Lagar du mat frå botnen?

Lager det meste fra bunnen. Er ikke så glad i ferdigmat , og syntes til tider at det går nesten like kjapt å lage fra bunnen :)

Det synes jeg også, dessuten smaker det mye bedre og jeg får bedre samvittighet enn posemat :) Ingen ting er raskere enn å lage en grønnsakswok med ris eller nudler til! Tar bare litt tid å skjære opp grønnsakene :)
 
Det synes jeg også, dessuten smaker det mye bedre og jeg får bedre samvittighet enn posemat :) Ingen ting er raskere enn å lage en grønnsakswok med ris eller nudler til! Tar bare litt tid å skjære opp grønnsakene :)
Best av alt er at det er genialt å skjære opp grønnsaker kvelden før hvis man har dårlig tid dagen etter. Jeg gjør det noen ganger, men da er det mest til rotmos:) Og hakker jeg løk, hakker jeg ofte litt ekstra så jeg har til neste dag, løk passer til det meste.
 
Best av alt er at det er genialt å skjære opp grønnsaker kvelden før hvis man har dårlig tid dagen etter. Jeg gjør det noen ganger, men da er det mest til rotmos:) Og hakker jeg løk, hakker jeg ofte litt ekstra så jeg har til neste dag, løk passer til det meste.

Apropo løk, er det en myte at oppskåret løk blir dårlig?
 
Apropo løk, er det en myte at oppskåret løk blir dårlig?
Det vet jeg ikke, men det optimale er å skjære opp grønnsaker rett før de skal brukes. :p

Edit: jeg personlig har ikke opplevd at oppskåret løk blir dårlig:) Og leste en gang noe forskning om hvordan oppskåret frukt/grønt mister næringsstoffer etter en viss tid. Fascinerende, men går jo fint på forhånd også.
 
Last edited:
Det vet jeg ikke, men det optimale er å skjære opp grønnsaker rett før de skal brukes. :p

Edit: jeg personlig har ikke opplevd at oppskåret løk blir dårlig:) Og leste en gang noe forskning om hvordan oppskåret frukt/grønt mister næringsstoffer etter en viss tid. Fascinerende, men går jo fint på forhånd også.

Så lenge man dekker til de oppskjærte grønnsakene eller frukten beholder de næringsstoffene :)
 
Tja, litt av begge deler? :) Vi lager det meste fra bunnen av, men det hender jo at vi kjøper frossenpizza eller fjordland en sjelden gang:p Hverdagsmaten er laget fra bunnen av (bortsett fra pasta og lignende, som mange andre skriver). Og i stedet for buljong (det er jo nesten bare salt) bruker vi fond. Sauser og supper lager vi like godt selv, og jeg koker kraft fra reker når vi lager fiskesuppe.

For vår det handler det om å planlegge og kjøpe inn på forhånd, for det å lage middagen fra bunnen av tar jo ikke så lang tid :) Og så er vi jo glad i å lage mat, begge to... Det hjelper nok på;)
 
Back
Topp