La partner være med på fødsel

Huff, jeg kjenner jeg blir stressa av hele greia. For meg er det en selvfølge at far skal være med på hele prosessen. Det er en viktig trygghetsfølelse for mor som jeg mener blir undervurdert av de som setter reglene her.

Som andre nevner over her, jeg kommer nok til å utsette å reise inn til sykehuset så lenge som mulig, selv om jeg har da fått en (irrasjonell??) tilleggsfrykt for å føde i veikanten...Men vil heller ha en "busslomme baby" med min kjære ved siden av meg, enn alene på fødestua fordi far er sendt hjem og ikke rekker tilbake i tide.
 
:joyful:Er det noen som har plan for hva far skal gjøre før aktiv fødsel, eller? Jeg mener, det DRITKALDT, er det natt kan vi fint ha -15 nå som er kaldt når man er nærme kysten. Skal han bare stå ute å fryse? Hva om jeg blir lagt til observasjon med rier? Da kan jo aktiv fødsel inntreffe 20 min eller 5 timer senere :wacky:

Jeg skjønner for øvrig hvorfor vi ikke får ha med partner på ultralyd - det ville aldri være plass til å ha èn meter mellom hver gravid om det også skulle inkludere gravid+partner, så det er nok rett og slett for å beskytte de gravide fra hverandre :)
Og det kan jo være samme tankegang de har før aktiv fødsel. De vil ha færrest mulig folk rundt i gangene på føden, og om hver gravide som er inne og lurer på om fødselen er langt nok i gang skulle ha med partner, så blir det for trangt mellom de ulike gravide+fedre? Mange blir jo sendt hjem med beskjed om at fødselen ikke er i aktiv fase enda. I aktiv fødsel har man fått fødestue og kan være der inne, før aktiv fødsel har man normalt eventuelt et annet rom.
likevel synes jeg plassen akkurat på føden er mye bedre enn venterom for ultralyd, så jeg forstår ikke helt hvorfor han må vente likevel. En annen årsak kan være at man ved stor pågang kanskje må dele observasjonsrom med en annen gravid?

Jeg savner rett og slett tydelig informasjon om hvorfor de har ulike tiltak.:jimlad::hilarious:
Far kommer til å sitte på en bensinstasjon ved sykehuset. Noe som er fullstendig ulogisk med tanke på smittevern. Sykehuset ligger i en kommune med MYE mer smitte enn vår kommune har, så han har vel større sannsynlighet for å bli smittet der, enn han har for å smitte noen på sykehuset. Men vi ser ikke noe annet valg. Det er kaldt, han kan ikke ha bilen på tomgang i all evighet og han kan ikke reise hjem. Vi har en time til sykehuset og sist tok det bare minutter fra 5 cm til han var ute, så far må være i nærheten. Samtidig blir jeg satt igang, og det kan jo ta flere timer å få fødselen igang, så blir potensielt mye venting på han.
 
Far kommer til å sitte på en bensinstasjon ved sykehuset. Noe som er fullstendig ulogisk med tanke på smittevern. Sykehuset ligger i en kommune med MYE mer smitte enn vår kommune har, så han har vel større sannsynlighet for å bli smittet der, enn han har for å smitte noen på sykehuset. Men vi ser ikke noe annet valg. Det er kaldt, han kan ikke ha bilen på tomgang i all evighet og han kan ikke reise hjem. Vi har en time til sykehuset og sist tok det bare minutter fra 5 cm til han var ute, så far må være i nærheten. Samtidig blir jeg satt igang, og det kan jo ta flere timer å få fødselen igang, så blir potensielt mye venting på han.

Det fikk meg til å tenke på at det er både bensinstasjon og McDonalds ikke langt fra sykehuset :hilarious: takk for tips! Helt dust med tanke på smittevern ja :wacky: men det blir kanskje vår mulighet også. Dersom jeg settes igang med ballong kan jeg kanskje dra hjem, men om/når vannet skal tas enten etter eller uten ballong kan han godt være i nærheten. Vi har dog bare 15 minutters biltur uten trafikk, så det er ganske nærme. Men så skal han også parkere, aktivere betaling, gå opp til sykehuset og gjennom Covidteltet - alt det der tar jo fort litt tid.
Jeg brukte jo mer enn et halvt døgn fra 5cm til full åpning sist da, så er nok ingen hurtigføder. Men man vet jo heller aldri om denne fødselen kan gå raskt likevel.
 
