Laktoseintoleranse baby

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Noen som har baby som er laktoseintolerant? Hvordan merket dere det, og hva fikk dere til å kutte melkeprodukter? (amming)

Jeg mistenker egentlig ikke dette hos gutten min, men jeg var hos legen i dag pga han sliter med å få bæsjet etter at vi startet med fast føde. Ingen problemer før det.
Legen snakket om at det er mye på kostholdet, og lurte på om jeg hadde prøvd melkefritt kosthold osv. Det frister ikke veldig å kutte ut alt med melk i nå, spesielt ikke når jeg tviler på at det er årsaken, men ønsker gjerne å høre andres erfaringer rundt dette.

Eldste sliter også med hard mage, uten at det er funnet noen årsak, så jeg ser ikke helt poenget med å kutte ut alt med melk for "moroskyld". Han ser ikke ut til å han noe særlig vondt, men sliter med å få ut bæsjen som er veldig hard.
Har startet med laktulose nå.
 
Laktoseintoleranse er vel ekstremt sjeldent hos babyer (ifølge naaf er det 40 innrapporterte tilfeller i hele verden), det er laktose i morsmelk og melkefritt kosthold vil derfor ikke hjelpe. Det er ikke melkeproteinallergi det er spørsmål om da? Det er vanligere hos spedbarn, og da vil det hjelpe med melkefritt :)

Hvis det kom etter oppstart av fast føde kan det kanskje heller være noe der. Mange får hard mage av grøt/kornprodukter eksempelvis, prøvd å redusere det?
 
Laktoseintoleranse er vel ekstremt sjeldent hos babyer (ifølge naaf er det 40 innrapporterte tilfeller i hele verden), det er laktose i morsmelk og melkefritt kosthold vil derfor ikke hjelpe. Det er ikke melkeproteinallergi det er spørsmål om da? Det er vanligere hos spedbarn, og da vil det hjelpe med melkefritt :)

Hvis det kom etter oppstart av fast føde kan det kanskje heller være noe der. Mange får hard mage av grøt/kornprodukter eksempelvis, prøvd å redusere det?
Såpass ja. Var laktose han nevnte, men sannsynligheten er vel da svært liten.
Har inntrykk av at denne legen ikke har praktisert så veldig lenge, og leser seg opp mens jeg er der osv./spør meg om ting.

Kuttet ut kornprodukter helt en periode, men han var fortsatt hard i magen. Har nå fått grøt de siste dagene igjen, og han virker ikke mer plaget enn uten. Har vel heller sovet bedre faktisk [emoji106]
Har mest troa på at det er magen som er ømfintlig, og som sagt så sliter eldste med det samme uten noen spesiell årsak. Hun er litt over 3 år og fungerer fint på movicol nå. Så blir vel å teste ut laktulose først. Han virker heldigvis ikke plaget på andre måter, og er som regel blid og fornøyd :)
 
Aldri hørt om noen som blir hard i magen av laktoseintoleranse.
Tarmen tar jo ikke opp laktosen og det blir luft og løst vel? Samt kan gi magekramper..
 
Aldri hørt om noen som blir hard i magen av laktoseintoleranse.
Tarmen tar jo ikke opp laktosen og det blir luft og løst vel? Samt kan gi magekramper..
Det jeg får opp som symptomer og, at man blir løs i magen. Og hadde det vært det, ser jeg for meg at vi hadde merket det tidligere.
 
Er helt vanlig at de små blir hard i magen etter oppstart av fast føde. Prøvd sviskemos?
 
Her er sannsynligheten høy for at lillegutt ble født med laktoseintoleranse. Han er så heldig å har to foreldre som ikke tåler det heller, så her mener lege og sykehus at han mest trolig var født slik.
I starten merket vi merkelig skummende avføring, kunne ligne på at jeg hadde overproduksjon av melk, men dette stemte ikke. Ved innføring av mat, så kom det blod i bleiene, til tider kun blod og ikke avføring. Dette er et tydelig tegn på det visstnok.
Vi kuttet alt av melk umiddelbart, og han gikk tilbake til den avføringen som var normal for han. Alltid hatt en spesiell avføring i forhold til andre? Fordi mm inneholder laktose :)
Han er nå 16 mnd. Vi har saaaaakte tilført laktosefrie produkter i kosten hans. Vi startet med smør, så youghurt, brukte laktosefritt i matlagingen, så laktosefri melk/Biola, og til slutt ost.
Dersom ham får i seg laktose nå, så kam han reagere med løs lysebrun avføring, eller veldig haaaard avføring! Type kaninavføring.

