Lang reisevei til sykehus

Trekløver-

Flørter med forumet
Dere som har 2-3 timer ++ reisevei til sykehus, hva tenker dete om det? Selv har jeg født 2 ganger før og for meg har det vært uproblematisk, men er jo spent så som nr 3 skal komme, første fødsel gikk fort.

Men noen jeg snakket med sa noe keg reagerte veldig på. Hun skal snart ha sin første trivselskontroll (4 dager på overtid). Og sa at hun ikke ville hjem etter den. Man kan jo bli værende veldig lenge, hørtes så upraktisk ut Hvordan har dere villet løst det? Den tanken har aldri slått meg. Hae historikk med å gå på overtid selv, men hjemme best syns nå jeg Spennende å høre andres synspunkt!

Sniker fra desember. Nr 1 kom prematur hos meg, 1,5t til det sykehuset vi var på da. Vannet gikk hjemme, riene startet på sykehuset. Ganske kjapp fødsel.

Med nr 2 så måtte vi til et sykehus 2,5-3 timer unna pga risikosvangerskap - ble faktisk innlagt på pasienthotell 2 uker før termin i påvente av fødsel. Måtte bare være der i 2 dager før fødsel skjedde - og gikk fort da og.

Med nr 3 bestemte vi oss for et tredje sykehus, som er 2t unna. Riene startet med et pang hjemme med 2-3 min mellom - såvidt vi rakk frem. Styrtfødsel. Sykehuset villd jeg skulle ringe ambulanse, men da hadde de nok kjørt meg til sykehuset jeg fødde nr 1 på fordi det er nærmest. Det ville jeg ikke. Så vi kjørte selv, utrolig stressende og vondt.

Gravid med nr 4 nå, vil gjerne føde på samme sykehus som sist. Men livredd for å ikke rekke frem denne gang. Skal snakke med jordmor når det nærmer seg - om det er mulighet å legge en plan.. enten å kunne få ambulanse dit, eller bli igangsatt eller noe...

Oi, kjenner jeg er heldig der. I min familie er det en del styrfødsler, men tar heldigvis ikke mer enn 5 min å kjøre..

Jeg er gravid med første og bor 2,5 time fra sykehus. Min mamma og mine søstre har alle hatt styrtfødsler på sine fødsler. Jeg vurderer derfor litt å flytte inn hos søster som bor 5 minutter fra sykehuset når termin nærmer seg. Men tenker jeg må føle litt på det når det nærmer seg, hva som føles greit og rett ut da. Mamma rakk ikke frem til sykehus og har født hjemme og i sykebil, og nå syns jeg tanken på det virker litt skremmende.

Jeg er litt sånn småstressa for vi har egentlig bare 3 kvarter til sykehuset. Men!!! I rushen (om morgenen og ettermiddagen) kan man stå fast i timesvis. Det er jo en trafikkert vei, mange ulykker og uhell og alt for mange biler tidvis. To bekjente av meg har stått timevis (2-4t??) i kø der tidligere. Hva skjer da liksom?? Man kan jo ikke bestemme når fødselen starter for å unngå rush eller uhell. Kommer ambulansen frem hvis man blir sittende fast og det haster? De gjør vel ikke det. Herlighet, tullete tanker egentlig, men vi har selv sittet fast en evighet i kø der. Det er en annen vei til Ahus, men den tar godt over en time... Kan hende vi må ta den hvis vi bare mååå innover midt i rushen. At det er tryggere likevel selv om det er mye lenger.

Finnes det en oversiktlig nettside der alle trafikkuhell/kø står oppdatert? Google Maps er litt så som så.

Sniker.
Her hvor jeg bor er det flere som har endt opp med å føde i ambulanse e.l. det kan ta 2t inn til sykehuset pga rush-trafikken, men 1t utenom rush. Har også hørt om en som fikk politi-eskorte gjennom rush-trafikken fordi det var raskere enn å vente på ambulansen, men tror ikke det er særlig vanlig bruk av politiets ressurser.
Har ikke lagt planen klar enda, men det kan hende jeg ber om å få flytte inn hos en venninne den siste tiden. Evt. nevnte legen på sykehuset at man kan vurdere pasienthotell i noen tilfeller, så vi får se hva jeg ender opp med. Regner med at det kan gå litt fort for min del, så jeg er også litt bekymret for dette her.

Jeg er litt sånn småstressa for vi har egentlig bare 3 kvarter til sykehuset. Men!!! I rushen (om morgenen og ettermiddagen) kan man stå fast i timesvis. Det er jo en trafikkert vei, mange ulykker og uhell og alt for mange biler tidvis. To bekjente av meg har stått timevis (2-4t??) i kø der tidligere. Hva skjer da liksom?? Man kan jo ikke bestemme når fødselen starter for å unngå rush eller uhell. Kommer ambulansen frem hvis man blir sittende fast og det haster? De gjør vel ikke det. Herlighet, tullete tanker egentlig, men vi har selv sittet fast en evighet i kø der. Det er en annen vei til Ahus, men den tar godt over en time... Kan hende vi må ta den hvis vi bare mååå innover midt i rushen. At det er tryggere likevel selv om det er mye lenger.

Finnes det en oversiktlig nettside der alle trafikkuhell/kø står oppdatert? Google Maps er litt så som så.
Ville enten ha ringt ambulanse eller tatt den lengste - men raskeste veien til sykehuset. Her i nord er det veldig vanlig med 1-2 timer kjøring til sykehus, og de aller aller fleste rekker frem.

Bedre å føde på veien til sykehuset der det ikke er kø/rush - for da kan faktisk en ambulanse komme til dere og hjelpe til. Er verre om du står fast i en trafikk-kork.

Vegvesen.no har alltid oppdatert trafikkinformasjon, så er bare å sjekke innom der :)

Ville enten ha ringt ambulanse eller tatt den lengste - men raskeste veien til sykehuset. Her i nord er det veldig vanlig med 1-2 timer kjøring til sykehus, og de aller aller fleste rekker frem.

Bedre å føde på veien til sykehuset der det ikke er kø/rush - for da kan faktisk en ambulanse komme til dere og hjelpe til. Er verre om du står fast i en trafikk-kork.

Vegvesen.no har alltid oppdatert trafikkinformasjon, så er bare å sjekke innom der :)
Takk :) skal notere meg den siden. Det er sant, da velger vi den lange veien hvis vi mistenker rush

Back
Topp