La barnet sovne med flaska?

Jeg ser ikke noe problem med det. Dattera mi har fått det så lenge hu ville. Plutselig sluttet hu selv og nå er der kjempe lett å legge hu. Hu er 1 år og 10 mnd og det er bare å legge i senga og si natta så sovner hu der. Har med seg en vannflaske for sikkerhets skyld, men er sjeldent hu drikker av den. Alle barn er forskjellige. Hu er har altid vært flink til å si ifra selv når hu er klar for nye ting. Hu sier ifra hvis hu vil gå på potta, hu ba til å med om å få gå å bæsje for en uke siden.

Men pusset du tennene mens ho sov da, eller hvordan gjorde du det ?

Hvorfor er det din sak? Barn er forskjellige og det samme er foreldre.
Jenta mi får en flaske mme med seg i senga om kvelden, vi pusser tenna før hun får den og om morgenen, mulig de også gjør det!
Forresten har barnehagen helt andre rutiner enn det vi har hjemme, men barn er tilpasningsdyktige og skiller mellom hjem å barnehage.
Hva er din kveldsrutine for barna og hva gjør den så mye bedre enn deres rutiner?

Ville ikke sagt noe, ser ikke hvorfor man bør si noe. Foreldre velger selv hvordan de gjør ting :)

Kanskje har de hatt ett tøft første år i forhold til legging og natt så flaska er det lille positive de har hatt i sånne situasjoner :o

Jeg tenker "ikke noe for oss, det hørtes slitsomt ut"..så får folk gjøre som de vil.

Om han sovner sånn trenger ikke det å bety at det blir problemer i barnehagen. Min ble ammet i søvn frem til 18 måneder. Han startet i b.hagen 16 måneder. Aldri noe problem å få han til å sove i barnehagen :)

Ville ikke sagt noe, ser ikke hvorfor man bør si noe. Foreldre velger selv hvordan de gjør ting :)

Kanskje har de hatt ett tøft første år i forhold til legging og natt så flaska er det lille positive de har hatt i sånne situasjoner :eek:

Det stemmer ikke:) Han har sovet hele natta fra dag 1:) Men skjønner poenget ditt:)

Hvorfor er det din sak? Barn er forskjellige og det samme er foreldre.
Jenta mi får en flaske mme med seg i senga om kvelden, vi pusser tenna før hun får den og om morgenen, mulig de også gjør det!
Forresten har barnehagen helt andre rutiner enn det vi har hjemme, men barn er tilpasningsdyktige og skiller mellom hjem å barnehage.
Hva er din kveldsrutine for barna og hva gjør den så mye bedre enn deres rutiner?

Neida, jeg skjønner det. Var derfor jeg spurte. Om det er drøyt av med å blande meg inn i det liksom:) Når der gjelder tannpuss ellers vet jeg at dem ikke gjør det, fordi hun har snakka om dette selv. Men da gar jeg følt at jeg har måtta holdt tilbake min mening om hele greia fordi jeg da syns dem har valgt en litt for bedagelig løsning da. Tror kanskje det er vanskelig å forklare hele situasjonen sånn at jeg blir oppfattet riktig. Jeg er ikke ei megge som sitter på en høy hest altså..

Min leggerutine når mitt barn var 1,5 var tannpuss, pysj og senga med sang og litt kos før jeg gikk fra han. Og det hadde vi streva litt med da vår var en som slet med søvnen hele første året. Så jeg har all forståelse for at man velger lettvinte løsninger fordi man hat slete en stund. Men at man bare velger lettvinte løsninger fordi man bare ikke gidder å prøve engang, og det går ut over barnets helse så forstår jeg ikke. Dette barnet har sovet om natta fra dag 1