Laktose vil det vel finnes i puppene dine selv om du kutter ut melk selv? Ingen sa at jeg skulle gjøre d fordi det ikke ville funke. Vi var dog uheldige og fant ut av dette ved ca 9 mnd alder etter mye trøbbel med avføringen. Heldigvis har han ikke smerter når han har spist laktose, men fiser jo som en helt [emoji38]
 
Aldri hørt om noen som blir hard i magen av laktoseintoleranse.
Tarmen tar jo ikke opp laktosen og det blir luft og løst vel? Samt kan gi magekramper..

Om jeg får i meg for mye laktose, så blir jeg HARD i magen! :) får jeg i meg en «passelig» mengde, så blir d luft og løst! Kan ikke prompe da- for å si d slik [emoji38] alt handler om mengde!
 
Er helt vanlig at de små blir hard i magen etter oppstart av fast føde. Prøvd sviskemos?
Det er jeg klar over, men han får det ikke ut i det hele tatt omtrent. Kommer bare små harde klumper innimellom.
Sviskemos og maltekstrakt er prøvd, men det har ikkw hatt noen effekt dessverre.
 
Her er sannsynligheten høy for at lillegutt ble født med laktoseintoleranse. Han er så heldig å har to foreldre som ikke tåler det heller, så her mener lege og sykehus at han mest trolig var født slik.
I starten merket vi merkelig skummende avføring, kunne ligne på at jeg hadde overproduksjon av melk, men dette stemte ikke. Ved innføring av mat, så kom det blod i bleiene, til tider kun blod og ikke avføring. Dette er et tydelig tegn på det visstnok.
Vi kuttet alt av melk umiddelbart, og han gikk tilbake til den avføringen som var normal for han. Alltid hatt en spesiell avføring i forhold til andre? Fordi mm inneholder laktose :)
Han er nå 16 mnd. Vi har saaaaakte tilført laktosefrie produkter i kosten hans. Vi startet med smør, så youghurt, brukte laktosefritt i matlagingen, så laktosefri melk/Biola, og til slutt ost.
Dersom ham får i seg laktose nå, så kam han reagere med løs lysebrun avføring, eller veldig haaaard avføring! Type kaninavføring.

Laktose vil det vel finnes i puppene dine selv om du kutter ut melk selv? Ingen sa at jeg skulle gjøre d fordi det ikke ville funke. Vi var dog uheldige og fant ut av dette ved ca 9 mnd alder etter mye trøbbel med avføringen. Heldigvis har han ikke smerter når han har spist laktose, men fiser jo som en helt [emoji38]
Takk for at du deler. Er ikke i nærheten av noe av dette ihvertfall, og avføringen hans har vært normal frem til innføring av fast føde. Da ble det bråstopp.

Så vil ikke tro det er noe annet enn "normal" forstoppelse. Ville bare høre litt, siden legen nevnte det. Min egentlige fastlege hadde nok ikke sagt noe om det. Han er mer av typen at vi venter og ser om det hjelper med laktulose e.l.
 
Om jeg får i meg for mye laktose, så blir jeg HARD i magen! :) får jeg i meg en «passelig» mengde, så blir d luft og løst! Kan ikke prompe da- for å si d slik [emoji38] alt handler om mengde!

Jøss, dette var nytt for meg!

Kan ikke finne noen plass at man kan bli hard i magen [emoji28]
 
Det er jeg klar over, men han får det ikke ut i det hele tatt omtrent. Kommer bare små harde klumper innimellom.
Sviskemos og maltekstrakt er prøvd, men det har ikkw hatt noen effekt dessverre.

