Lang tid etter aborten: teste for eggløsning før første mens?

Utålmodig92

Flørter med forumet
Hei dere, det har nå gått 7 uker og 3 dager siden senabort 20+1. Jeg har ikke fått mensen og var idag til kontroll på sykehuset hvor jeg håpet legen kunne se hvor i syklusen jeg var. Det kunne ho ikke, annet enn at jeg ikke var nære eggløsning for det var ingen egg som var større enn andre.

Jeg fikk beskjed rett etter senaborten om at mensen kommer normalt 4-6 uker etterpå, men har lest om flere som har fått 8 uker etterpå. Nå når jeg ikke nærmer meg eggløsning engang, så er det jo ihvertfall 3-4 uker til før jeg får mensen igjen. Da har det gått 10-11 uker siden aborten. I en verden hvor jeg nå bare vil komme igang med syklus igjen er dette veldig lenge.

Noen andre som har opplevd at det tar lang tid å få mensen igjen etter senabort? Og om det i det hele tatt er mulig å teste etter eggløsning når jeg ikke vet når den kommer? Og hva slags eggløsningstester skal jeg bruke isåfall da, har aldri gjort det før?

Beklager langt innlegg, litt frustrert nå…! :sad010
 
Huff ❤️ Så sårt å måtte vente på noe slikt når alt du vil, er å komme i syklus igjen etter en så tøff opplevelse.

Du kan jo teste med eggløsningstester, en gang til dagen. Men det kan jo bli kostbart selv om tipakninger fra f.eks MakeSure er ok i pris. En rimeligere måte for å finne ut ca. når ny syklus starter, er å bruke tempemetoden. Men da finner du jo ikke eggløsning før sjansen for å bli gravid er passert. Fordelen er å finne ca. når du kan forvente mensen igjen.

Jeg husker jeg kjente eggløsningen relativt godt første gang jeg hadde det etter senaborten min. Kanskje du også er heldig og kjenner litt smerte fra eggstokk?

Tok legen en blodprøve sv deg for å sjekke hva hCG lå på nå?
 
Huff ❤️ Så sårt å måtte vente på noe slikt når alt du vil, er å komme i syklus igjen etter en så tøff opplevelse.

Du kan jo teste med eggløsningstester, en gang til dagen. Men det kan jo bli kostbart selv om tipakninger fra f.eks MakeSure er ok i pris. En rimeligere måte for å finne ut ca. når ny syklus starter, er å bruke tempemetoden. Men da finner du jo ikke eggløsning før sjansen for å bli gravid er passert. Fordelen er å finne ca. når du kan forvente mensen igjen.

Jeg husker jeg kjente eggløsningen relativt godt første gang jeg hadde det etter senaborten min. Kanskje du også er heldig og kjenner litt smerte fra eggstokk?

Tok legen en blodprøve sv deg for å sjekke hva hCG lå på nå?
Tusen takk for svar :Heartred Ja, jeg også tenkte på dette med pris, at det blir dyrt. Jeg tror jeg må lese meg litt opp på tempmetoden, har skjønt at det skal gjøres ganske nøye for å bli riktig..!

Jeg pleide å kjenne eggløsning før jeg ble gravid, og syns egentlig jeg hadde dette forrige uke. Legen sa ikke noe om at jeg hadde hatt eggløsning og at mensen nærmet seg, vet ikke om de kan se det engang? Men kan jo se da om mensen kommer om ca 1 uke da om det stemte det jeg kjente. Men har hatt "mens-murringer" av og på i 4 uker nå, så litt forvirra av det og..

Nei, ikke tatt noe hcg i dag, men tok for 3 uker siden og da var den negativ. Tok graviditetstest igår som var negativ. Mye som er negativt for tida :facepalm:
 
Tusen takk for svar :Heartred Ja, jeg også tenkte på dette med pris, at det blir dyrt. Jeg tror jeg må lese meg litt opp på tempmetoden, har skjønt at det skal gjøres ganske nøye for å bli riktig..!

Jeg pleide å kjenne eggløsning før jeg ble gravid, og syns egentlig jeg hadde dette forrige uke. Legen sa ikke noe om at jeg hadde hatt eggløsning og at mensen nærmet seg, vet ikke om de kan se det engang? Men kan jo se da om mensen kommer om ca 1 uke da om det stemte det jeg kjente. Men har hatt "mens-murringer" av og på i 4 uker nå, så litt forvirra av det og..

Nei, ikke tatt noe hcg i dag, men tok for 3 uker siden og da var den negativ. Tok graviditetstest igår som var negativ. Mye som er negativt for tida :facepalm:
Da kan det godt stemme at du kjente eggløsning! Såvidt jeg vet, kan de ikke se om du har hatt en eggløsning med mindre de ser like etterpå. Tror de derimot kan se tykkelsen på livmorveggen, og om den er tykk kan det tyde på at mens nærmer seg, eller at man er midt i syklus. Jeg ville ha notert ned ca. når du kjente eggløsningssmerter, og vente å se om mens kommer ca to uker senere. Det skjedde for min del første gang jeg fikk mens igjen :)

Og ja, temping må være nøye, og du må ha vekkerklokke hver eneste morgen til samme tid med god søvn i timene før du temper. Finnes ring man kan bruke som visstnok er bra, mens et er hvertfall kostbart.
 
Back
Topp