Laktoseintoleranse

Guttemamma10og13

Gift med forumet
Eg har fått beskjed fra barneklinikken at gutten min skal gå en måned uten melkeprodukter pga mistanke av laktoseintoleranse. Så eg lurer på om dere har gode erfaringer og tips til god mat, pålegg, middager og lignende som ikke inneholder melk eller som kan lages på nutramigen eller noe slikt?
Gutten min er 15 mnd, kjempe glad i prim, grøt og yoghurt =/ Men bank i bordet så har første dagen uten melkeprodukter gått fint :-)

her har vi brukt nutramigen,havremelk og litt soya.

gilde go og mager ,og leiv vidar pølser er melkefrie.

ellers er det bare å lese grundig,er flere ord man kanskje ikke forbinder med melk,men de dukker sjelden opp.

så lag mest mulig mat fra grunnen så blir nok ikke denne mnd så ille!!

mini her fikk masse semule og havregrynsgrøt laget på havremelk,det elsker han enda. ellers går det nå mye i fullkorns cherioos med bær og havremelk.

pålegg som salami,kaviar,egg,svolværpostei,skinke,fruktpure  er poppis*! og ikke minst makrell i tomat!

Har en sønn med laktoseintoleranse, og det lever han veldig fint med.

Bra dere evt kartlegger dette tidlig, for vi oppdaget det ikke før han gikk på barneskolen, og han har hatt så mye vondt i magen. Huff, grøsser av å tenke på det.

Havregrøt av smågryn kokt på vann og med det man liker oppå (rosiner er ofte populært hos de minste) og med en god dæsj Soft uten melk (den blå) er jo både godt og næringsrikt.

Leverpostei fra Stabburet, i de gule runde boksene er melkefri, likedan finnes det pølser i vanlig butikk uten melk.

Jeg kjenner ikke til nutramigen, men har laget mat fra bunnen i mange år, og det meste kan man lage uten melkeprodukter.

Du får spørre om konkrete ting du evt lurer på, for jeg kommer ikke på noe mer i farta.
Tvi tvi! emoticon

Tusen takk for kjempe god hjelp! Dette skal eg merke meg :-) Kjempe hjelpsomt!

Har og ein gut (6år) som skal kutte ut melk ei stund for å kartlegge evt laktoseintoleranse.Såg på Tine sine sider at det no kjem laktosefri kremfløte, lettrømme, youghurt naturell i tillegg tilden eksisterande laktosefrie matfløten og melka.

Okei,godt å høre at det kommer gode laktosefri produkter fremover :-)
Men legen eg snakte med nevnte ikkje laktosefriprodukter eller soyaprodukter som ett alternativ, så eg tør ikkje bruke de før eg får snakka med han igjen. For eg tenker han som lege må vel vite at det finnes soyaprodukter eller? :S Eg lurer på om han utelukket de for en grunn, men eg kan ikke forstå hvorfor, er det ikkje laktosen han kan reagere på?
Først tenkte eg kanskje soya ikkje passet for så små barn, men hvorfor ikke laktosefritt hvertfall? Noen som kan noe om det?
Eg får prøve å ringe han opp igjen på mandag.

kom på en t ing, jeg mener vi fikk beskjed om at laktoseintolleranse opptrådde først når barnet var større, var det melkeallergi nå,var det mot proteinet i melka,altså ikke lakotsen,og man må kutte ALT av melk.

ddet med soya er at er man først allergisk mot melk kan man være det mot soya også,eller bli det.. og gutter skal i ung alder ikke ha så mye soya pga innhodlet av østrogen.

så havremelk it is! den er tilsatt kalsium osv. :)

Ja, hvis ikke legen spesifikt sa at det var laktoseintoleranse han trodde var problemet, så bør dere sjekke opp om det var det eller melkeproteinallergi. Om det er melkeproteiner barnet reagerer på så vil det jo ikke hjelpe noe å bruke laktosefrie melkeprodukter.

De laktosefrie produktene er heller ikke 100% laktosefrie, det tror jeg er bortimot umulig å få til, men de inneholder mindre enn en bestemt mengde.

Men jeg stusser på at man ikke skal teste for laktoseintoleranse før man evt utelukker melk fra kostholdet på et såpass lite barn for en såpass lang periode. Det skal være en pustetest som er mulig å ta på småbarn etter at de har fått en bestemt mengde laktose, som gir svar på om det prosesseres riktig i kroppen. For voksne er det vanlig med fastende blodsukkerprikk i fingeren, drikke en bestemt mengde laktose, og så ny blodsukkertest hver halvtime i inntil to timer mens man noterer symptomer som magesmerter, kvalme osv. Blir mange stikk i fingeren, regner med det er derfor man gjerne ikke gjør det på små barn. Jeg fikk beskjed om å unngå melkeprodukter i 2 dager bare før jeg tok testen.

Det finnes også test mot melkeproteinallergi, det blir som en vanlig allergitest tror jeg.

utenmelk.no er ei kjempe fine side :)

Tusen takk for svar, begynner å få litt kontroll no. Barnehagen vil ha en ja/nei liste og så jobber med den. Den siden var heilt super Leahsmam! :-)

Back
Topp