Det fikk meg til å tenke på at det er både bensinstasjon og McDonalds ikke langt fra sykehuset :hilarious: takk for tips! Helt dust med tanke på smittevern ja :wacky: men det blir kanskje vår mulighet også. Dersom jeg settes igang med ballong kan jeg kanskje dra hjem, men om/når vannet skal tas enten etter eller uten ballong kan han godt være i nærheten. Vi har dog bare 15 minutters biltur uten trafikk, så det er ganske nærme. Men så skal han også parkere, aktivere betaling, gå opp til sykehuset og gjennom Covidteltet - alt det der tar jo fort litt tid.
Jeg brukte jo mer enn et halvt døgn fra 5cm til full åpning sist da, så er nok ingen hurtigføder. Men man vet jo heller aldri om denne fødselen kan gå raskt likevel.
Jeg settes jo igang for å være på sykehuset når fødselen begynner, så det blir ikke aktuelt å reise hjem med ballong. Potensielt veldig mye venting på far som sagt :rolleyes: Sist kom jeg i aktiv fødsel etter noen få timer, men da var jeg så moden at jeg slapp ballong og gikk rett på pille. Kan jo håpe det samme skjer denne gangen.
 
Jeg settes jo igang for å være på sykehuset når fødselen begynner, så det blir ikke aktuelt å reise hjem med ballong. Potensielt veldig mye venting på far som sagt :rolleyes: Sist kom jeg i aktiv fødsel etter noen få timer, men da var jeg så moden at jeg slapp ballong og gikk rett på pille. Kan jo håpe det samme skjer denne gangen.

Da får vi tro du kan gå raskt i fødsel, lite poeng å dra hjem med ballong da ja :hilarious:
 
Tror ikke det er noe i nærheten av Ahus hvor far kan vente. Vi har ikke bil så vi må ta taxi til sykehuset. Synes det er dumt at han må da tilbake med bus/taxi bare for å bestille ny taxi senere. Eller vente i kulden utenfor... ikke noe godt valg her egentlig.
Jeg blir jo også igangsatt i uke 38/39 (venter på mer info), og er førstegangs, så tenker det kan ta litt tid her også.
 
Her er planen å kjøre inn til Ullevål ganske tidlig, for så heller å evt ta inn på hotell begge to, eller bare han. Har circa én times reisevei og ikke så keen på å reise frem og tilbake. Har i tillegg en del oppsparte hotellbonuspoeng, så tenker det ikke gjør så mye fra eller til om det blir hotell noen timer.
 
Tror ikke det er noe i nærheten av Ahus hvor far kan vente. Vi har ikke bil så vi må ta taxi til sykehuset. Synes det er dumt at han må da tilbake med bus/taxi bare for å bestille ny taxi senere. Eller vente i kulden utenfor... ikke noe godt valg her egentlig.
Jeg blir jo også igangsatt i uke 38/39 (venter på mer info), og er førstegangs, så tenker det kan ta litt tid her også.
Jeg skal føde på ahus. Far venter på Cirkel K Fjellhamar ved motorveien. 750 m fra ahus. :)
Screenshot_20210205-220823_Maps.jpg
 
Jeg skal føde på Kalnes og der gjelder de samme restriksjonene når det kommer til fødsel, far/medmor/ledsager får ikke være med inn før man er i aktiv fødsel, men de får lov å være tilstedet på barsel under hele oppholdet. Men de får ikke lov å forlate sykehuset for å komme tilbake igjen på barsel.
Jeg har tenkt at årsaken til at det er sånn på Kalnes er at de kun har enerom på barsel og at på observasjon sikkert er det flermannsrom.

Men når det er sagt så er det et pågående utbrudd på Kalnes nå, så dette kan fort endre seg.

Det finnes jo hurtigtester som brukes i andre sammenhenger, så hvorfor ikke teste ledsagere som skal være med på en fødsel?
 
Off, jeg kjenner at denne debatten engssjerer meg mer enn jeg egentlig har godt av, allikevel så klarer jeg ikke å la den ligge.

Har dere fått med dere at restriksjonene skal opp til høring til torsdag?
Det blir utrolig spennende!
 
Off, jeg kjenner at denne debatten engssjerer meg mer enn jeg egentlig har godt av, allikevel så klarer jeg ikke å la den ligge.

