Lammelse etter epidural!!

borga001

Elsker forumet
Fant denne inne på generelt! Måtte bare kopiere den og vise hva hun skrev om ei hu kjenner! Ble skikkelig skremt jeg. Fikk ihvertfall ikke lyst til å ta epidural etter dette. Ser det er flere som skrev inn om flere tilfeller av lammelse etter epidural! Tør ikke ta sjansen når jeg leser sånt jeg! Her er det hun skrev ihvertfall:
 
En jeg kjenner måtte ta babyen ut med keisersnitt og fikk da epidural
Når babyen, som er en frisk fin frøken, var vell ute og mammen skulle få følelsen igjen gikk det ikke.
Legen som satte sprøyten hadde jobbet i 30 år uten å se noe slikt og aner ikke om hun noen gang kan få følelsen igjen. Hun kan gå med gå stol, men ikke med babyen og hun kjenner ikke når hun tar seg på mage/føtter. Den ene foten er litt mer bevegelig enn den andre, men den er langt fra ved normal førlighet!
Er det andre som kjenner til slike tilfeller og kan ha tips eller oppmuntrende historier?
 
Babyen kom for to uker siden og nå skal hjelpemiddelsentralen inn å fikse hjemme hos dem så de kan komme hjem til jul.
 
Dette er så utrolig trist at jeg ikke vet hvordan man kan trøste dem!
 
Grøss og gru.
 
Det er sånnt som kan skje og jeg skal IKKE ha epidural!!!! Det er så utrolig små mariginer for at det skal gå galt... Har virkelig fått skrekken etter å ha vært med å sett på at pasienter har fått det.
 
Håper virkelig at dette er en midlertidig tilstand for henne og at de får det til å fungere hjemme!!!
 
Nå må vi ikke ta helt av her og svartmale mer enn nødvendig slik at folk skremmes fra denne formen for smertelindring. her er en link:
 
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=568982
 
 
Smerte under en fødsel, særlig for førstegangsfødende, sies å være noe av den verste som kan oppleves, og sidestilles gjerne med smerten ved traumatiske amputasjoner eller kausalgitilstander.
 
Sammenliknet med andre former for fødselsanalgesi er epiduralanestesi klart overlegen både hva angår analgetisk effekt og forekomst av bivirkninger. Epiduralanalgesi gir fullstendig smertelindring hos flertallet av fødende kvinner ([link=http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=568982#fn11]11[/link]). Moderne lavdose kombinasjonsepiduralanalgesi innebærer at den fødende kan mobiliseres (opp-og-gå-epidural), og i regelen kan hun late vannet spontant.
 
Anlegging av epidural smertelindring er enkelt, men må utføres av anestesilege (fig 1). Komplikasjoner er uhyre sjeldent, men de kan være alvorlige og krever øyeblikkelig intervensjon. Eksempler på slike er epiduralt hematom, epidurale infeksjoner og nerveskader påført av epiduralnål. Komplikasjonsfrekvensen er i størrelsesorden 1 per 500 000 til 1 per 1 000 000 for de to førstnevnte. Mindre alvorlige, gjerne forbigående sekveler på grunn av stikk mot nerve forekommer hos 1 per 10 000 ([link=http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=568982#fn13]13[/link]). Hyppigere, men mindre alvorlige komplikasjoner er aksidentell durapunksjon med epiduralnål og dårlig fungerende epidural.
 
Ja det er forderdelig når sånt skjer! Men det er også synd hvis folk som virkelig trenger det blir skremt fra å ta imot adekvat smertelindring på grunn av sånne saker. Men det kommer nok til å gå bra med oss alle sammen uansett tror jeg [;)]!
 
Hei. Vil bare sia at man ikkje burde ta et skrekk eksempel og tro at sånn er det. Hadde epidural under fødselen og når det endte med kesersnitt sist, når jeg fikk førstemann. Jeg hadde det supert, og var fort oppe på beina og gikk etter inngrepet. Fikk se og strykke lille gutten på kinne med en gang. og så fort han var mål og stell og jeg var sydd at, var han og besøkte meg på oppvåkninga.  Må jeg ha keisersnitt denne gangen også skal de få sette epudural på meg, heller det en narkose.
 
Det er en ørliten prosent som vår skader eller varige men etter epidural. Så liten at de fleste kjenner ingen som har hatt det..
 
Back
Topp