Venter
Dette har da ingen noe med bortsett fra foreldrene? Det er virkelig grenser til hva man skal blande seg opp i ;)
Så koselig tenker jeg, man må bare nyte den tiden for brått er den slutt. Er fullt mulig de pusser tenna andre tider på døgnet. Her bruker jeg ikke tannkrem på barn under to år, og det hender fortsatt at mitt barn får en flaske melk på natten. Hadde det vært bedre om personen ammet barnet til søvn? Er det mer greit?
Mange som nattammer til barna er nærmere to. Er det greit å amme er det greit å gi flaske også!!
Det er forskjell i enzymene i mm og mme, så mm er på langt nær så ille som mme, i alle fall var det felles faglig enighet om det da mine var små

Sånn ellers er det mulig å pusse tenner på andre tider ja. Men nattamming og flaske med mme som man sovner med er langt fra det samme

Neida, jeg skjønner det. Var derfor jeg spurte. Om det er drøyt av med å blande meg inn i det liksom:) Når der gjelder tannpuss ellers vet jeg at dem ikke gjør det, fordi hun har snakka om dette selv. Men da gar jeg følt at jeg har måtta holdt tilbake min mening om hele greia fordi jeg da syns dem har valgt en litt for bedagelig løsning da. Tror kanskje det er vanskelig å forklare hele situasjonen sånn at jeg blir oppfattet riktig. Jeg er ikke ei megge som sitter på en høy hest altså..

Min leggerutine når mitt barn var 1,5 var tannpuss, pysj og senga med sang og litt kos før jeg gikk fra han. Og det hadde vi streva litt med da vår var en som slet med søvnen hele første året. Så jeg har all forståelse for at man velger lettvinte løsninger fordi man hat slete en stund. Men at man bare velger lettvinte løsninger fordi man bare ikke gidder å prøve engang, og det går ut over barnets helse så forstår jeg ikke. Dette barnet har sovet om natta fra dag 1

Nå forklarer du mer av situasjonen enn det du har delt tidligere, så da blir det lettere å forstå hvorfor du bekymrer deg. Hvis du vet med sikkerhet at de dropper tannpuss ville jeg ventet til neste gang mor nevnte det og spurt om de ikke var bekymret for tannhelsa til barne og forklart at deres latskap vil tilslutt gå utover barnet.

Venter
Det er forskjell i enzymene i mm og mme, så mm er på langt nær så ille som mme, i alle fall var det felles faglig enighet om det da mine var små

Sånn ellers er det mulig å pusse tenner på andre tider ja. Men nattamming og flaske med mme som man sovner med er langt fra det samme

Tror barnet bryr seg nada om det er forskjell på mm og mme, hvorfor skal barn som får mme bli så fort store? Jeg har ammet mine barn og alikevel blir jeg veldig provosert over at barn som får pupp lenge skal man respektere og heies på, mens flaskebarn skal ikke få samme kos for de er store! Man trenger ikke å nattamme eller puppe 1,5 åringer heller de bør få nok næring på dagen, men man respektere likevel at noen gjør det! Mm er heller ikke bra i lengden for tennene, så man risikerer uansett at barna får dårligere tenner.
Vil du ha respekt for at du ammer lenge, så respekter også at barn på samme alder får flaske, er så lei av at de som gir flaske får hele tiden fortalt at dems barn skal ikke få samme kos fordi mme er ikke bra å gi.

Jeg har ikke noe mot at unger får flaske lenge, men hele argumentet med tannpuss har mye å gjøre med hvilken melk.

Selv om mine har fått tannpuss fra første tann. Og vært nattammet. I tråd med anbefalinger.

Sovne med flaska på sofaen er også noe annet enn å ammes på natta.

Jeg har ikke noe mot at unger får flaske lenge, men hele argumentet med tannpuss har mye å gjøre med hvilken melk.

Selv om mine har fått tannpuss fra første tann. Og vært nattammet. I tråd med anbefalinger.

Sovne med flaska på sofaen er også noe annet enn å ammes på natta.

