Lage egen sofa

Orly

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Februarlykke 2016
Vi skal ha ny sofa, og diskuterer litt hvordan vi skal gjøre det. Det vi er enige om, er farge/utførelse (grå, stor U-formet), men han vil lage sofaen selv og jeg vil bare kjøpe en ferdig modulsofa eller lignende.

Hans argument er at det blir billigere og vi får den akkurat slik vi vil.
Mitt argument er at jeg er redd det vil ta lang tid, ikke så overbevist om at det blir så mye billigere, og at den kanskje ikke blir så god å sitte i.

Har noen av dere bygget egen sofa og kan dele noen erfaringer? Mener ikke pallesofa, men "skikkelige" sofaer.

Ingen erfaring med å bygge den selv, men angrer på at vi ikke gjorde det!

Har en sånn standardsofa nå, og den er akkurat 6,5 cm for bred til plassen den står, så den dekker litt av døråpningen til terrassen. Ikke mye, men nok til at det irriterer meg hver dag :p

Ingen erfaring med å bygge den selv, men angrer på at vi ikke gjorde det!

Har en sånn standardsofa nå, og den er akkurat 6,5 cm for bred til plassen den står, så den dekker litt av døråpningen til terrassen. Ikke mye, men nok til at det irriterer meg hver dag :p
Oi, det hadde irritert meg og! :O

Oi, det hadde irritert meg og! :O
Bare et tips for liksom ;)
Er vanskelig å finne en standard sofa som blir akkurat sånn man vi ha det :)

Og med mindre man kjøper møbler på IKEA, er det jo omtrent alltid flere ukers leveringstid, uansett liksom :)
Det lengste vi har ventet på en sofa er 13 uker. Og det var sånn standard.

Ser ikke for meg at det er billigere å lage selv enn å kjøpe på f.eks møbelringen nei.
Rammeverket er nok ikke det verste å få til, men den største og dyreste jobben er å trekke den.

Stoff koster, og jeg vil ikke anbefale stoff og stil på en sofa som helst skal tåle litt. Også er det skumgummi og evnt fjærsystem.

Når vi trekker om gamle sofaer, tar det gjerne 1 ukes tid å få det gjort. 8-16 jobb.

Send gjerne en pm om det er noe du lurer på.

Om sofaen er for lang f.eks, har det hendt jeg har kappet rammeverket for å tilpasse kundens behov, og det er en del jobb bare det å tilpasse trekk og puter også.

Hilsen møbelsnekker og møbeltapetserer.

Ser ikke for meg at det er billigere å lage selv enn å kjøpe på f.eks møbelringen nei.
Rammeverket er nok ikke det verste å få til, men den største og dyreste jobben er å trekke den.

Stoff koster, og jeg vil ikke anbefale stoff og stil på en sofa som helst skal tåle litt. Også er det skumgummi og evnt fjærsystem.

Når vi trekker om gamle sofaer, tar det gjerne 1 ukes tid å få det gjort. 8-16 jobb.

Send gjerne en pm om det er noe du lurer på.

Om sofaen er for lang f.eks, har det hendt jeg har kappet rammeverket for å tilpasse kundens behov, og det er en del jobb bare det å tilpasse trekk og puter også.

Hilsen møbelsnekker og møbeltapetserer.
Takk for svar, skal vise ham dette. ;) tror nok det blir vanlig sofa nå i denne omgang, så får vi heller ta diskusjonen på nytt når det er på tide å bytte ut igjen. :)
Ikke er jeg spesielt flink til å sy, har (arva) symaskin, men ikke brukt den noe særlig. Så hadde ikke vært komfortabel med å skulle ta på meg et slikt prosjekt heller. :p nei. Sofaer er ikke dyre hvis man bare har øynene oppe for tilbud. :)

Takk for svar, skal vise ham dette. ;) tror nok det blir vanlig sofa nå i denne omgang, så får vi heller ta diskusjonen på nytt når det er på tide å bytte ut igjen. :)
Ikke er jeg spesielt flink til å sy, har (arva) symaskin, men ikke brukt den noe særlig. Så hadde ikke vært komfortabel med å skulle ta på meg et slikt prosjekt heller. :p nei. Sofaer er ikke dyre hvis man bare har øynene oppe for tilbud. :)

Ser den. Det er ganske mye jobb med syingen. På jobb bruker vi jo industrimaskiner også, og mye sterkere tråd enn en vanlig hjemmesymaskin klarer å takle.

Her kjøpte vi ny sofa på møbelringen for litt siden, rett og slett fordi det blir mye jobb, så med en baby da så var det ikke tid til å lage selv.

Ser den. Det er ganske mye jobb med syingen. På jobb bruker vi jo industrimaskiner også, og mye sterkere tråd enn en vanlig hjemmesymaskin klarer å takle.

Her kjøpte vi ny sofa på møbelringen for litt siden, rett og slett fordi det blir mye jobb, så med en baby da så var det ikke tid til å lage selv.
Hvis møbelsnekkeren til og med kjøper ferdig sofa, så skal jammen meg vi også gjøre det! :P
Så kan han heller bygge egen sengegavl eller noe.

Hvis møbelsnekkeren til og med kjøper ferdig sofa, så skal jammen meg vi også gjøre det! :P
Så kan han heller bygge egen sengegavl eller noe.

Sengegavl er nok et lettere prosjekt;)
Kan jo bygge et fint og matchende sofabord til og da om han ønsker det ;)

Back
Topp