stund siden dette ble sagt, mulig klinikken har et annet syn på det i dag.

Jeg tror hovedforskjellen er, som nevnt tidligere, at det offentlige velger å sette opp lang protokoll for å kunne styre uttak/innsett, pga. høyt trykk og mange pasienter som skal passe inn i kalenderen. F.eks. har Medicus sagt at de så og si alltid velger å sette opp kort protokoll av hensyn til pasienten.

Jeg har hatt 3 forsøk med kort protokoll. Ble gravid på siste, men mistet. Holder på med lang protokoll nå, dag 9 på nesespray! Går greit så langt, bare litt ekstra trøtt.
Er ofte redd den ikke virker, har hørt så mye om fæle bivirkninger av sprayen.

Hos meg håpet gynekolog på bedre eggkvalitet med lang protokoll, men det gjenstår å se!!
Sist runde va kort hos meg, men alle andre har vært lang. Så lang er vel i mange tilfeller best både for pasient å personell med tanke på at det er mange andre :) jeg har bivirkninger, men mest trøtt å giddaløs. Varierer veldig fra kvalme, hodepine å svettetokter. Alle reagerer så forskjellig :p

Hos meg sa de at de optimalt ønsket seg ut 10-12 egg. Var det noen forskjell i hvor mange egg som ble befruktet? Satt du igjen med mange fler etter lang protokoll?

Det sa de til meg også! ;) Fikk inntrykk av at de hadde håpet på litt færre egg med tanke på overstimulering, men det gikk helt fint.

Det ble 13 av 21 befruktede på lang protokoll. 14 av 15 på kort protokoll runde en, 7 av 11 på kort protokoll runde to. Det ble langt bedre uttelling på lang protokoll til syvende og sist, siden første runde på kort resulterte i de aller fleste ble feil-befruktede, som sannsynligvis skyldes feil fra klinikkens side. Så konklusjonen er vel at det ikke har vært noen særlig forskjell i befruktningsrate på lang og kort for min del, mer tilfeldigheter og ulike sykluser kanskje?

Back
Topp