Tror du virkelig at mm er bra for tenna? Til og med vann etter tannpuss er ikke bra, man skal helst ikke ha noe i munn etter man har pusset tenna! Man får ikke bedre tenner av å bli ammet på natten/kvelden, kanskje ikke mm er like ille som mme mot tenna, men det er fortsatt ikke bra!
Men babyer er da baby uansett om de ammes eller gis flaske.
For babyen er flasken puppen, mitt barn fikk tenner da han var 2 måneder. Hadde jo aldri sluttet å gi han mat og kos om natten om han fikk mme da? Flaske og pupp er likestilt for babyene og det bør man også respektere og slutte å fortelle foreldre med flaskebarn at nei de kan ikke få flaske etter fylte 12 måneder, det fordi mm er mye bedre. Alle vet at mm er mye bedre for babyen, akkurat som kumelka er mye bedre for kalven enn oss. Men så utrolig godt vi har et så bra alternativ som mme er :)

Og ja, dette er et tema som engasjerer meg. Synes det er så synd at samfunnet vårt aksepterer at babyer ammes lenge, mens man rakker ned på foreldre som gir barna flaske lenge!

Last edited:
Det nyeste jeg fikk beskjed om på hs fra tannlegen var at de skulle ha fluortannkrem i munnen to ganger i døgnet for å forebygge hull. Om de pusset tennene på morgenen og så spiste frokost i bhg senere var ikke så nøye. Det samme ang nattamming så ser de ingen risiko med det.

Tror du virkelig at mm er bra for tenna? Til og med vann etter tannpuss er ikke bra, man skal helst ikke ha noe i munn etter man har pusset tenna! Man får ikke bedre tenner av å bli ammet på natten/kvelden, kanskje ikke mm er like ille som mme mot tenna, men det er fortsatt ikke bra!
Men babyer er da baby uansett om de ammes eller gis flaske.
For babyen er flasken puppen, mitt barn fikk tenner da han var 2 måneder. Hadde jo aldri sluttet å gi han mat og kos om natten om han fikk mme da? Flaske og pupp er likestilt for babyene og det bør man også respektere og slutte å fortelle foreldre med flaskebarn at nei de kan ikke få flaske etter fylte 12 måneder, det fordi mm er mye bedre. Alle vet at mm er mye bedre for babyen, akkurat som kumelka er mye bedre for kalven enn oss. Men så utrolig godt vi har et så bra alternativ som mme er :)

Og ja, dette er et tema som engasjerer meg. Synes det er så synd at samfunnet vårt aksepterer at babyer ammes lenge, mens man rakker ned på foreldre som gir barna flaske lenge!
Nei, ikke at det et bra for tenna. Men bedre enn mme/kumelk og det meste annet enn vann.

Jeg har aldri ment at man skal slutte å gi flaske ved 12 mnd. Men må da få lov til å si at mm og mme ikke et det samme.

Nei, ikke at det et bra for tenna. Men bedre enn mme/kumelk og det meste annet enn vann.

Jeg har aldri ment at man skal slutte å gi flaske ved 12 mnd. Men må da få lov til å si at mm og mme ikke et det samme.

Det vet alle, så det trenger man ikke hele tiden å presisere nei.
Flaske og pupp er det samme for babyen. Det er mat og det er kos!
Tråden handlet om at man reagerte på at noen ga flaske til ett stort barn ikke at mm var mye bedre enn mme..

Min ettåring trenger melk (flaske) om natta. Og jeg røsker han ikke opp for å pusse tennene 3 på natta. Har prøvd å gi vann om natten i stedet, men det er ikke noe alternativ i hans øyne, så det la jeg fort på hylla :) Og stresser ikke med det heller. Mange som fortsatt nattammes på denne tiden, og enda lenger, og det går fint (vet at det er kjipt for tennene, men babyer er babyer -og de blir enda mere "babyer" om natta når de trenger trygghet).
Er nøye med tannpuss ellers.

Tror ikke du skal kommentere det så mye. Hva skal liksom hensikten være?

Og ang å sovne oppå foreldrene, så gjør han det også -hver dag ;) Jeg er ikke bekymret. Når han er hos bestemoren så klarer han å omstille seg til hennes soverutine. Så da klarer han det nok i bhg også.

Back
Topp