Laging av babymat...*litt lang*

krezz

Gift med forumet
Junibarna 2015
Noen som har tenkt på å lage selv??? Har lekt litt med tanken, og skal prøve. Laget en tråd om fruktmoser i sted, og skal på butikken for å handle frukt og grønt i morgen... Vi har GOD plass i fryseren, så jeg kan lage et bra lager...

Fruktmoser.. Skal prøve noen flere kombinasjoner med frukt... Skal koke frukten med kjernehus og skall, mose med stavmixer og sile etterpå tror jeg... Med tid ogstunder skal jeg prøve å smaksette med bittelitt kanel...

2 pærer
1/2 eple
1 fersken

1 eple
1 pære
1 nektarin

Ukokt fruktmos... Tenker å bare kjøre sammen med stavmixer...
1 kiwi
1/2 banan

1/2 banan
1 nektarin

Middager som skal lages og fryses...
Skal legge middagsmosen i plastposer og klemme de flate og så fryse. Kan da bryte av biter av disse til ønsket porsjon...Evt fryse i isbitbrett....Skal etterhvert prøve med litt hvitløk eller krydderurter, men det er en GOD stund til!!!

1-2 gulrøtter
1 potet
Litt av kokevannet
Evt nøytral olje

1 søtpotet

blomkål/brokkoli

Med tiden blir det vel også...

kokt oksetunge
/kylling/annet kjøtt

kokt fisk og potet

kokt ris (mer eller mindre most sammen med andre matvarer)

smart!

jeg gjorde det til nummer en.. men dessverre ble det aldri brukt [8D]
så nå kommer jeg til å samkjøre med vår mat tenker jeg.
men innmari praktisk å ha i stedet for å kjøpe middagsglass (som forøvrig smaker fryktelig vondt)

Smart[:D] her har eg og tenkt på å laga å frysa ned ja[;)][;)] så det var kjekke tips[:)]
men koss lenge holder fruktmosen seg i frysaren?[;)]

Regner med at den holder seg MINST et par måneder![8|] Og tror ikke næringsinnholdet endrer seg heller... Regner med at når Oda blir rundt 6 mnd, skal hun vel ha smakt på maten i det minste! Fruktmosen tror jeg blir brukt mest somsmaksetting på grøt til å begynne med, så får vi se om det blir en slager eller ikke...

Har laget en del fruktmos av eplene i hagen[:D]

Jeg har store planer om å lage masse babymat fremover, er godt i gang allerede. Kjøpte ny blender i helga også så utstyret er i orden[:D]

Foreløpig har jeg rundt 10 Avent-beger med pæremos i fryseren, 3 isbitposer med sviskemos og 3 isbitposer med aprikosmos. Jeg har hørt at eple ikke er så bra i starten, men det gjelder kanskje bare de syrlige typene. Tenkte å bynne å koke potet og gulrøtter eller noe neste uke så hun kan få smake, men kommer til å ha litt rapsolje eller usaltet smør også oppi siden det anbefales at de får i seg fettsyrer også[:)]

Gleeeeeeeder meg til å lage masse hjemmelaget mat til snuppa[:)]

ORIGINAL: tordensky

Har hørt at kiwi ikke er bra for små barn å spise.. kan føre til masse allergier.. [8|] skal se om jeg finner ut hvor jeg hørte det..[8|]
Sier du det??[:-]Da blir kiwi utsatt på ubestemt tid...[;)] Tenkte kun på vitamininnholdet jeg..[8|]

ORIGINAL: *blomsterpia*

Jeg har store planer om å lage masse babymat fremover, er godt i gang allerede. Kjøpte ny blender i helga også så utstyret er i orden[:D]

Foreløpig har jeg rundt 10 Avent-beger med pæremos i fryseren, 3 isbitposer med sviskemos og 3 isbitposer med aprikosmos. Jeg har hørt at eple ikke er så bra i starten, men det gjelder kanskje bare de syrlige typene. Tenkte å bynne å koke potet og gulrøtter eller noe neste uke så hun kan få smake, men kommer til å ha litt rapsolje eller usaltet smør også oppi siden det anbefales at de får i seg fettsyrer også[:)]

Gleeeeeeeder meg til å lage masse hjemmelaget mat til snuppa[:)]
Aprikosmos må prøves!!![:D][:D]

Så flink du er som lager babymat selv! [:D]

Men jeg har også hørt at kiwi er sterkt allergifremkallende, så du bør ikke bruke det i babymaten.

Ellers hørtes det du lager veldig godt ut! [:)]

Back
Topp