Lakris

Sitronjenta

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
❤️Mailykke 2022❤️
Jeg er så og si så nygravid som man kan være, med mine 4+3 uker.

Jeg var så glad for at jeg aldri begynte å snuse eller røyke, for da er det ingenting å slutte med som gravid (er ikke så vanskelig å droppe alkohol). Men så fant jeg ut at jeg, som mange andre, må gi opp noe jeg er fullstendig avhengig av. Lakris.

I Norge har man ikke kommet fram til noen nedre grense som man vet er trygg, og resultatet blir da at jeg helst ikke skal spise lakris i det hele tatt, på grunn av glykyrrhizinsyre som den inneholder.

Dette kom som en stor overraskelse for meg. Jeg elsker lakris, og synes det er skikkelig kjipt å ikke kunne spise det.

Er det noen som vet om noe "lakrisgodteri" som egentlig ikke inneholder glykyrrhizinsyre? Og er dette noe som faktisk står på ingredienslista når godteriet/halspastillene inneholder det? Jeg finner det ikke på Läckerol yup, som jeg har kjøpt meg, men det står jo lakrisekstrakt, så jeg regner med at det er det samme :(

Jeg trodde at inntaket skulle være under 50 g i uken?

Jeg er forøvrig relatovt lik. Hverken røyker, snuser eller drikker, liker ikke spekemat eller annet på nei-mat listen - unntatt lakris... elsker lakris! :P

Gratulerer med graviditeten forresten :)

Jeg fant denne: https://vkm.no/risikovurderinger/al...rfostreogbarn.4.6c587b9215ef97b46ab16039.html , og der ser det ut som at det var vanskelig å sette en nedre grense .. 50 gram er sikkert innafor, jeg vil bare være ekstra forsiktig, når de som forsker på det ikke er helt sikre.

Jeg liker egentlig det meste på lista over nei-mat (bortsett fra tobakk), men det er ingenting annet enn lakris som er noe problem. Det er til gjengjeld et STORT problem! :P

Tusen takk! :D

Jeg har også forstått at gravide skal holde seg unna lakris, og jeg har spist minimalt av det i svangerskapet. Selv om jeg hadde er veldig sug etter lakris en periode. Vet ikke hva den nedre grensa er, men hvis jeg har forstått riktig så blir noen gravide anbefalt å spise litt lakris for å få opp blodtrykket..., men det er mulig jeg har misforstått.

Jeg spiser lakris når jeg vil ha :p Blir dritdårlig av alt jeg putter i meg så hvis jeg får i meg en lakris istedenfor ingenting så tar jeg lakrisen!

Jeg fant en type tyggepastiller på obs med lakris&vanilje som ikke hadde, men de var null gode. Så ble 1 bit hver lørdag

Jeg holder meg unna lakris. Andre land fraråder gravide å spise det så jeg tørr ikke ta noen sjanser.

Jeg fikk beskjed om at problemet med gravide og lakris er blodtrykket. Så jeg som hadde lavt blodtrykk kunne gjerne spise litt lakris i håp om å få det opp litt. Jeg har ikke lest forskninga da, dette er bare det jeg fikk beskjed om fra både fastlege og lege på svangerskapspoliklinikken under en kontroll der.

Jeg fikk beskjed om at problemet med gravide og lakris er blodtrykket. Så jeg som hadde lavt blodtrykk kunne gjerne spise litt lakris i håp om å få det opp litt. Jeg har ikke lest forskninga da, dette er bare det jeg fikk beskjed om fra både fastlege og lege på svangerskapspoliklinikken under en kontroll der.

Åh, jeg håper så inderlig at dette stemmer, for jeg har også litt lavt blodtrykk normalt sett, og merker veldig ofte blodtrykksfall og at det "svartner" når jeg reiser meg opp. Det kan kanskje tyde på at blodtrykket fortsatt er lavt, og at jeg trenger litt lakris? :D Lov å håpe, men jeg venter nok med lakris til jeg har vært på kontroll og eventuelt har fått beskjed om at det er lov igjen. I mellomtiden skader det vel ikke å være litt sunnere.

Åh, jeg håper så inderlig at dette stemmer, for jeg har også litt lavt blodtrykk normalt sett, og merker veldig ofte blodtrykksfall og at det "svartner" når jeg reiser meg opp. Det kan kanskje tyde på at blodtrykket fortsatt er lavt, og at jeg trenger litt lakris? :D Lov å håpe, men jeg venter nok med lakris til jeg har vært på kontroll og eventuelt har fått beskjed om at det er lov igjen. I mellomtiden skader det vel ikke å være litt sunnere.