Har dere fått med dere at restriksjonene skal opp til høring til torsdag?
Det blir utrolig spennende!
Jeg syns det er vanskelig å finne informasjon om dette.. Om reaksjoner, evt møter osv. Leter og leter i avisene om det er noen som sier noe. Så det blir høring på torsdag? Tenk om ting endrer seg! :D
 
Jeg syns det er vanskelig å finne informasjon om dette.. Om reaksjoner, evt møter osv. Leter og leter i avisene om det er noen som sier noe. Så det blir høring på torsdag? Tenk om ting endrer seg! :D

Helt i bunnen av denne artikkelen så skriver de at det skal opp til Stortinget på torsdag :happy:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/...riksjoner--unn-letter-pa-tiltakene-1.15370425

Men jeg er helt enig med deg i at det er vanskelig å finne informasjon. Føles litt som at vi skriker i ett mørkt rom, uten lyd og du aner ikke om det er noen andre en Magda/Ruth som fødte på 60 tallet som hører deg :hilarious:
 
Debatten er skikkelig provoserende. Spesielt inne på nrk nyheter der det står om ei som heter Ida, og underskriftskampanje. Vanvittig mange sure eldre damer som kommer med peikefingeren og lurer på hva som feiler dagens kvinner siden de er blitt så pinglete og alt va mye bedre før osv osv. Jeg klarte å hisse på meg ei superfrekk oldemor og hennes medsammensvorne o_O:hilarious:Fikk sterke kynnere av hele opplegget så her ble det facebook pause.
Ei var attpåtil sint fordi skattepengene hennes gikk til mødre som satt på kafé i permisjon og griset med suppe uten å rydde opp etter oss. Hun hadde sett oss sa hun.
 
Debatten er skikkelig provoserende. Spesielt inne på nrk nyheter der det står om ei som heter Ida, og underskriftskampanje. Vanvittig mange sure eldre damer som kommer med peikefingeren og lurer på hva som feiler dagens kvinner siden de er blitt så pinglete og alt va mye bedre før osv osv. Jeg klarte å hisse på meg ei superfrekk oldemor og hennes medsammensvorne o_O:hilarious:Fikk sterke kynnere av hele opplegget så her ble det facebook pause.
Ei var attpåtil sint fordi skattepengene hennes gikk til mødre som satt på kafé i permisjon og griset med suppe uten å rydde opp etter oss. Hun hadde sett oss sa hun.

Heeeelt enig med deg i det du skriver. Har kastet meg ut i debatten der selv, da jeg blir så provosert av de gamle damenes uttalelser. Mannen min bare ler av meg og rister oppgitt over meg :hilarious:
Det er liksom en hjertesak for min del, synes bare det er synd at fokuset hos media er at en må føde "alene". Det er jo i all hovedsak ikke der problemet ligger, det største problemet ligger jo i tiden på sykehuset ETTER at ungen har kommet ut.
De eldre har rett i at ungen kommer ut, jeg har ikke født vaginalt før, men jeg skjønner jo at det går "av seg selv" :rolleyes:
Jeg håper bare at når tiden kommer og jeg drar inn til sykehuset at jeg ikke må gå inn der alene og i verste tilfelle at det bare er å få mannen inn med en gang pga at jeg har de magiske 4cm åpning.
Jeg har mine problemer i livet som gjør at det å vise vilt fremmede at jeg har vondt/er redd eller noe annet ikke er så lett. Jeg kan ha 9/10 i smerte f.eks og likevel si at alt er bra. Jeg er redd for å ta plass/være til bry, så jeg svarer gjerne at jeg har det jeg trenger, på tross av at jeg ikke egentlig har det. Det å være sårbar ovenfor ett vilt fremmed menneske er en oppgave jeg ikke klarer å fullføre, i hvert fall ikke når jeg har mine erfaringer fra barsel i 2017. Så jeg må bare håpe at mannen min kan være med meg hele veien, eller at vi kan dra hjem sammen med mannen. Jeg har til og med sagt til mannen at om ungen må være lengre på sykehuset så må han legges inn med ungen i stedet for meg - når det kommer til stykket så vet jeg ikke helt om jeg faktisk hadde klart å dra hjem.
Jeg har pratet med "min" jordmor om dette og hun har skrevet brev til sykehuset, allikevel så er det lite betryggende, for man kan jo ikke bli lovet at far kan være med hele tiden og dermed sitter uroen spikret. En uro som sannsynligvis ikke vil forsvinne før jeg er hjemme igjen etter at barnet har blitt født..
 
Spennede hva som kommer ut av det... Er et voldsomt engasjement rundt om, så jeg håper på nye regler som vil føles noe mer meningsfylt enn i dag...
 
Back
Topp