Laks og spekemat

Rimfrost

Flørter med forumet
hvor farlig er det egentlig og spise laks? og spekemat?

Jeg elsker begge deler, og jeg spise MYE fisk, og da helst laks.

Bare lurer... er det anbefalt og holde seg unna begge deler helt? eller hvordan er det?
dette var ikke noe tema da jeg ventet de to andre barna mine, så jeg har ikke tenkt over det før jeg leste det i dag heheeheh.... så, det er vel egentlig for sent for min del da.......

Jeg har holdt meg unna spekemat men har spist salami hele tida.. Jordmor sa at man kan gjerne fryse spekemat 1 døgn for så å spise det.. Men det er sjeldent gravide får smitte pga spekematen..

har lest at om man skal spise noe sånt, så må det være ferskest mulig!  ikke noe som holder på å gå ut på dato o.l...

Har ikke tort å tatt sjansen jeg.. ELSKER spekemat og laks..,men skal klare å holde meg i ni måneder[:)]

Synes det er rart at hverken legen eller jordmor har informert meg om det jeg..... Jeg pleier ikke går rundt og tenke på hva jeg spiser liksom..... og da hvertfall ikke av laks hehehe[:D]
så jeg lurer på jeg da, om det kan være så farlig som mange skal ha det til... ble da folk av oss og[:D]

Huff, nei, jeg har da spist laks og spekemat jeg... får håpe det går bra... kanksje holde meg unna nå fremover da..... spekemat har jeg faktisk kun spist i jula... og laks så går det mest i stekt laks, ikke røkelaks og gravet laks for det liker jg ikke..
er det alle typer tilberedt laks som er farlig? noen som vet?

dere mener da altså røyke laks og gravet laks da eller?
For stekt eller kokt laks man man jo bare spise.
Alt som er gjennom stekt eller kokt kan man spise[:)]

men spekemat skal man vell være mer forsiktig med.
velge de store levrandørende femfor de mindre, og ta den pakken som går ut lengs frem i tid..

Ok, så stekt laks og kokt laks går bra?
for er det noe vi er glad i her i huset er det det[:D] eneste gangen min sønn spiser ordentlig og... han kan spise fem laksefilet under en middag liksom[:D] en for hvert år han har levd som han sier eheheeheheh....

liker ikke røkelaks, gravet laks og slikt "rått" liksom.....
så er stekt, kokt eller i folie....

ORIGINAL: Rimfrost

Ok, så stekt laks og kokt laks går bra?
for er det noe vi er glad i her i huset er det det[:D] eneste gangen min sønn spiser ordentlig og... han kan spise fem laksefilet under en middag liksom[:D] en for hvert år han har levd som han sier eheheeheheh....

liker ikke røkelaks, gravet laks og slikt "rått" liksom.....
så er stekt, kokt eller i folie....

Da kan dere bare kose dere!
Og det er jo kjempe sunt!!
Bare pass på så fisken er gjennom kokt og stekt.
Samme gjelder jo biff, vi skal ikke spise blodig biff. Men en som er gjennomstekt..

Kjekt med en som digger laks da! Og ja, det er jo super godt! [:D]

Kan man ikke engang spise medium stekt biff?????
blodet renner jo ikke da....... og da tenker jeg på kjøtt som er ferskt liksom... som på restaurant... eller er det kanskje de farligste stedene?

herregud, lurer på om jeg fulgte disse tingene de gangene jeg gikk gravid før jeg heheeh... Er jo snart ikke noe mer godt vi gravide kan spise jo.

Hva med kebab? kan vi spise det? ikke at det er noe stort tap for meg heheeh...
grønnsaker? jalapenos? reker?

er det noe annet vi ikke kan spise foruten dette? føler meg rimelig dum her jeg sitter, enda jeg har to svangerskap bak meg[:D]

blodet renner jo ikke da....... og da tenker jeg på kjøtt som er ferskt liksom... som på restaurant... eller er det kanskje de farligste stedene?

herregud, lurer på om jeg fulgte disse tingene de gangene jeg gikk gravid før jeg heheeh... Er jo snart ikke noe mer godt vi gravide kan spise jo.

er det noe annet vi ikke kan spise foruten dette? føler meg rimelig dum her jeg sitter, enda jeg har to svangerskap bak meg[:D]

Liker best medium stekt biff jeg og, men holder meg unna det nå. Tar den heller gjennom stekt[X(]
Kebab kan man vell spise, selv om det er mange som synest at det er mye humbug. Så lenge kjøttet er gjennom stekt så går det bra.
Frukt og rå grønsaker må man alltid vaske før man spiser det.
Reker er jo kokt så det går fint.
Jalapenos går og fint vil jeg tro.
Varm mat, som biff og fisk og slikt, må ha en kjerne temperatur på ett eller annet.. husker ikke helt hva.
Men ikke rått inni iallfall..

