Lage ferdig middag og fryse..Tips?

Kristin83

Blir kjent med forumet
Har begynt så smått og planlegge for tiden etter fødselen og trenger litt tips til middag man kan lage ferdig og fryse. Har foreløpig kommet frem til lasagne, fiskegrateng, gryterett.. Trenger flere tips?

Hva ned å handle inn litt grillmat
og fryse? Er jo veldig fort gjort å grille i fint vårvær? Min nyfødte sov så mye de første ukene sist gang, at jeg hadde veldig god tid til å pusle hjemme. Men man vet jo aldri. Lurt å planlegge litt da sikkert.

Spagetti altså kjøttsaus. Sånn toro pizza fyll med tomat og løk ferdig med kjøttdeig. Det har vi på pitabrød innimellom.

Lasagne, skinkegrateng og lapskaus står på min liste. Lurte også på å steke noen kjøttkaker. Følger med for flere tips :)

Ja, frys ned mini-pizza. Masse forskjellige pizzaer. :)

Fylte horn:) det er 2 min i micro så er de varme. Ellers kan det være kjekt å lage opp masse boller, skoleboller osv til evt besøk :)

Vårruller, bare lage og rulle, og så ta opp og steke når man vil ha :) pleier å lage med stekt kjøttdeig, løk og koriander blandet i rått egg, og så rulle og fryse i poser med passe mange i hver.
Grillmat hørtes lurt ut, tror jeg skal marinere litt forskjellig kjøtt og legge i porsjonsposer. Noen som vet om det går bra å fryse grillspyd med grønnsaker og kjøtt? Vil det bli dårlig å fryse sammen?
Grønnsaker kan jo hvertfall kuttes opp og fryses så har man klart av det :)

Tar gjerne oppskrift på vårruller. Har kjøpt sånn til å "pakke de" inn i, men har aldri laget det. Kan de deretter stekes i ovnen eller må de friteres? Har ikke frityr-koker.

Tar gjerne oppskrift på vårruller. Har kjøpt sånn til å "pakke de" inn i, men har aldri laget det. Kan de deretter stekes i ovnen eller må de friteres? Har ikke frityr-koker.
Jeg har fritert i kjele, og det har fungert veldig bra. :)

Pleier å fritere i høy panne med olje som tåler høy varme, men har en venninne som penslet sine i olje og stekte i ovnen pga hun går på diett.
Bare lag en "kjøttdeigblanding" som du steker opp, f eks med løk krydder og koriander, bland dette med rå egg i en bolle legg en skje på deigen som du gjør fuktig og skiller arkene av først og brett eller rull så ikke noe fyll er synlig. Pleier å dryppe litt sitron på hver fyllklump før jeg ruller og steker til koriander og kjøttdeigblanding.

Pleier å fritere i høy panne med olje som tåler høy varme, men har en venninne som penslet sine i olje og stekte i ovnen pga hun går på diett.
Bare lag en "kjøttdeigblanding" som du steker opp, f eks med løk krydder og koriander, bland dette med rå egg i en bolle legg en skje på deigen som du gjør fuktig og skiller arkene av først og brett eller rull så ikke noe fyll er synlig. Pleier å dryppe litt sitron på hver fyllklump før jeg ruller og steker til koriander og kjøttdeigblanding.

Har også stekt i ovnen ved å pensle med olje først. Ble sprøe og gode :)
Men er sikkert to år siden sist :oops:

Alt kan jo egentlig fryses?!

Pizza, pizzasnurrer, fiskegrateng, kjøttdeigsaus, lasagne osv.
Ikke så dumt med grillmat heller nei, vi går jo varmere tider i møte :)

Laget kremet blomkålsuppe til lunsj i dag, ble masse til overs, så det går i fryser'n! Lett middag med brød til, og eventuelt litt stekt bacon eller andre kjøttrester ved siden av.
Skulle ønske jeg hadde stor fryser, da skulle jeg lagret for 1 hel mnd!

Dette burde jeg også gjort. Meeeen orker ikke :P mannen får fikse middag de første dagene vis ikke jeg orker.

Dette burde jeg også gjort. Meeeen orker ikke :P mannen får fikse middag de første dagene vis ikke jeg orker.
Bare lag dobbel porsjon til middag nå, og fryd ned resten. Ikke nødvendig å lage egne retter i tillegg til dagens. ;) men om mannen fikser mat er det jo kjempe deilig! :D

Kjøp en boks med kikerter, og et glass med tikka masala-saus. Varmes opp på 5 minutter. Serveres med ris/couscous, og gjerne nanbrød. Kjempegodt, sunt, veldig lettvint, og du trenger ikke bruke fryser ;)

Jeg bruker å lage pizzasaus/tomatsaus og fryse ned... Så mye bedre enn kjøpsaus, og ikke minst næringsrik og sunn! Hermetiserte tomater, skolda tomater, chilli, hvitløk, fersk oregano eller basilikum, løk, gulrot, salt, sukker og pepper f.eks...

Jeg bruker å lage pizzasaus/tomatsaus og fryse ned... Så mye bedre enn kjøpsaus, og ikke minst næringsrik og sunn! Hermetiserte tomater, skolda tomater, chilli, hvitløk, fersk oregano eller basilikum, løk, gulrot, salt, sukker og pepper f.eks...
Der hørtes veldig godt ut :) lager sånne sauser selv jeg også, men aldri brukt sukker. Hvorfor gjør man det?

Der hørtes veldig godt ut :) lager sånne sauser selv jeg også, men aldri brukt sukker. Hvorfor gjør man det?
Sukker og tomat er som salt og sjokolade :p Man tar bort litt av den beskheten.. D er ikke snakk om mye, bare en liten klype :) Viss du lager pastasaus eller annet med tomatpúre eller tomat og du ikke helt finner rette smaken, så er d som oftest en liten dæsj sukker som mangler og evt koketid :)

Sukker og tomat er som salt og sjokolade :p Man tar bort litt av den beskheten.. D er ikke snakk om mye, bare en liten klype :) Viss du lager pastasaus eller annet med tomatpúre eller tomat og du ikke helt finner rette smaken, så er d som oftest en liten dæsj sukker som mangler og evt koketid :)
Takk for svar :) lager bulgur med tomatpure, og da bruker jeg litt sukker, men har ikke visst hvorfor. Skal prøve det ut :)

Back
Topp