Lage ekstra mat på julaften

*josefine*

Elsker forumet
Hadde du gjort det om barnet/barna ikke hadde likt maten du tradisjonelt hadde brukt å lage?
Overhørte en samtale i dag, ang lutefisk på julaften og barn som ikke likte/ikke ville ha. Å da ble
det sagt at det ivertfall ikke ble laget noen ekstra mat, så da fikk barna spise tilbehøret.
Min første tanke var at: Herregud, det er julaften og den dagen/kvelden skal være kos!
Jeg synes det var litt sært å ikke lage til noe ekstra som feks julepølse, kjøttkake ol. Ev
så hadde jeg nok vurdert å bytte ut lutefisken med mat alle likte på denne dagen.

Jeg hadde laget noe ekstra. Vi har ribbe, julepølse og medisterkaker/ kjøttkaker. Og om barna da kun spiser pølse med lefse og vil ha ketchup til - helt greit :)

Enig i at det skal være en dag som skal være kos for alle og maten er en viktig del av julaften synes jeg, hadde jeg ikke likt maten på julaften hadde det ikke vært julaften i det hele tatt :P Hadde nok enten laget egen mat til barna eller byttet til noe godt alle likte :)

Hadde laget noe tilbehør som barna likte ja! Spiser barna pølser og poteter, så helt greit for meg! Lager ikke oppstyr akkurat den dagen rundt middagsbordet;)

Vi har pinnekjøtt på julaften og jentene mine liker det, men hadde laget noe annet til de vist ikke :) er jul en dag i året.

Her lager vi noe ekstra slik at alle får den maten de liker :)
Likte ikke ribbe da jeg var lita, husker hvor mye bedre julemiddagen ble da jeg fikk pinnekjøtt..
Før det spiste jeg bare tilbehøret, det skal mine barn få slippe. På slike dager lager man noe ekstra :)

Vi spiser pinnekjøtt og det er jo litt salt... De første årene liker ikke ungene det, og vi sørger for tilbehør de spiser. Vi hadde nissepølser inntil de satte pris på svinemør, det har vi jo alltid til, så da spiser de det. Eldste begynte å like litt pinnekjøtt i fjor, så de kommer nok.

Jeg lager ikke en egen rett til små barn, men ingen problem med å tilpasse tilbehøret. Og hadde laget ei lita svineribbe i tillegg om f.eks jeg feiret sammen med min svigerinne som ikke spiser pinnekjøtt. At jeg ikke gjør det til ungene handler om at de foretrekker pølser, og at jeg ettersom de vokser opp ønsker å venne dem til smaken. Pinnekjøtt er jo godt, det er bare litt "sterkt" på smak for de minste

Hadde laget til kjøttboller, pølser El. lign. såklart!! Ingen som skal ha det kjipt på selveste julaften her i hus nei! Men kommer aldri til å bytte ut den tradisjonelle julematen nei! Vi har pinnekjøtt.

Hvis jeg visste at barnet mitt ikke likte den maten som blir servert hadde jeg nok laget noe ekstra, ja! Julaften skal være kos, ikke spisepress. Vi har ribbe og pinnekjøtt, og jeg vet jenta mi ikke liker det, men vi har alltid pølse til, så det er alltids noe hun liker på bordet.

Selvfølgelig lager man noe ekstra til de som ikke liker maten. Det er kjempe kjedelig å spise bare poteter og grønnsaker når alle andre spiser til de sprekker på mat de syntes er fantastisk...

Vi lager julepølse ekstra.

Når jeg vat lita laga mamma kalkunfilet til meg og pinnekjøtt til resten :)

Jeg er vokst opp på ribbe og aldri likt det. Fikk spise poteter og saus og bittelitt kjøtt, ble jul for det om. Så hos meg er det nei;)

lager helt klart noe ekstra om det hadde vært slik :) på julaften skal alle bare kose seg :-)

Last edited:
Jeg hadde laget noe ekstra. Her er der ingen som liker lutefisk, så da dropper vi det :)

Lutefisk dropper vi ja, jeg orker ikke tanken engang.

Hadde laget ekstra om barna ikke likte det vi skulle ha :) Selv skal vi ha ribbe, julepølse og innmatpølse, barna blir nok å spise bare julepølse :)

Ja, ribbe og pinnekjøtt er ikke så veldig barnevennlig, så svigermor lager kjøttkaker/pølser i tillegg :)

Jeg lager ekstra hvis barnet ikke liker maten. Har en nevø som.var veldig matkresen når han var mindre. Så vi laga ekstra middag bare til han. Barna må jo få middag de og. Kan ikke forvente at alle liker det som blir servert.

Hadde også laget ekstra :)

Nå er ikke jeg barn, men i min mormors øyne er jeg vel kanskje litt barn enda, og jeg liker ikke pinnekjøtt. Hun lager alltid ekstra mat sånn at også jeg får kose meg og spise det jeg liker :)
Hennes argument, som mange nevner over, var også at jula og julaften er dager man skal kose seg, så når de spiser god middag skulle vel også jeg det :)

Back
Topp