Lammeskinn i senga?

LeCarpeDiem

Flørter med forumet
Nå ble jeg veldig usikker... Var innom babyshopen her i byen å skulle se på seng og madrass. Ville ha madrass og overmadrass, men hun som jobbet i butikken mente at det var helt unødvendig og at alle bare brukte lammeskinn i senga og la babyen rett på dette, både sommer og vinter.. Er det slik? Hva har dere andre tenkt/erfart?

Jeg skal ikke ha overmadrass. Blir madrass og lammeskinn, eventuelt babynest i starten :) men man gjør forskjellig. Hvorfor tenker du at du vil ha overmadrass?

Vi har brukt overmadrass til de to første pga hvis de gulpet eller bæsjet eller andre uhell.. Ikke like lett og vaske saueskinn..

Her bruker vi ikke overmadrass, bare lammeskinn. Anbefaler kaiser eller nøstebarn sine korthårete. De er veldig gode og uten kjemikalier. Brukes hele året, regulerer varmen :)

Dere som bruker lammeskinn i senga, har dere flere og bytter ut itilfelle søl, eller er det enkelt å vaske hvis barnet har uhell?

Jeg har hørt at det finnes vaskemidler/spray til akkurat disse skinnene. Tror det holder. :)

Tar å forhører meg i butikken :-) Virket veldig kjekt å bruke ett slikt :-)

Jeg skal ikke ha overmadrass. Blir madrass og lammeskinn, eventuelt babynest i starten :) men man gjør forskjellig. Hvorfor tenker du at du vil ha overmadrass?

Tenkte pga renholdet... Gulp og eventuelt tiss/bæsj i lammeskinnet, hvordan får man det helt rent da..?

Nåken som veit om lammeskinn må byttes ut mellom søsken slik som madrasser må? Rekner med det må det siden dei ikkje kan vaskes?

De aller fleste lammeskinnene kan vaskes, ville hvertfall kjøpt et som kan det. Vaskes på ullprogram med vaskemiddel for skinn. Det som er bra med de med lanolin er at de er selvrensende så går greit med litt gris, men ved mye ville jeg vasket. Har ikke hatt problemer med bæsjeuhell, men har noen gang hatt med tiss. Går an å vaske lett over da om det ikke er så mye. Skal helst ikke vaskes i maskin for ofte. Og så er der greit å lufte de ute på kalde vinterdager. Vet ikke om de kan/bør arves, kjøper hvertfall nytt til småen :) Har noen greit billigere på barnas hus som vi har ekstra i lekegrind etc. Kjøpte to på halv pris til 199 per stykk i julen :) ønsker meg dette fra nøstebarn. Står mer info på siden deres :) http://nostebarn.no/annet/soveskinn.html

Bare å putte lammeskinnet i vaskemaskinen. Har akkurat vært en aktuel tråd om dette, dere finner den hvis dere søker. Vaskes på ullprogram, 30 grader og helst med parfymefri milo eller liknende. Det blir kjempefint av det og jeg vasker mine(som kun brukes på benker og puffer) et par ganger i halvåret. Mye lettere å vaske lammeskinn enn overmadrass etc!

Har brukt lammeskinn til alle mine og skal ha det denne gangen også. Har kjøpt korthåret på kid og de vaskes i maskinen med milo. Ellers bare rister og lufter eg det ofte.

Vi brukte lammeskinn i vugga og senere i sprinkelsenga til snuppa var rundt et år. I sprinkelsenga har vi i tillegg hele tiden hatt en tynn overmadrass fra Ikea over et tisselaken. Vi synes det gjør at det ikke føles så klamt med tisselaken, samtidig som det beskytter madrassen. Denne overmadrassen er billig og lett vaske, slik at man kan ha flere å bytte mellom uten at det går utover madrassen. Kjekt i disse omgangssyketider.. ;) Kommer nok til å kjøre samme opplegg med den nye babyen.

Har forresten vasket lammeskinn flere ganger med vanlig Milo på 30 grader ullprogram, det går helt fint. Bare viktig at det ikke henges opp, men tørkes flatt. :)

Krybbedød-risikoen er tredoblet ved bruk av brukt madrass, og opp til så mye som 8dobles om madrassen kommer fra en annen familie. Pga bakterier osv i madrassen. Legger ved printscreen fra en artikkel på NRK ang dette.

Vis vedlegget 99975

Dette ante jeg ingenting om, gud hvor mye det er å tenke på! :) Har arvet både vugge, kurv og sprinkelseng så da må jeg kjøpe nye madrasser til alt. Hva med madrassen i bagen i barnevogner?

Back
Topp