Mat tilsynet sine sider, mener jeg skal ha en oversikt over hva man ikke kan spise når man er gravid.

Hvis man skal være sikker må kjøttet være gjennomstekt. Så jeg gidder ikke ha biff noe ofte når jeg er gravid.

Her er link til de "offisielle" kostholdsrådene til gravide:

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Greit å lese, for da får du forklaringen på hvorfor du ikke skal spise det også. Så kan du jo selv vurdere om du tar sjansen eller ikke. Jeg gjør det ikke, synes ikke 9 måneder er SÅ lenge å holde meg unna liksom, og tenker at i værste fall kan det jo ødelegge hele livet til barnet mitt. Det kunne jeg ikke levd med.[&:]

Da får jeg sjekke på mattilsynet da... Men, skaden er vel i såfall allerede skjedd??? jeg har jo spist alt mulig frem til nå jeg. Akkurat hva man ikke kan spise har faktisk ikke streifet meg......

tok 9 uker før jeg visste jg var gravid og i den tiden spiste jeg masse kjøtt som ikke var gj. stekt, spekemat, gravet laks osv. spurte legen om jeg derfor burde sjekkes for toksoplasmose eller listeria og hun sa at det var så uhyre sjeldent at noen ble smittet, så hun ville ikke gjøre det. det er en grunn til at det ikke er rutinesjekk i norge (når faktisk noe så uvanlig som syfilis er det) kun når man har vært i syden, da er sjansene mye større. så du kan nok slappe av. men vet at leger tenker litt ulikt da. svigerinnen min ble undersøkt 3 ganger i løpet av sav.skapet for toksoplasmose. har dere andre blitt sjekket? 

ORIGINAL: lille gravid

tok 9 uker før jeg visste jg var gravid og i den tiden spiste jeg masse kjøtt som ikke var gj. stekt, spekemat, gravet laks osv. spurte legen om jeg derfor burde sjekkes for toksoplasmose eller listeria og hun sa at det var så uhyre sjeldent at noen ble smittet, så hun ville ikke gjøre det. det er en grunn til at det ikke er rutinesjekk i norge (når faktisk noe så uvanlig som syfilis er det) kun når man har vært i syden, da er sjansene mye større. så du kan nok slappe av. men vet at leger tenker litt ulikt da. svigerinnen min ble undersøkt 3 ganger i løpet av sav.skapet for toksoplasmose. har dere andre blitt sjekket? 

Jeg ble sjekket for toxoplasmose forrige svangerskap, men tror det er tatt bort fra "standard svangerskapsomsorg" siden den gang.

Dette kommer vel egentlig helt an på valg som man tar, personlige valg om hva man synes er mer farlig enn andre ting som man får fortalt. Det er vel alltid noen som spiser ditt og datt, mens andre ikke spiser noenting. Det er vel et sjansespill, men dersom du er heldig så kan du spise spekemat under hele graviditeten. Men det er jo en sjanse å ta.

Norsk mat er som regel ikke farlig, men hvorfor ta sjansen? Jeg har spist fårepølse så lenge den er blitt varmebehandlet, i ovn. Men holdt meg langt vekke fra alt annet av spekemat også i julen. I verste fall kan det jo faktisk lede til at fosteret dør, selv om vi nå er så langt på vei at du må vel ha i deg store mengder av denne bakterien for at det skal skje.

Det er jo en omstilling da, og kan være greit å sjekke ut matprotalen.no der har de en grei oversikt over hva du kan/ikke kan spise når du er gravid.

Jeg valgte å holde meg borte fra spekemat, fisk som jeg var usikker på, oster som mykoster også smøreoster (skinkeost osv), ustekt/ukokt mat, pølser fra kiosker osv, og selvfølgelig alkohol. Så får folk rope hysterisk i lange baner etter meg, men 9 mnd uten denne maten skal jeg klare. Om ikke annet så skal det smake fantastisk godt med en god biff når småtten er født hehe [:D] Noe å glede seg til!

ORIGINAL: lille gravid

Ja jeg har takk 2 toksoplasmose tester til nå jeg.. Nabodama her fikk ei jente i fjor og ble smittet av toksoplasmose i 2.trimester.. Her er det flust av villkatter som har smitten, hun hadde katter fra før og tok til seg en villkattunge og ble smitta.. jeg har 2 katter selv og som er ute iblant villkattene..

ORIGINAL: BabyiApril

Dette kommer vel egentlig helt an på valg som man tar, personlige valg om hva man synes er mer farlig enn andre ting som man får fortalt. Det er vel alltid noen som spiser ditt og datt, mens andre ikke spiser noenting. Det er vel et sjansespill, men dersom du er heldig så kan du spise spekemat under hele graviditeten. Men det er jo en sjanse å ta.

