Laktoseintoleranse?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Noen her som har det?
Jeg skal nå endelig bli sjekket for dette.
For jeg sliter fælt når jeg drikker melk, og spiser pålegg med laktose.
Får kramper i magen, kvalm og kaldsvetter.
Ble anbefalt i dag å begynne med laktose redusert mat, å se om det ble noe bedre.
Hva slags produkter er laktose redusert, men samtidig smaker godt?
Jeg har for lite kalsium i kroppen min, så jeg bør drikke litt melk.

ORIGINAL: icebaby

Er vel bedre å ta kalsiumtabletter, i stedet for å pine magen med melk? [:)] Laks, sardiner og reker har mye kalsium!
Laktose er sukkeret i melka og veldig mange matvarer i butikken inneholder laktose, så pass på å sjekke innholdsdeklarasjonen! Finnes mange gode produkter i helsekostbutikken, som erstatter de vanlige fra matvarebutikken.

Hvis du vet at du ikke kan unngå laktose, for eksempel i selskaper, så finnes det tabletter med laktase som du kan ta før du inntar melkeprodukter.

Lykke til!

Det er det, men takler dårlig tabletter. Men tåler jeg ikke laktoseredusert melk heller må det bli tabletter.
Takker for svar, jeg får prøve meg litt frem da[:)]
Uff, fisk spiser jeg ikke heller. Så får jo ikke i meg det via dette heller.

Det er laktose i utrolig mange produkter, spes er det ofte mye laktose i gryteretter/lasagne ol om du ikke lager det fra bunnen selv. Sjekk alltid bak på tørrvarer. Er de tilsatt tørrmelk,  inneholder det ekstra mye laktose. Fløteis er bare å glemme, den inneholder som oftest mye tørrmelk. Loff eller pølsebrød er ofte også tilsatt mysepulver.

Vi handler veldig mye laktosefrie produkter i Sverige, der har de laktosefri melk, rømme, fløte, smør ++. Det gjelder ofte å lage mye av maten fra bunnen.

Her lager vi tilogmed iskremen selv, og hjemmelaget er ofte best da[;)]

Det finnes også tabletter som inneholder laktase (altså det enzymet laktoseintolerante ikke klarer å produsere selv) som skal inntas sammen med melkeproduktet, evt blandes i melken for å gjøre den laktosefri. I Sverige heter preparatet Lactrase, men jeg husker ikke navnet på tilsvarende preparat i Norge.

ORIGINAL: Inmari

Det er laktose i utrolig mange produkter, spes er det ofte mye laktose i gryteretter/lasagne ol om du ikke lager det fra bunnen selv. Sjekk alltid bak på tørrvarer. Er de tilsatt tørrmelk,  inneholder det ekstra mye laktose. Fløteis er bare å glemme, den inneholder som oftest mye tørrmelk. Loff eller pølsebrød er ofte også tilsatt mysepulver.

Vi handler veldig mye laktosefrie produkter i Sverige, der har de laktosefri melk, rømme, fløte, smør ++. Det gjelder ofte å lage mye av maten fra bunnen.

Dette var utrolig mye mer enn det jeg hadde regnet med altså, trodde faktisk det var bare å kutte ut melken å leve som vanlig.
Ikke is[:(] Jeg elsker fløte is, og jeg er elendig på kjøkkene så vet ikke hvordan hjemmelaget is blir jeg.
Skal iallefall huske nicket ditt tilfelle jeg trenger oppskrift[:D]
Har ikke tenkt så masse på dette, men når du sier det så får jeg vondt når jeg spiser fløte is, lasagne osv.
Uff, har slitet med dette i mange år, men har ikke tenkt på at det kan være dette før nå egentlig.
Takker for svar[:)]

ORIGINAL: søteste

ORIGINAL: Inmari

Dette var utrolig mye mer enn det jeg hadde regnet med altså, trodde faktisk det var bare å kutte ut melken å leve som vanlig.
Ikke is[:(] Jeg elsker fløte is, og jeg er elendig på kjøkkene så vet ikke hvordan hjemmelaget is blir jeg.
Skal iallefall huske nicket ditt tilfelle jeg trenger oppskrift[:D]
Har ikke tenkt så masse på dette, men når du sier det så får jeg vondt når jeg spiser fløte is, lasagne osv.
Uff, har slitet med dette i mange år, men har ikke tenkt på at det kan være dette før nå egentlig.
Takker for svar[:)]

Ja, det er bare å spørre[:)]. Har satt meg ganske godt inn i laktoseintoleranse siden jeg har en bror, en samboer og en venninne med laktoseintoleranse, samt at jeg er litt mer enn middels interessert i helse og sykdommer. Så jeg har lest alt jeg kan komme over om temaet[;)]

Det er antagelig veldig mange som lever med laktoseintoleranse uten å være klar over det, og legene er ofte veldig dårlige til å gripe fatt i diffuse mageproblemer. Ofte må man kunne en del om det og finne ut av mye selv. Bra du er under utredning iallefall.

Du får kjøpt laktoseredusert og laktosefri melk på butikken[:)]

I tillegg er en del glutenfrie produkter uten melk (og egg)[:)]

sjokolade er det ögså melk i [:'(]

jeg har tabletter som hete kerutab, de gjør slik at laktosen spaltes og jeg blir ikke så dårlig.
det kan være lurt feks i situasjoner hvor mat serveres.
eks : bursdag bryllup osv

mega har en del melkefrie produkter,
rema har melkefri margarin.

ang laktose redusert melk, prøv heller laktoseFRI melk, den smaker helt som vanlig.

du kan spise god og mager pølse, og kjøttpålegg, d inneholder ikke melk .

lykke til, bare å spørre om det er noe du lurer på

Trur ikke glutenfritt brød inneholder melk heller.. samme med den grønne knekkebrød pakken fra Wasa.

Også finnes det laktosefri matfløte[:)]

http://www.tine.no/16001.cms

Her er alle produktene til Tine som er laktosereduserte ihvertfall [:D]

Kjøp KeruTabs på apoteket.

Brødrene mine spiser soyais fra helsekosten, den er kjempegod [:)]

kjøp kerutabs!!! er genialt når du har lyst på is er i bryllup etc. koster litt, men verdt det [;)]
http://www.utenmelk.no/ ei kjekk side [:)] polarbrød er foresten uten melk, og kjempe godt!!!! [:)]

Ååååå.. hva skulle jeg ha gjort uten dere allesammen[:D]
Her fikk jeg masse tips å råd, fikk beskjed i dag at jeg skal begynne med laktoseredusert, eller fri mat for å se om ting hjelper med magen min.
Så nå er det bare å gå ut i butikken å teste varer[:D]
Takk for masse gode råd og tips!

Back
Topp