Stakkar lille [emoji31]

Håper dere finner ut av det, uansett om det er vanlig hard mage pga mat eller noe annet [emoji169]
 
Laktoseintoleranse forekommer sjeldent før 3 års alder, melkeprotein allergi derimot er ganske vanlig. De fleste vokser dette av seg. Storebror hadde melkeprotein allergi fra 2 mnd alder til han var 2 år. Han var ekstremt firstoppet. Presset så han ble rød i ansiktet og heiv etter putsten. Han kunne sitte sånn i 15-20 uten å få ut noen ting. Magen stod ut som en ballong. Etter 1 uke uten melkeprotein var han en ny gutt. Blid og fornøyd og sov godt om natta. Prøvde å introdusere melk igjen etter 1 mnd (for å forsikre oss om at bedringen ikke skyltes noe annet) og han ble like forstoppet. Prøvde igjen med gradvis introduksjon av melk når han var i overkant av 2 år. Da hadde han fått påvist cøliaki og da er det vanlig at man melkeprotein etterhvert når tarmen har blitt bra igjen etter glutenfri kost. Da gikk det helt greit med melk.
 
Stakkar lille [emoji31]

Håper dere finner ut av det, uansett om det er vanlig hard mage pga mat eller noe annet [emoji169]
Håper det jeg og. I natt sov vi veldig dårlig igjen og han virket som han hadde ubehag i magen. Usikker på om det er fordi han har fått litt grøt de siste dagene eller om det kan være pga oppstart av laktulose. Hm..
 
Laktoseintoleranse forekommer sjeldent før 3 års alder, melkeprotein allergi derimot er ganske vanlig. De fleste vokser dette av seg. Storebror hadde melkeprotein allergi fra 2 mnd alder til han var 2 år. Han var ekstremt firstoppet. Presset så han ble rød i ansiktet og heiv etter putsten. Han kunne sitte sånn i 15-20 uten å få ut noen ting. Magen stod ut som en ballong. Etter 1 uke uten melkeprotein var han en ny gutt. Blid og fornøyd og sov godt om natta. Prøvde å introdusere melk igjen etter 1 mnd (for å forsikre oss om at bedringen ikke skyltes noe annet) og han ble like forstoppet. Prøvde igjen med gradvis introduksjon av melk når han var i overkant av 2 år. Da hadde han fått påvist cøliaki og da er det vanlig at man melkeprotein etterhvert når tarmen har blitt bra igjen etter glutenfri kost. Da gikk det helt greit med melk.

Var avføringen normal før 2 mnd?
Jeg fikk med blodprøveark for cøliaki sjekk, men ble enige om å se an litt og så evnt dra på sykehuset.
Har ikke fått mye gluten her, men litt brødskiver har det vært. Han har fått havregrøt tidligere, men den vi har testet nå inneholder hvetemel også
 
Var avføringen normal før 2 mnd?
Jeg fikk med blodprøveark for cøliaki sjekk, men ble enige om å se an litt og så evnt dra på sykehuset.
Har ikke fått mye gluten her, men litt brødskiver har det vært. Han har fått havregrøt tidligere, men den vi har testet nå inneholder hvetemel også

Vanskelig å si om den var normal for når de er så små er det normalt med mage og tarm problemer.
 
Jøss, dette var nytt for meg!

Kan ikke finne noen plass at man kan bli hard i magen [emoji28]

Det skal kun stå på Google for at d kan stemme eller? [emoji23] er slik for flere jeg kjenner om de også får i seg for stor mengde laktose.
 
Det skal kun stå på Google for at d kan stemme eller? [emoji23] er slik for flere jeg kjenner om de også får i seg for stor mengde laktose.

Er sykepleier, så jeg trenger ikke Google for å finne informasjon...
 
Leah har melkeproteinallergi. Hadde mye smerter i magen og bæsjet sjeldent. Var tilnærmet forstoppet kun på morsmelk. Kuttet melk og fikk nytt barn. Gått 2,5 måned uten og fortsetter så lenge hun ammes. Blir Sinlac grøt når vi starter med det :)
 
Er sykepleier, så jeg trenger ikke Google for å finne informasjon...

Kom ikke godt nok frem at d var ment som veldig ironi?

Men nå er det slik at jeg har levd med dette i mange år, så jeg har god erfaring på hvordan min kropp reagerer på laktose, og lang nok tid på min sønn til å se at det er likt for han. Om du trenger å betvile dette fordi du ikke finner det i fagbøker er jo synd. Fasiten passer ikke for alle, noen er vel unntakene da.
 
Back
Topp