Lang eller kort perm?

Gutteskatt i magen

Betatt av forumet
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Jeg synes det er vanskelig å ta stilling til dette med varighet på perm, men har blitt anbefalt av venninne som arbeider i nav IG har mye bedre oversikt enn meg, at det er lønnsomt med 100% lønn og kort perm.. At man da får mer penger ut fra tiden en har fri. Men, for meg er det egentlig viktigst å være i perm lengst mulig.. Synes de er så små når de starter i BHG ellers.

Hva skal dere gjøre?

Her er vi enige om 80% lønn for å få lenger perm. Og så håper vi at det ordner seg med barnehageplass i april 2022, hvis ikke så må vi vurdere ulønnet perm frem til August, noe vi helst ønsker å unngå.

Last edited:
Vi tar 100% perm for å få mest penger, og etter det får vi jo kontantstøtte til barna begynner i barnehagen (7500 i mnd per barn). Så da lønner det seg totalt sett å ta 100% ☺️ Er faktisk mer lønnsomt å ta 100% og ta ulønnet i like lang tid som man ellers ville tatt 80%, også heller fordele pengene utover selv.

Vi tar 100% lønn, og sparer 20% hver mnd for å ta ulønnet etterpå. Det er det mest lønnsomme :)

Vi tar 100% perm for å få mest penger, og etter det får vi jo kontantstøtte til barna begynner i barnehagen (7500 i mnd per barn). Så da lønner det seg totalt sett å ta 100% ☺️ Er faktisk mer lønnsomt å ta 100% og ta ulønnet i like lang tid som man ellers ville tatt 80%, også heller fordele pengene utover selv.
Ver obs på at ein mistar sjukepenge rettigheitar i ulønna perm.

Når skal deres barn begynne i barnehage da tenker dere? Er ikke overalt det er opptak uten hovedopptak i august. :wideyed:

Jaudå. Men du får berre 65% og du mistar dei 14 fyrste dagane. Så om du er uheldig og vert langtidsjukemeldt, er det litt kjipt.

Det skulle jeg gjerne hatt og :(

Hvis ikke dere får barnehageplass så må dere vel? Kontantstøtta hjelper godt, også vil man jo få feriepenger i juni.. Da har man litt å gå på i alle fall.. avdragsfrihet er mulig for de som har huslån.. må neste sjekke alle muligheter hvis man ikke får bhg plass :(

Vi tar 80%, urealistisk å tro vi klarer å spare de 20% selv hvis vi hadde tatt 100%. Tar muligens ulønna innimellom i permisjonen for å forlenge den og å ikke miste rettigheter.

Vi tar 80% for å dra ut permisjonen. Så tar vi det heller som det kommer når begge må være tilbake i jobb, har vi ikke barnehageplass eller annet barnepass kan det være mannen får mulighet til hjemmekontor i perioder, og jeg eventuelt jobbe redusert. Eller så tar jeg ulønnet permisjon en periode!

Akkurat nå tenker vi å ta 100 %. Skulle gjerne tatt 80 % for å få lengre perm, men i og med at samboer er arbeidssøkende er det viktig for oss å være sikker på at det går økonomisk. Det kan selvfølgelig hende situasjonen endrer seg frem til vi må ta et endelig valg, men det er ihvertfall der vi står akkurat nå.

Hvis ikke dere får barnehageplass så må dere vel? Kontantstøtta hjelper godt, også vil man jo få feriepenger i juni.. Da har man litt å gå på i alle fall.. avdragsfrihet er mulig for de som har huslån.. må neste sjekke alle muligheter hvis man ikke får bhg plass :(
Sniker
Husk at de som får foreldrepenger av nav og ikke arbeidsgiver får kun feriepenger for de første 12/15 ukene

Jeg vet ikke.. Vi må se ordentlig på det. Mannen er lite lysten på å tømme bufferen helt. Kontantstøtta er en veldig liten del av hva vi ville hatt med 100%. Vi får bare se hvordan vi gjør det. Vil ha lengst mulig perm for barnets del, men man får også økte utgifter med en liten til i hus :Heartred

Jeg vet ikke.. Vi må se ordentlig på det. Mannen er lite lysten på å tømme bufferen helt. Kontantstøtta er en veldig liten del av hva vi ville hatt med 100%. Vi får bare se hvordan vi gjør det. Vil ha lengst mulig perm for barnets del, men man får også økte utgifter med en liten til i hus :Heartred

Liten del ja, men det hjelper nå litt i alle fall :)

Jeg tenker at barna bare er små en gang, da tømmer jeg heller bufferen og lever litt trangt :)

Back
Topp