Lage gaver

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Hva liker folk å få av hjemmelagede gaver?

Trenger inspirasjon til gaver jeg kan lage til jul. Trenger ikke være julete, men de må ikke ta for lang tid å lage.
Jeg skal brodere en gave, så den posten er fylt. Jeg lager også gjerne marsipan.
Men hva mer?

Jeg kan ikke å strikke. Kan gjerne lage noe julepynt, men hva? For jeg finner ting på Google, men jeg vil jo lage ting folk faktisk blir glad for.
Og så kan det jo være kjekt med noe som kan brukes hele året.

Hva ville du likt å få i gave?

Godteri, typ marsipan, brente mandler, gode kjeks (havrekjeks, sjokoladecookies, biscotti) er jo digg.
Og flatbrød, knekkebrød (samt lomper/lefser) synes eg har vært veldig kjekt å få.
Det er ting som er litt luksus og myyye bedre som hjemmelaget, men som eg ikkje så ofte har tid eller ork til å lage selv.

Kommer litt an på mottaker og evt oppbevaring da, noen ting bør oppbevares kjølig eller tørt evt ikke så lenge, det kan være litt tricy.

Hjemmelagde krydderblandinger
Hjemmelagde skrubber
Hjemmelagde marmelade og chutneyer
Sy sykkelsetetrekk
Karameller
Tørka frukt
Såper
Kjøp tykke ullfiltbiter, klipp de i ok størrelse og broder feks navnet til mottaker, Vipps så har man et sitteunderlag.

I fjor blandet jeg sammen de tørre ingrediensene til cookies i en krukke og skreiv oppskriften på krukken. Pyntet krukken fint og ga den i gave til søsteren min. Hun ble veldig fornøyd :D Hvis du søker på gift in a jar på google eller pinterest finner du mange gode tips

Alt som er spiselig er jo superstas å få i gave! :) Hjemmelaget likør, sjokoladekuler, drops... Så mye som er lettvint og godt :)

Godteri, typ marsipan, brente mandler, gode kjeks (havrekjeks, sjokoladecookies, biscotti) er jo digg.
Og flatbrød, knekkebrød (samt lomper/lefser) synes eg har vært veldig kjekt å få.
Det er ting som er litt luksus og myyye bedre som hjemmelaget, men som eg ikkje så ofte har tid eller ork til å lage selv.

Kommer litt an på mottaker og evt oppbevaring da, noen ting bør oppbevares kjølig eller tørt evt ikke så lenge, det kan være litt tricy.

Hmmm. Kanskje jeg skal gå for spiselige gaver ja. Må bare bli mer kreativ når det kommer til innpakning. Fine kremmerhus eller krukker med lokk og pent stoff over kanskje. Marsipanen min pleier å bli godt mottatt :)

Hjemmelagde skrubber
Sy sykkelsetetrekk
Karameller
Tørka frukt
Såper
Kjøp tykke ullfiltbiter, klipp de i ok størrelse og broder feks navnet til mottaker, Vipps så har man et sitteunderlag.

Når du sier broder navn på ullfilt, mener du da for hånd? Trenger ikke symaskin? Det kunne jo vært kjempefine gaver til barn :D

Alt som er spiselig er jo superstas å få i gave! :) Hjemmelaget likør, sjokoladekuler, drops... Så mye som er lettvint og godt :)

Kunne tenke meg å lage drops, men ser for meg at man trenger litt mye utstyr?

Nei, så mye tror jeg:) det viktigst er vel en god kjele og termometer:)

Nei, så mye tror jeg:) det viktigst er vel en god kjele og termometer:)
Drops krever ikke så mye, men du kan ha mye utstyr....kjøpte kit på panduro for noen år siden, da ble det jo litt. Men kjekt å ha farge, smak, oppskrifter etc. Men egentlig holder det med kjele, termometer, et underlag som tåler varmen (kjøkkenbenk eller silikon bakepapir), samt et redskap som kan brukes til å røre rundt og blande inn farge og smak på benken i.

Og så sukker, farge og smak da :) relativt billige ingredienser, avhengig av. Pakken fra panduro inneholdt også glukose/fruktose eller noe slikt, tror det går fint å lage uten.

Egner seg forresten ikke å lage sammen med små barn, mye varmt og når det ikke er varmt lenger må det gå fort før det stivner.

Hjemmelagde skrubber
Sy sykkelsetetrekk
Karameller
Tørka frukt
Såper

Hvor finner man tykk ullfilt? Virker som det på Stoff og stil er for å sy klær. Det blir vel for tynt?

Hvor finner man tykk ullfilt? Virker som det på Stoff og stil er for å sy klær. Det blir vel for tynt?
De har både tynn og tykk filt. De tykke kommer i plater på 60x60 ser jeg nå. Hvis du er på nettsiden må du se under hobby. :) Ellers så tror jeg muuuligens Panduro hobby har?! Jeg har ikke prøvd dette selv enda, bare sett noen som ei løs bekjent har laget, så er ikke helt sikker på hvor man får tak i passende filt annet enn de to stedene. Si ifra hvis du finner bra filt en annen plass og da! Den på Stoff og stil ser veldig bra ut altså. Har sett de "live", og de ser ut til å ha fin tykkelse.

De har både tynn og tykk filt. De tykke kommer i plater på 60x60 ser jeg nå. Hvis du er på nettsiden må du se under hobby. :) Ellers så tror jeg muuuligens Panduro hobby har?! Jeg har ikke prøvd dette selv enda, bare sett noen som ei løs bekjent har laget, så er ikke helt sikker på hvor man får tak i passende filt annet enn de to stedene. Si ifra hvis du finner bra filt en annen plass og da! Den på Stoff og stil ser veldig bra ut altså. Har sett de "live", og de ser ut til å ha fin tykkelse.

Jeg fant ikke ullfilt, så jeg kjøpte ull. Så den skal vaskes, og så kuttes i like biter. Etter brodering så skal jeg sy sammen 2 og 2, for å få tykkelse på det. Jeg tror det er nok, men vi får se. Det kan være at jeg må kjøpe til noe innmat :)

Jeg fant ikke ullfilt, så jeg kjøpte ull. Så den skal vaskes, og så kuttes i like biter. Etter brodering så skal jeg sy sammen 2 og 2, for å få tykkelse på det. Jeg tror det er nok, men vi får se. Det kan være at jeg må kjøpe til noe innmat :)
Det var lurt! Jeg har ull liggende selv. Kanskje jeg skal prøve det også. :joyful: Er det den litt tykke typen?

Det var lurt! Jeg har ull liggende selv. Kanskje jeg skal prøve det også. :joyful: Er det den litt tykke typen?

Samme tykkelse som et gammelt ullpledd :)
Nå er det vasket, og når det er tørt kan jeg klippe :D

Back
Topp