Norsk mat er som regel ikke farlig, men hvorfor ta sjansen? Jeg har spist fårepølse så lenge den er blitt varmebehandlet, i ovn. Men holdt meg langt vekke fra alt annet av spekemat også i julen. I verste fall kan det jo faktisk lede til at fosteret dør, selv om vi nå er så langt på vei at du må vel ha i deg store mengder av denne bakterien for at det skal skje.

Det er jo en omstilling da, og kan være greit å sjekke ut matprotalen.no der har de en grei oversikt over hva du kan/ikke kan spise når du er gravid.

Jeg valgte å holde meg borte fra spekemat, fisk som jeg var usikker på, oster som mykoster også smøreoster (skinkeost osv), ustekt/ukokt mat, pølser fra kiosker osv, og selvfølgelig alkohol. Så får folk rope hysterisk i lange baner etter meg, men 9 mnd uten denne maten skal jeg klare. Om ikke annet så skal det smake fantastisk godt med en god biff når småtten er født hehe [:D] Noe å glede seg til!

Jeg må si at jeg personlig er veldig enig med deg, altså.

Særlig forrige svangerskap fikk jeg stadig høre (fra de som var en generasjon eldre, spesielt ei på jobben) at "Vi spiste jo det vi, det gikk jo bra det". Ble så lei den kommentaren, altså. Selvfølgelig går det som regel bra, men når man vet at muligheten for at noe skal skje er tilstede, så vil i hvertfall ikke jeg ta sjansen. Dette visste de ikke den gang vi ble født, og jeg mener ikke å si at de var uansvarlige. De gjorde helt sikkert så godt de kunne, de også.

Mange synes jo også at det er mye hysteri rundt sikring av barn i bil, og viser til at på 70-tallet satt alle barn løse i bilen. Og igjen, kommentaren om at det gikk jo bra det også. Men statistikken sier jo nettop at det ikke gikk så bra. Det var faktisk MANGE barn som døde i bilulykker på 70-tallet, i forhold til i dag, selv om trafikktettheten var mindre den gangen. Man hørte bare ikke om alt det fæle som skjedde, for informasjonen i samfunnet gikk tregere.

Ut fra det jeg leser på matportalen, så har jeg jo holdt meg innenfor "rammene"...
Og spekemat er liksom ikke noe jeg spiser så mye av, det ble bittelitt i julen og det var det liksom...
Laks kan jeg visst spise bare den er varmebehandlet, så da er jeg safe der i hvertfall[:D]
Kan faktisk ikke huske at dette her var ett tema da jeg gikk med datteren min får 8 år siden...

Men men bedre føre var[:)]

Ut fra det jeg leser på matportalen, så har jeg jo holdt meg innenfor "rammene"...
Og spekemat er liksom ikke noe jeg spiser så mye av, det ble bittelitt i julen og det var det liksom...
Laks kan jeg visst spise bare den er varmebehandlet, så da er jeg safe der i hvertfall[:D]
Kan faktisk ikke huske at dette her var ett tema da jeg gikk med datteren min får 8 år siden...

Men men bedre føre var[:)]

Når det gjelder spekemat så kan det inneholde både Listeria og Toxoplasmose. Når det gjelder Listeria, så tror jeg nok du ville ha visst det om du hadde blitt smittet av det, jeg har forstått det som om man blir nokså dårlig. Toxoplasmose gir oftest bare små symptomer hos en voksen, så det kan man ha fått uten å merke det. Men sjansen for at kjøttet inneholdt den parasitten som forårsaker toxoplasmose er jo veldig liten, så det har helt sikkert gått bra.

Jeg tror heller ikke dette var så kjent for bare noen få år siden.

Forrige svangerskap (to år siden) fikk jeg endel kostholdsråd fra jordmor, men husker ikke hvor mye hun sa på eget initiativ, for jeg spurte endel selv også (hadde lest om diverse på nettet). Fikk noen brosjyrer og sånt i hvertfall. Denne gangen har jeg ikke hørt et ord, men nå har jeg kun gått hos lege, og hun vet jo at det ikke er så lenge siden forrige gang jeg var gravid, så hun regnet vel uansett med at jeg visste det jeg trengte å vite, kanskje.[8|]

toksoplasmose er vel noe en kun får en gang i livet... jeg har hatt katt i alle år, fra jeg var bitteliten. så jeg har sikkert hatt det en gang allerede...
vet ikke jeg, aner ikke... orker ikke bekymre meg om det heheeh...

men, kan jo ta de forhåndsreglene jeg kan nå, for nå er jeg jo klar over det! så får jeg heller stappe innpå med sushi, biff og spekemat om en tre mnd tid[:D] Da har jeg hvertfall litt og glede meg til fremover!

Men laks, nei det skal jeg spise[:D]

Back
Topp