Lang protokoll??

.Anonym.

Glad i forumet
Jeg skal prøve lang protokoll denne gangen med nesespray..
Men ønsker egentlig kort protokoll med tanke på nye medisiner og bivirkninger.

Er det noen som har positive erfaringer med lang protokoll.? Og hvor lang er den? Mange uker ?

Jeg skal prøve lang protokoll denne gangen med nesespray..
Men ønsker egentlig kort protokoll med tanke på nye medisiner og bivirkninger.

Er det noen som har positive erfaringer med lang protokoll.? Og hvor lang er den? Mange uker ?

Jeg har hatt lang protokoll, aldri prøvd kort, så skal ikke prøve meg på noen sammenlikning.

Jeg gikk 15 dager på spray før sprøytestart med oppstart syklusdag 20. Hadde en nesten vanlig mens før sprøytestart. Man fortsetter på spray også etter sprøytestart, men da med en lavere dose. Jeg hadde 9 dager med sprøyter før uttak. Dette er helt etter boka.
Noen sprayer lengre men ingen sprayer kortere enn dette.
Noen må stå lengre på sprøyter, men det er ikke vanlig med særlig kortere tid på sprøyter.

Totalt med spraytid, sprøyter og ruging utgjør perioden ca 7 uker.

Fordelen med lang skal visstnok være jevnere folikkelvekst med sjanse for flere modne egg samtidig.

Jeg hadde lang protokoll. Begynte på spray i slutten av november´16 og satte inn egg lille julaften. Gravid på første forsøk.

Har hatt kort protokoll 3 ganger, lang 1 gang. Helt klart greiest praktisk sett med kort. Litt mer bivirkninger med lang. Men det gikk helt greit!

Jeg har hatt lang protokoll, aldri prøvd kort, så skal ikke prøve meg på noen sammenlikning.

Jeg gikk 15 dager på spray før sprøytestart med oppstart syklusdag 20. Hadde en nesten vanlig mens før sprøytestart. Man fortsetter på spray også etter sprøytestart, men da med en lavere dose. Jeg hadde 9 dager med sprøyter før uttak. Dette er helt etter boka.
Noen sprayer lengre men ingen sprayer kortere enn dette.
Noen må stå lengre på sprøyter, men det er ikke vanlig med særlig kortere tid på sprøyter.

Totalt med spraytid, sprøyter og ruging utgjør perioden ca 7 uker.

Fordelen med lang skal visstnok være jevnere folikkelvekst med sjanse for flere modne egg samtidig.
Så lenge ja.. men hadde du mye bivirkninger med sprayen? Er det større sjanse for overstimulering med lang ?

Så lenge ja.. men hadde du mye bivirkninger med sprayen? Er det større sjanse for overstimulering med lang ?

Jeg hadde ingen bivirkninger av sprayen. Det eneste jeg ikke likte var smaken jeg fikk i munn av den, så anbefaler tyggis eller pastiller etter bruk ;)

Angående overstimulering vet jeg ikke. Det bør du spørre klinikken om :)

Jeg hadde også lang protokoll. Både med spray og med procren(sprøyte). Tror ikke det er større sannsynlighet for overstimulering med lang protokoll. Jeg ble ved 1. Forsøk nært overstimulert (7 dager med sprøyter)
Jeg har hatt stimulering etterpå på opp mot 15 dager uten å være i nærheten av overstimulering på 3 forsøk. Lavstimulering da.

Men dette avhenger vel av dose og individ vil jeg tro?

Dette med overstimulering var jeg også urolig for. Nå har jeg vært gjennom noen runder med medisiner og konkludert med at legene gjør det de kan for å beregne riktige doser. Hvem som blir overstimulert (da mener jeg såklart de som får alvorlig ohss, vi blir jo alle overstimulert under ivf) er vanskelig å forutse. Så det beste du kan gjøre er å ikke stresse deg opp av tanken, og stole på at om du er så uheldig at det skulle skje så vil du bli ivaretatt Alternativet er å ikke gjennomgå ivf pga risiko...

Er det dumt av meg om jeg ringer å sier jeg vil ha kort protokoll? De har allerede sendt ny behandling..
redd det ikke er bra for meg psykisk..da jeg har vært så deprimert før osv.. tenker på bivirkningene .

Så leser jeg på en annen fertilitetsklinikk at lang eller kort er egentlig det samme, da det ikke har noe å si på kvaliteten på eggene...
har veldig lyst å ønske kort protokoll igjen.

Er det dumt av meg om jeg ringer å sier jeg vil ha kort protokoll? De har allerede sendt ny behandling..
redd det ikke er bra for meg psykisk..da jeg har vært så deprimert før osv.. tenker på bivirkningene .

