Lage pai...

Flizen

Forelsket i forumet
Jeg lurer på om noen kan fortelle meg hva jeg skal gjøre for å få pai-deigen til å ikke krympe og trekke seg ned fra kantene når jeg steker den i ovnen??! Har det noe å gjøre med om deigen er kald eller temperert når man setter den inn i ovnen? Eller om man prikker den eller ikke? Eller om det er kjøpedeig eller hjemmelaget? Eller? Eller? [:@]

Jeg er ikke veldig flink, men min deig har aldri krympet [&:] Prikker den med gaffelen før jeg steker den. Bruker å lage deigen selv[;)]

legg et lag med aluminiumsfolie langs kanten, som du fjerner når den er halv stekt, da står deigen der den skal[:D]

ORIGINAL: Qvissi

legg et lag med aluminiumsfolie langs kanten, som du fjerner når den er halv stekt, da står deigen der den skal[:D]

det skal jeg også prøve neste gang. jeg lagde pai forrige uke. Mhmmm.

Når jeg lager pai steker jeg alltid deigen først med alufolie oppi og et par pakker erter som ligger oppetter kantene. (Disse ertene tar jeg vare på fra gang til gang. Står fast på toppen av skapet mitt kun til å bruke til dette formålet. Koster jo ikke mange kronene for en pakke erter... Og har de i mange år, mamma har hatt sine i ti år elns...)

Takk! Skal prøve det! Har nemlig plukket masse blåbær (oh, stakkars bekken'et mitt [&:]), og har store planer om å lage noen deilige pai'er med vaniljekrem og blåbær på....

ORIGINAL: Flizen

Takk! Skal prøve det! Har nemlig plukket masse blåbær (oh, stakkars bekken'et mitt [&:]), og har store planer om å lage noen deilige pai'er med vaniljekrem og blåbær på....

Når skal jeg være der????? [:D][:D][:D][:D] Naaaaaammmmmmmmmmmmmmmm!

ORIGINAL: RenateWild

ORIGINAL: Flizen

Når skal jeg være der????? [:D][:D][:D][:D] Naaaaaammmmmmmmmmmmmmmm!

Er det plass til meg også???
Hørtes jo utrolig godt ut da!

Jeg bare klemmer paideigen oppover kanten så den rekker helt opp før jeg steker den, og har aldri vært plaget med noe sånt uavhengig av om deigen er temperert eller kald, prikket eller ikke. Jeg lager deigen selv og jukser med både venting og avkjøling. Har laget pai i superfart uten problemer, og bare klemmer deigen utover i smurt form uten å kjevle eller noe.

Lykke til [:)]

ORIGINAL: Cathymor

Jeg bare klemmer paideigen oppover kanten så den rekker helt opp før jeg steker den, og har aldri vært plaget med noe sånt uavhengig av om deigen er temperert eller kald, prikket eller ikke. Jeg lager deigen selv og jukser med både venting og avkjøling. Har laget pai i superfart uten problemer, og bare klemmer deigen utover i smurt form uten å kjevle eller noe.

Lykke til [:)]

Da må det ha noe å gjøre med at jeg er så lat at jeg alltid kjøper ferdig deig - t.o.m den ferdig rullede... Hvis jeg forsøker å steke uten å ha fyll i, ender den opp uten kanter...! [:@] Men nå har jeg fått mange gode tips, og så skal jeg finne frem pai-oppskriften min igjen...hm....

You must log in or register to reply here.
Back
Topp