Lang fødsel

Tette92

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Novemberlykke 2018
MayDay2021
JuniJubel2021
Jeg er gravid 17+4 og har så vidt begynt å tenke på neste fødsel. Fødte forrige gang i november 2018. Hadde da en lang fødsel med tette rier i nesten 30 timer. Ble helt utslitt da jeg ikke fikk i meg mat eller slappet av noe på alle timene. Husker jeg fikk litt break down da jeg ble målt til 8 cm etter mange timer og ikke hadde noe framgang på flere timer. Følte det ødela mye av opplevelsen.

Så det jeg egentlig lurte på var om noen har hatt lang fødsel første gang, og hvordan var fødsel nummer to var?

(Beklager at det ble rotete skrevet:hilarious:)

Ikke akkurat samme erfaring, men svarer deg allikevel ☺️ Det sies jo at fødsel nr 2. kan gå raskere, men om det er teori og hardbanka fakta vet jeg ikke.

Med førstemann så gikk vannet mitt like før midnatt 25. juni. Hun ble født på morgenen den 27. juni. Hadde rier av og på fra vannet gikk og frem til fødsel, men jeg hadde lange og gode pauser. Når ting først tok seg opp så tok det ikke så veldig lang tid, da tok det vel 5-6 timer før hun ble født (da ble riene intense, og jeg etterspurte en epidural jeg aldri fikk).

Med andremann nå så tok det 3 timer fra start til slutt, så det gikk relativt myyyye raskere. Hadde hatt ett par modningsrier og sterke kynnere dagene i forveien. Våknet 01 av rier og kl 0405 var hun født.

Ikke akkurat samme erfaring, men svarer deg allikevel ☺️ Det sies jo at fødsel nr 2. kan gå raskere, men om det er teori og hardbanka fakta vet jeg ikke.

Med førstemann så gikk vannet mitt like før midnatt 25. juni. Hun ble født på morgenen den 27. juni. Hadde rier av og på fra vannet gikk og frem til fødsel, men jeg hadde lange og gode pauser. Når ting først tok seg opp så tok det ikke så veldig lang tid, da tok det vel 5-6 timer før hun ble født (da ble riene intense, og jeg etterspurte en epidural jeg aldri fikk).

Med andremann nå så tok det 3 timer fra start til slutt, så det gikk relativt myyyye raskere. Hadde hatt ett par modningsrier og sterke kynnere dagene i forveien. Våknet 01 av rier og kl 0405 var hun født.

Oi! Ja, det var ganske stor forskjell :D Takk for svar! Håper så veldig at jeg får en litt raskere denne gangen. Hadde ikke noe pauser de siste timene før epiduralen og de måtte ta vannet for å prøve å få mer fremgang :inpain: Ble så sliten at jeg nesten ikke orket å holde babyen etterpå :(

Jeg har født tre ganger, den første var lengst og den siste kortest. Var vel ca 23 timer første gang, 17 timer andre gang og 14 timer tredje gang.

Første fødsel i september 2018 tok over 30 timer og andre fødsel nå i November tok ikke så lang tid. Fra styrken på riene tok seg opp til å bli rier der jeg måtte konsentrere meg og til jenta var ute tok det vel ca. 12 timer.

Håper for din del at du får en akkurat passe lang fødsel :) Jeg husker selv hvor utmattende det var med den første fødselen som tok så lang tid.

Hadde en forderdelig vondt og lang førstefødsel, nummer to tok bare noen timer. Hadde bare skikkelig vondt en time. Så det kan hå veldig bra neste gang!

Har god erfaring med å nekte de å sjekke åpning, jeg har brukt maaange timer fra 9cm, og ca en halvtime fra 2cm. Som regel får man bare en demotiverende beskjed, særlig når man er redd for langsom fremgang. Antal cm sier egentlig ikke så mye.

Jeg snakket med sykehuset for å få en plan i tilfelle jeg skulle ha like lang fødsel igjen, vil anbefale det (selvom jeg aldri rakk å bruke min plan).

Tusen takk for svar! Så godt å høre at fødsel nummer 2 ikke trenger å være like lang som den første! Tror jeg fikk litt skrekken av å kunne bli så sliten og fortsatt ikke hadde muligheten til å slappe av eller gi opp :hilarious::bag:

Med nr 1 så ble det totalt 23 timer fra vannet gikk til han var ute. 12 av disse timene var med riestimulerende pga ønske om epidural (som ikke funket selvfølgelig, men fortsatte allikevel med riestimulerende)... var en forferdelig fødsel for min del og så frem til fødsel nr 2 som jeg håpte skulle gå raskere :) fødsel nr 2 var raskere, men riene var så intense fra jeg kom på sykehuset med 6 cm åpning til han var ute 6 timer etterpå (tok til sammen 10 timer fra riene var vonde til han har ute) brakk også halebenet under denne fødselen ... så er veldig spent på denne fødselen som kommer nå i juni. Alle disse tingene, spesielt halebensbruddet, gjorde at jeg vurderte å ikke få flære barn, men her sitter jeg :)

Første fødsel varte i ca 24 timer fra riene kom regelmessig og aktiv fødsel varte i rundt 12 timer. Pressefasen var på nesten to timer og endte med vakuum.

Andre fødsel derimot varte i 7,5 time fra første ri til hun var ute. Aktiv fødsel på litt under 3,5 time. Pressefasen begynte fra hun var langt oppe i bekkenet og til hun var ute og varte i totalt 8 minutter inkludert fem minutter pause. Ett press for å få hun ned til åpningen, fem minutter pause for å vente på neste ri, ett press på hodet og ett press på kroppen.