Så leser jeg på en annen fertilitetsklinikk at lang eller kort er egentlig det samme, da det ikke har noe å si på kvaliteten på eggene...
har veldig lyst å ønske kort protokoll igjen.

De vurderer protokoll ut fra din medisinske problemstilling. Det er for eksempel svært vanlig med lang protokoll ved endometriose, for best mulig eggkvalitet og bedre kontroll på hormoner.

Jeg fikk aldri valget mellom protokoll av legene mine. Ble alltid lang på grunn av det overnevnte.

Kanskje du trenger litt ekstra støtte i løpet av forsøket ? Anbefaler deg da å kontakte tone bråten Google tone veileder. Hun kan veldig mye om dette og kan hjelpe deg mye med tankene under prosessen.

Det med bivirkninger er vanskelig.. jeg ble ikke deprimert, men kunne bli usikker på meg selv, alt og alle.. for meg fungerte Tone veldig godt. Og det å lure meg til å tenke at det er en helt vanlig dag ikke anderledes enn dagen før. Tok medisinen, la planer som før og levde veldig normalt.

Jeg ble deppa jeg også, men etter 8 forsøk og info om at det ville bli svært vanskelig for oss å få barn. Tone var der da også og plukket meg opp.

Du kan møte henne via skype om du ikke bor i Oslo.

Det er jo ellers bare å ringe å spørre klinikken hvorfor de velger den ene protokollen foran den andre..:-)

De vurderer protokoll ut fra din medisinske problemstilling. Det er for eksempel svært vanlig med lang protokoll ved endometriose, for best mulig eggkvalitet og bedre kontroll på hormoner.

Jeg fikk aldri valget mellom protokoll av legene mine. Ble alltid lang på grunn av det overnevnte.

Kanskje du trenger litt ekstra støtte i løpet av forsøket ? Anbefaler deg da å kontakte tone bråten Google tone veileder. Hun kan veldig mye om dette og kan hjelpe deg mye med tankene under prosessen.

Det med bivirkninger er vanskelig.. jeg ble ikke deprimert, men kunne bli usikker på meg selv, alt og alle.. for meg fungerte Tone veldig godt. Og det å lure meg til å tenke at det er en helt vanlig dag ikke anderledes enn dagen før. Tok medisinen, la planer som før og levde veldig normalt.

Jeg ble deppa jeg også, men etter 8 forsøk og info om at det ville bli svært vanskelig for oss å få barn. Tone var der da også og plukket meg opp.

Du kan møte henne via skype om du ikke bor i Oslo.

Det er jo ellers bare å ringe å spørre klinikken hvorfor de velger den ene protokollen foran den andre..:)
Tusen takk! Det skal jeg gjøre! Bur ikke i Oslo så får møte henne via skype da! Jeg måtte prøve lang protokoll denne gangen pga forrige gang ( kort protokoll) så var det kun 1 egg som ble befruktet.. gruer meg sånn.
Hvor lenge gikk du på nesesprayen da?

Tusen takk! Det skal jeg gjøre! Bur ikke i Oslo så får møte henne via skype da! Jeg måtte prøve lang protokoll denne gangen pga forrige gang ( kort protokoll) så var det kun 1 egg som ble befruktet.. gruer meg sånn.
Hvor lenge gikk du på nesesprayen da?

Hei,
Jeg husker ikke helt hvor lenge jeg gikk på nesesprayen. Gjorde det i 2013/2014.mener jeg startet rundt dag 20.og kom i gang med forsøket ca10 dager etter mens. Måtte inn til kontroll form sjekke om jeg var nedregulert.

Brukte på de siste 4 forsøkene procren sprøyte(legen/sykepleieren satt en ca dag 20. Samme effekt som spray, bare slapp å huske sprayingen.

Ikke tenk på det. Dette går veldig fint. Mulig de setter deg på lavere dose ved stimulering også. Spør gjerne om de har noe for bivirkningene(østrøgenplaster f. Eks)

Jeg har hatt 2 lange og 1 kort protokoll og er i gang med en lang igjen nå.

Ble gravid to ganger på fryse-egg fra de lange protokollene (mistet)

På den korte var det bare ett egg igjen til innsett og jeg ble også overstimulert på den korte. Negativt forsøk.

Har ikke hatt noen bivirkninger av nesesprayen, det eneste klønete med den er at man MÅ huske å ta den morgen og kveld. Men hvis man er flink å har på alarm og alltid har sprayen i veska (tilgjengelig om du er hjemme, på jobb eller ute), så går det helt fint [emoji5]

Legene velger lang eller kort protokoll ut ifra hva som er best for akkurat din kropp, til å stimulere best mulig egg [emoji1360]

Back
Topp