lakserolje???

karroha

Blir kjent med forumet
Er lakserolje det samme som duphalac? For det er liksom ikke noe som heter det direkte..har gått til innkjøp av sånn lita 30 ml flaske som heter laxoberal  som man tar dråper fra. Men er ikke sikker på om det er dette som er lakserolje eller ikke..er bare så leeeeei av alt som har med svangerskap å gjøre nå..

Jeg aner ikke. Vet faktisk ikke hva lakserolje egentlig er. Men laxoberal er i alle fall avføringsmiddel vet jeg..

Duphalac kan du trygt bruke, det er ikke det samme som lakserolje. Men for guds skyld, ta IKKE lakserolje. Du må bare vente til babyen er klar. Lakserolje er FARLIG!!! I verste fall kan morkaka løsne :o( Gjør den det kan det være snakk om minutter før babyen din dør....

Eller du kan få styrtfødsel, riene kan bli så kraftige at de må prøve å stoppe dem fortalte jordmor meg. Summa summarum lakserolje er altfor farlig til å bruke som kjerringråd eller avføringsmiddel når man er gravid.'

Nå kommer det sikkert innlegg hvor noen forteller deg at det gikk kjempebra med dem og de fikk fødselen igang, men er den sjansjen virkelig verdt å ta når helsepersonell advarer mot det på det sterkeste...

Laxoberal er ikke anbefalt til gravide så vidt jeg kan se. Står at man bør rådføre seg med lege først. Om det er noe av det samme som lakserolje aner jeg ikke. Duphalac er helt trygt for gravide å bruke. Men dette er jo først og fremst for å regulere magen da- tviler på at det  fører til noe fødsel. 

ååååh...visste ikke at dette var så farlig..har riktig nok skjønt at det kan føre til rask fødsel..men kanskje jeg ikke skal ta dette da likevel..vil ikke risikere noe så katastrofalt!!

nei, for all del; ikke ta lakserolje!! Det kan være kjempefarlig, som sagt over her! Babyen kommer når den er klar! Jeg er også leeeeiiiiii av å være gravid, men gidder ikke begynne med noen kjærringråd.. [:)] Vi får smøre oss med tolmodighet [:)]

lakserolje er svartelista for alle gravide nå. men du skal ikke mange åra tilbake hvor man faktisk brukte det normal. da leger og jordmødre ambefalte det hvis du gikk over tid.
men det jeg har sett er at nå til dags så har man hengt seg mer opp i det "negative" ved å ta lakserolje. ting som også kan skje under normale omstendighert.
men jeg tør ikke si noe mer om det :P kan bli halshugd hvis man har litt andre syn på ting :P

http://www.babyverden.no/Sporsmal-Svar/Jordmor-Monica/Er-det-farlig/Lakserolje---farlig-eller-ikke/

Min erfaring så funka lakerolje (Ricini Oleum Virginale) veldig bra her...Jeg spurte oxo jordmora mi om det var FY-FY for jeg har jo lest mye om det på nette og alle sier så mye forskjellig.Jordmora mi sa at det var vanlig å bruke det før i tiden og hun mente at det ikke var farlig.Men hu sa at man ikke skulle bruke det om man ikke var moden.

I mitt tilfelle så angrer jeg ikke et sekund på at jeg tok den,for prinsessa trengte virkelig å komme ut for hu var nesten 4kg og var født 3 uker før termin + at hu hadde navelstrengen rundt halsen og masse fostervann i lungene[&o]

jeg har selv prøvd lakserolje. detter at jeg fikk beskjed fra jordmor at jeg var relativt moden. men her skjedde det ganske lite.
ble bare litt løs i magen. men ikke noe særlig mer skjedde. jeg tok bare 2 ss blandet med havregrynsgrøt.
men, ettersom vi har funnet ut, så vil ikke lillgeutt ut, hehe

ORIGINAL: prins07prinsesse11

Min erfaring så funka lakerolje (Ricini Oleum Virginale) veldig bra her...Jeg spurte oxo jordmora mi om det var FY-FY for jeg har jo lest mye om det på nette og alle sier så mye forskjellig.Jordmora mi sa at det var vanlig å bruke det før i tiden og hun mente at det ikke var farlig.Men hu sa at man ikke skulle bruke det om man ikke var moden.

I mitt tilfelle så angrer jeg ikke et sekund på at jeg tok den,for prinsessa trengte virkelig å komme ut for hu var nesten 4kg og var født 3 uker før termin + at hu hadde navelstrengen rundt halsen og masse fostervann i lungene[&o]

navlestrengen rundt halsen er jo normalt sett hverken farlig eller noe som nødvendigvis hadde vært annereldes om du gikk til termin, og fostervannet i lungene har jo alle før de er født, men det presses normalt sett ut under fødselen, at det ikke skjedde er da vitterlig ikke noe argument for at hun trengte å fødes før termin?

Greit at du tok lakserolje, men jeg synes argumentene dine stort sett ikke henger på greip (at hun var stor er det eneste som tilsier at det var greit at hun kom før) og at du velger å utsette deg for en slik risiko er greit nok, men det er likevel ikke noe jeg synes noen burde anbefale andre å gjøre. Ja, det var ikke så uvanlig før. Det er ikke sååå lenge siden det var vanlig at unger satt ufestet i baksetet på bilen hvor foreldrene røyket i forsetet heller. Du skal ikke sååå langt tilbake i tid før røyking ble annonsert som helsebringende faktsik. Mao, at man så på ting annerledes før gjør ikke nødvneidgvis at de hadde rett da...verden går fremover, forskning og erfaring viser at gamle veier ikke alltid er de beste, og anbefalinger endres av den grunn. På denne bakgrunn er det nå absolutt anbefalt at gravide IKKE tar lakserolje for å fremprovosere fødsel.

Back
Topp