Lage is selv

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Om man skal fryse ned saft for å lage saftis, hvilken saft bør man velge? Er det noe med sukkerfri saft man skal holde seg unna? Mener jeg har lest at man ikke skal gi falsk sukker til unger under 3, stemmer det?
Hvilken saft bruker dere?

Barn under tre år skal ikke ha aspartam. Vi bruker ikke lage is med saft, men vi bruker en gang i blant å lage med juice eller smoothie.

Kommer til å koke en bærblanding og lage en «smoothie» av det og fryse ned i pinner:-)

Koker det pga bær fra utlandet derfor anbefalt koking grunnet fare for smitte av div bakterier.

Takk for tips :)
Det er ungene som skal ha isen, og eldste vil være med å lage den. Jeg har frosset ned yoghurt, og det har vært populært. Kjekt med litt variasjon :)

Vi bruker sterk saft med sukker eller brus med sukker. Her er alle barn over 3 år nå men jeg tåler ikke aspartam.

Bruker saft av zeroh til meg selv. Til ungene lager jeg smoothie is av ren bær/frukt mos eller jeg blander det med yoghurt.

Prøvde å lage smoothie-is en dag i forrige uke, men det ble for surt.
Hadde i litt sukker, men følte da at poenget ble borte siden jeg ville ha det sukkerfritt.

Så da var det fortsatt for surt, så blandet i litt vaniljeoughurt og da ble det greit.

Brukte bringebær, blåbær og jordbær

Hadde i litt sukker, men følte da at poenget ble borte siden jeg ville ha det sukkerfritt.

Så da var det fortsatt for surt, så blandet i litt vaniljeoughurt og da ble det greit.

Litt prøving og feiling må til ser det ut til :)

Et tips er å bruke godt moden søt frukt eks. Mango og norske søte jordbær

Ville enten laget en sorbe is eller fryst smothie /yoghurt.. Saft i fryseren smaker ingenting

Jeg lager enten is av smoothie (bruker gjerne den fra Bendit/Bama), eller av yoghurt, eller blander.

Bruker aldri saft eller noe med søtningsstoffer, det er ikke nødvendig, smoothie er søtt nok pga fruktsukkeret. Fireåringen vår synes de hjemmelagde Isene er minst like gode som dem vi kjøper :) også synes hun det er veldig stas for hun får være med å lage dem :D

Kokosmelk + mango + lime.
Har vært suksess her hjemme, både til store og små. :-)

Banan i smoothie hjelper den å bli ganske søt :) jeg jukser gjerne og bruker ferdig-smoothie (sånne man får kjøpt på flaske) og der er gjerne banan en av ingrediensene

Back
Topp