Fødsel nummer to var en drøm og jeg hadde god kontroll på det. Hadde forventet litt raskere og bedre enn fødsel nummer en, men hadde aldri trodd at to fødsler kunne være så vidt forskjellige.

Tusen takk for svar! Så godt å høre at fødsel nummer 2 ikke trenger å være like lang som den første! Tror jeg fikk litt skrekken av å kunne bli så sliten og fortsatt ikke hadde muligheten til å slappe av eller gi opp :hilarious::bag:
Som jeg skrev rett over så var min fødsel to helt ulik fødsel nummer en☺️ Håper det samme for deg.

Som jeg skrev rett over så var min fødsel to helt ulik fødsel nummer en☺️ Håper det samme for deg.

Takk for at du deler! Ja, det håper jeg også :Heartred Er motiverende å se erfaringene til andre som hat hatt det bedre andre gang :Heartred

Takk for at du deler! Ja, det håper jeg også :Heartred Er motiverende å se erfaringene til andre som hat hatt det bedre andre gang :Heartred

kommenterer her jeg også for du har vel ikke født enda?
Fødte i 2018, aktiv fødsel 18 timer (hadde jo rier endel timer før det også), altfor lang fødsel som endte med vakuum mot slutten. Riene var veldig intense helt fra start. Skreik de siste timene, spiste ingenting osv. samme som du beskriver fra din lenge fødsel høres det ut som.
Også fødte jeg nå i mars, aktiv fødsel 5 timer hvorav jeg synes det kun var skikkelig vondt kun de siste 3 timene. Det var setefødsel hvor rompa sto høyt i bekkenet så derfor tok siste biten lenger tid, hadde det vært hodeleie kunne jeg tok presset mye tidligere. Dette vil jeg beskrive som en drømmefødsel hvor jeg var med hele veien, spiste masse frukt og drakk saft mellom riene, var i godt humør og aldri hadde den følelsen av at dette går faktisk ikke (som jeg hadde hvertfall de siste 8 timene av 18-timersfødselen)
begge mine fødsler har vært indusert

Masse lykke til :D

Har ikke hatt like lange fødsler som deg. Men, alle fødslene har gått fortere og fortere. Førstemann varte i 14 timer
andremann varte i 6-7 timer. Og tvillingene som nummer tre og fire varte i 5 timer. Så alle fødslene har gått fortere og fortere.

Nå hadde jeg korte fødsler (4-5 timer aktiv fødsel på fødestue) med stormrier som aldri tok pause med begge mine, men pressingen var forskjellig her.
Eldste: pressing i 14 minutter.
Yngste: 1 lang rie (kanskje 1-2 min?) etter at vannet ble tatt.

Last edited:
Min fødsel var veldig lik din første, 52 timer fra første rie til baby var ut. Og jeg var så utslitt på slutten at jeg ikke hadde energi til å presse skikkelig og det endte i vakum.
Betryggende å lese at erfaringer tilsier at fødsel nr 2 er kortere:happy:

Nr 1: helt jævlig. Rier i 40 t.
Nr 2: fort gjort, alt over på 2,5 t :)

kommenterer her jeg også for du har vel ikke født enda?
Fødte i 2018, aktiv fødsel 18 timer (hadde jo rier endel timer før det også), altfor lang fødsel som endte med vakuum mot slutten. Riene var veldig intense helt fra start. Skreik de siste timene, spiste ingenting osv. samme som du beskriver fra din lenge fødsel høres det ut som.
Også fødte jeg nå i mars, aktiv fødsel 5 timer hvorav jeg synes det kun var skikkelig vondt kun de siste 3 timene. Det var setefødsel hvor rompa sto høyt i bekkenet så derfor tok siste biten lenger tid, hadde det vært hodeleie kunne jeg tok presset mye tidligere. Dette vil jeg beskrive som en drømmefødsel hvor jeg var med hele veien, spiste masse frukt og drakk saft mellom riene, var i godt humør og aldri hadde den følelsen av at dette går faktisk ikke (som jeg hadde hvertfall de siste 8 timene av 18-timersfødselen)
begge mine fødsler har vært indusert

Masse lykke til :D

Takk for svar!! Godt å høre det gikk fortere for deg og en drømmefødsel :D Har ikke født enda, men er forhåpentlig rett rundt hjørnet. Har hatt masse maserier i det siste :p 38+0 i morgen:D

Jeg er gravid 17+4 og har så vidt begynt å tenke på neste fødsel. Fødte forrige gang i november 2018. Hadde da en lang fødsel med tette rier i nesten 30 timer. Ble helt utslitt da jeg ikke fikk i meg mat eller slappet av noe på alle timene. Husker jeg fikk litt break down da jeg ble målt til 8 cm etter mange timer og ikke hadde noe framgang på flere timer. Følte det ødela mye av opplevelsen.

Så det jeg egentlig lurte på var om noen har hatt lang fødsel første gang, og hvordan var fødsel nummer to var?

(Beklager at det ble rotete skrevet:hilarious:)

Hadde en laaang og tøff fødsel med 1. Stormrier fra 1 cm på totalt 3 dager. Aktiv fødsel på over 18 timer. 2 fødsel var aktiv del på litt over en time. En helt fantastisk fødsel! Jeg var veldig nervøs for om det ble en like lang fødsel som 1, men det ble dwt ikke. Nå jar jeg lyst til å føde igjen :hilarious:

Masse lykke til!

Back
Topp