Lang vei til fødestedet?

Mammamummi

Forelsket i forumet
*Aprilbaby 2018*
Vi har flyttet siden jeg fikk de andre barna, og vi bor nå ca 2 timer unna sykehuset. Kjenner at dette stresser meg.. men vet jo at mange er i samme situasjon. Har hatt to raske fødsler tidligere (1-3 timer fra vi kom inn på sykehuset). Kan bo hos familie nært sykehuset, men aner jo ikke noe om intervallet. I tillegg har jeg lite lyst til å forlate de andre barna.

Har dere lang vei til sykehuset eller erfaringer rundt dette?
 
Bor 2,5 t unna sykehuset. Med de to forrige dro jeg inn til familie ved det minste lille tegnet. Har blitt anbefalt det denne gangen også.. Har ikke hatt spesielt raske fødsler, helt normale vil jeg tro..
 
Bor 2,5 t unna sykehuset. Med de to forrige dro jeg inn til familie ved det minste lille tegnet. Har blitt anbefalt det denne gangen også.. Har ikke hatt spesielt raske fødsler, helt normale vil jeg tro..
Høres lurt ut det ja, hvordan gikk det da, dro du ved "falsk alarm", eller var det faktisk fødsel på gang?
 
Sniker fra juni.

Jeg har styrtfødsler, og bor nå halvannen time unna sykehus. Jeg har fått beskjed om ringe ved det minste tegn til at noe er på gang. Sist gang våknet jeg med tegningsblødning på morgenen, og gikk til sen ettermiddag/tidlig kveld før jeg ringte. Da fikk jeg beskjed om å komme inn, hadde verken åpning eller rier ved første sjekk. I overkant av to timer etterpå gomlet jeg brødskiver med salami, med nyfødt i armene.

Så denne gangen drar vi inn ved første mistanke, og overnatter hos mamma om vi mot formodning skulle bli sendt hjem.
 
Ikke lang vei her, maks 10 min kjøring, men pga styrtfødsler har jeg uansett fått beskjed om å komme inn ved første tegn. Og gjerne ringe føden og be om en ambulanse.

Så om du bestemmer deg for å bli hjemme, så ville jeg absolutt ringt etter ambulanse når du har såpass lang vei. Min jordmor har spesifisert at jeg bør ringe føden og be dem sende, for da sender de med jordmor også. Det gjør de ikke nødvendigvis om man ringer direkte til ambulansen.
 
Høres lurt ut det ja, hvordan gikk det da, dro du ved "falsk alarm", eller var det faktisk fødsel på gang?

Første fødsel var falsk alarm. Ble sendt hjem (altså, til familie) etter en sjekk. Var tilbake igjen dagen etter og hadde da 4 cm, så ble innlagt. Var på sykehuset i nesten et døgn før ungen endelig kom ut. Sykt treg fødsel med mye ueffektive rier.

Med nr 2 dro jeg rett hos familie med uregelmessige rier og ble der til rundt kl. 12:00.. ungen ble født kl 17:00 [emoji4]
 
bor 1,5 time unna her, med ferge. Så her reiser vi inn tidligere enn vanlig ;)
 
Bor 45 min unna, har en styrtfødsel bak meg og har fått beskjed om å ringe ved første tegn :)
 
45 min. Kjipt at Ahus må ligge så sinnssykt langt unna.. blir til at man dropper å dra inn til føden da man er avhengig av at noen kan kjøre. Var ofte innom med førstemann på falsk alarm, så vil si at jeg har veldig høy terskel for å dra inn.
 
Ikke lang vei her, maks 10 min kjøring, men pga styrtfødsler har jeg uansett fått beskjed om å komme inn ved første tegn. Og gjerne ringe føden og be om en ambulanse.

Så om du bestemmer deg for å bli hjemme, så ville jeg absolutt ringt etter ambulanse når du har såpass lang vei. Min jordmor har spesifisert at jeg bør ringe føden og be dem sende, for da sender de med jordmor også. Det gjør de ikke nødvendigvis om man ringer direkte til ambulansen.
Jordmor ringte føden for meg og ba de om å lage et notat i journalen på noe slikt. Så da er jeg litt beroliget. Enig i at det sikkert er lurt å komme seg på vei ved minste tegn!
 
Men hvis fødselen er like kjapp som med nr 2, så rekker jeg ikke inn uansett.. :arghh: Nr 3 var heldigvis en lengre fødsel igjen.
 
Jeg bor ca 2-2,5 timer unna sykehuset. Men her har vi mulighet til å kunne møte jordmor i møtende sykebil hvis fødselen skulle skje fort. Da kommer hun fra et nærmere sykehus (men som ikke har fødeavd.)
Ellers så vet jeg mange som har blitt sendt hjem både 1,2 og 3 ganger med den lange kjøreveien..så jeg kjenner jeg ikke gleder meg så veldig til det hvis det skulle skje :shifty:

Kanskje du kan sjekke om det finnes samme tilbud der du bor? Med møtende jordmor
 
Jeg bor ca 2-2,5 timer unna sykehuset. Men her har vi mulighet til å kunne møte jordmor i møtende sykebil hvis fødselen skulle skje fort. Da kommer hun fra et nærmere sykehus (men som ikke har fødeavd.)
Ellers så vet jeg mange som har blitt sendt hjem både 1,2 og 3 ganger med den lange kjøreveien..så jeg kjenner jeg ikke gleder meg så veldig til det hvis det skulle skje :shifty:

Kanskje du kan sjekke om det finnes samme tilbud der du bor? Med møtende jordmor
Jordmoren jeg går til sa ikke noe om det, men hun sa at de sender lege med ambulansen hvis de mistenker at det kan bli transportfødsel, og det var jo litt betryggende.

Litt godt å høre at vi er flere i samme situasjon, det roer meg merkelig nok litt. Helt utrolig at de tar sjangsen på å sende folk hjem med så lang vei, slitsomt høres det også ut!
 
Jordmoren jeg går til sa ikke noe om det, men hun sa at de sender lege med ambulansen hvis de mistenker at det kan bli transportfødsel, og det var jo litt betryggende.

Litt godt å høre at vi er flere i samme situasjon, det roer meg merkelig nok litt. Helt utrolig at de tar sjangsen på å sende folk hjem med så lang vei, slitsomt høres det også ut!

det er betryggende at du får møte lege i sykebilen da ihvertfall hvis det skulle gå så fort.
det har veldig mye å si hva/hvem man blir møtt med på sykehuset virker det som, noen blir sendt hjem lett og noen får være igjen selv om de kanskje vanligvis ville blitt sendt hjem. Mens jeg kjenner de som har nektet å reise hjem også. så det er bare å krysse fingrer og tær for at man slipper det:wideyed: tror det må være fryktelig slitsomt å bli sendt frem og tilbake sånn.
 
Back
Topp