Tenker det kan være greit å vente til du har vært på kontroll ja :) Er jo ikke sikkert at legene jeg snakka med er helt oppdaterte heller, selv om man skulle tro at hvertfall han på sv.skapspoliklinikken bør være det.

Tenker det kan være greit å vente til du har vært på kontroll ja :) Er jo ikke sikkert at legene jeg snakka med er helt oppdaterte heller, selv om man skulle tro at hvertfall han på sv.skapspoliklinikken bør være det.
Han på svangerskapspoliklinikken burde absolutt være oppdatert, ja - og egentlig legen også, det må da være noen steder de kan sjekke hvis de blir usikre? Men ja, det er ikke vits i å risikere noe bare for litt (fantastisk) godteri. Jeg skal spise lakris ukentlig resten av livet, så det bør går bra å vente til etter kontroll ;)

Det stemmer nok ikke helt. Studier har vist at lakris i svangerskapet kan føre til prematur fødsel og nedsatt kognitive ferdigheter hos barnet. De er usikker på hvor mye /lite lakris som trengs for å påvirke barnet. Derfor er det anbefalt i Norge at man begrenser inntaket. I andre land, eks Finland, er frarådes gravide i spise lakris. Står referanse på martportalen.

https://www.matportalen.no/matvareg...e_produkter/gravide_bor_ikke_spise_mye_lakris

Jeg fant dette på nidar.no:

Moderat inntak av lakrisprodukter er ikke farlig. Imidlertid kan høyt inntak av glycyrrhizin, som finnes i lakris, øke blodtrykket samt være skadelig for foster. Gravide og personer med høyt blodtrykk bør derfor være varsomme med høyt inntak av lakris. I følge et EU-direktiv bør personer med høyt blodtrykk spise maks 100 mg glycyrrhizin per dag. Dette tilsvarer følgende av Nidars produkter per dag:

· 83 g Nero
· 125 g Skipper
· 3330 g Doc`original eller
· Doc’ honning lakris
· 79 g IFA
· 99 g store IFA sukkerfri
· 80 g Panda lakris pose
· 80 g Panda Pepe lakrisstenger

Jeg er selv lakrisavhengig, og ble ikke klar over at lakris var "farlig" før i uke 21. Da har jeg spist mye lakris gjennom svangerskapet og er selvfølgelig vært bekymret nå:(

Jeg spiste masse med nr 2. Men da ble det ikke opplyst om før jeg var halvveis i svangerskapet. Men hadde normakt blodtrykk med han og lav med de to andre, det var i grunn det eneste som skjedde her. Nå med nr 3 har jeg ikke spist lakris men er fristet innimellom. Elsker Ifa

Spis litt lakris med god samvittighet. Det er ikke den lille lakrisbiten som kan gjøre skade, det er heller snakk om et stort inntak av lakrisen. Forskerne fraråder å spise over 250 gram i uka, og det er mye lakris. Så en eske med IFA, noen tyrkisk peppere eller noen lakris pastiller gjør minimalt med skade i graviditeten. Hadde det vært en større risiko ved å spise litt lakris så hadde det vært opplyst om :happy:

Spis litt lakris med god samvittighet. Det er ikke den lille lakrisbiten som kan gjøre skade, det er heller snakk om et stort inntak av lakrisen. Forskerne fraråder å spise over 250 gram i uka, og det er mye lakris. Så en eske med IFA, noen tyrkisk peppere eller noen lakris pastiller gjør minimalt med skade i graviditeten. Hadde det vært en større risiko ved å spise litt lakris så hadde det vært opplyst om :happy:

Trodde det var under 50 g i uken?

Trodde det var under 50 g i uken?

I disse studiene som er gjennomført blir høyt inntak beregnet til 250gram lakris i uka. Det er vanskelig å fastslå hvor mye eller hvor lite lakris man skal spise før det er skadelig og det har dem ikke noe svar på enda heller. Men jeg tenker at man bør bruke sunn fornuft og ikke bli helt hysterisk hvis man så har lyst på litt lakris. Hadde det vært så farlig så hadde ikke leger og jordmødre gitt deg lov til å spise litt lakris fordi du er kvalm og det er det eneste som hjelper :happy:

Tror du har missforstått. 250 g uken regnes som høyt inntak og var det inntaket i forskningen viste til som kunne påvirke foster negativt. Forskerne kunne ikke si hvilken nedre grense som er "trygg", men noen har skrevet 125 g mens andre 50, og andre at det er best å holde seg helt unna.

Back
Topp