La barnet sovne med flaska?

Min oppfatning av HVORFOR dem gjør det er fordi det er det som er lettest. Det er liksom dette som har vært leggerutinen, så da blir det ramaskrik om de prøver å gjøre om på det.

Det er melk i flaska.

Og så tenker jeg litt på barnehagestart da. Da er det kanskje ikke så stor fordel å bare ha vært vant til å sovne oppå foreldrene?

Æh, vet ikke jeg. Veldig redd for å blande meg! Tenkte i hvert fall jeg skulle be om flere synspunkter før jeg bestemte meg. For alt jeg vet så er det vanlig å gjøre det sånn :)
Jeg jobbet i barnehage og vi hadde en gutt på halvannet som bare sovna med flaske. Det gikk to dager, så var han vendt av med det. Uten protest. Ruteiner hjemme og rutiner i barnehagen er to helt forskjellige ting.
Så det trenger man ikke tenke på.

Min oppfatning av HVORFOR dem gjør det er fordi det er det som er lettest. Det er liksom dette som har vært leggerutinen, så da blir det ramaskrik om de prøver å gjøre om på det.

Det er melk i flaska.

Og så tenker jeg litt på barnehagestart da. Da er det kanskje ikke så stor fordel å bare ha vært vant til å sovne oppå foreldrene?

Æh, vet ikke jeg. Veldig redd for å blande meg! Tenkte i hvert fall jeg skulle be om flere synspunkter før jeg bestemte meg. For alt jeg vet så er det vanlig å gjøre det sånn :)
Min yngste sønn ble puppet i søvn til han var nesten 20 måneder gammel, og det ble ingen stor omstilling for han å begynne i bhg et par måneder serere, altså!
Det sagt, så er jo vanlig melk eller morsmelkerstatning værre for tennene enn morsmelk, så jeg ville bekymret meg mer for tennene til barnet enn selve leggerutinen...
Men om man er god på tannhygiene ellers vet jeg ikke om det har så mye å si.
Dette er hvertfall ikke en ting jeg ville lagt meg oppi, annet enn å kanskje spørre om de passer på tennene til barnet!

Dette har da ingen noe med bortsett fra foreldrene? Det er virkelig grenser til hva man skal blande seg opp i ;)
Så koselig tenker jeg, man må bare nyte den tiden for brått er den slutt. Er fullt mulig de pusser tenna andre tider på døgnet. Her bruker jeg ikke tannkrem på barn under to år, og det hender fortsatt at mitt barn får en flaske melk på natten. Hadde det vært bedre om personen ammet barnet til søvn? Er det mer greit?
Mange som nattammer til barna er nærmere to. Er det greit å amme er det greit å gi flaske også!!

Nei, jeg hadde stilt samme spørsmålet om det hadde dreid seg om amming:) Takk for synspunkt! Jeg har ikke for vane å blande meg i alt mulig altså! Bare jeg som syns det var så rart. Men ser jo at mange andre her og syns det er helt greit å ha sånne leggerutiner og:)

Hadde nok stilt samme spørsmål om det hadde vært vært snakk om å amme en 1,5åring i søvn hver dag :)
Hvorfor? Går det en magisk grense når barnet bikker 1 år som gjør at dette ikke er greit?
:p

Dette har da ingen noe med bortsett fra foreldrene? Det er virkelig grenser til hva man skal blande seg opp i ;)
Så koselig tenker jeg, man må bare nyte den tiden for brått er den slutt. Er fullt mulig de pusser tenna andre tider på døgnet. Her bruker jeg ikke tannkrem på barn under to år, og det hender fortsatt at mitt barn får en flaske melk på natten. Hadde det vært bedre om personen ammet barnet til søvn? Er det mer greit?
Mange som nattammer til barna er nærmere to. Er det greit å amme er det greit å gi flaske også!!
Jeg er enig med det, bortsett fra at morsmelk er mindre skadelig for tennene. Men som nevnt, om man passer på tannpuss på morgenen og ellers, ser jeg ikke noe problem med å gi flaske istedet for å amme.

Er ikke noe galt i å nyte "babytiden" litt lengre. Så lenge ungen får pussa tennene godt.
Barn ska bruke tannkrem fra første tann, så får man fjernet belegg og forhindre råte.

Ville heller reagert hvis ungen har vært 3-4 år og brukt tåteflaske ;)

Jeg jobbet i barnehage og vi hadde en gutt på halvannet som bare sovna med flaske. Det gikk to dager, så var han vendt av med det. Uten protest. Ruteiner hjemme og rutiner i barnehagen er to helt forskjellige ting.
Så det trenger man ikke tenke på.

Men hvorfor vendte dere av med flaska hvis det var det han var vant med hjemme? Kunne han ikke få fortsette med det da? Eller mente dere at det er en dum måte å gjøre det på liksom? For jeg jobber og i bhg og har jobba i tre stk, og mange av de i personalet himler rett og slett litt med øya når det kommer så store barn i bhg som enda har sånne rutiner. Og da vil vi fort venne dem av det. Men hvorfor gjør vi det, hvis vi syns det er greit??

Jeg sier ikke at noe er mer riktig enn det andre altså:) bare spør!

Men hvorfor vendte dere av med flaska hvis det var det han var vant med hjemme? Kunne han ikke få fortsette med det da? Eller mente dere at det er en dum måte å gjøre det på liksom? For jeg jobber og i bhg og har jobba i tre stk, og mange av de i personalet himler rett og slett litt med øya når det kommer så store barn i bhg som enda har sånne rutiner. Og da vil vi fort venne dem av det. Men hvorfor gjør vi det, hvis vi syns det er greit??

Kanskje for å spare tid, og for å ha de samme rutinene på alle barna? Jeg har ikke jobbet så mye i barnehage og har ikke truffet på slike "problemstillinger", men jeg ser for meg at det kan handle om noe slikt. Eller at foreldrene ønsket at barnehagen skulle hjelpe dem med å avvenne?

Det var vel mest fordi han tisset så mye fordi han fikk så mye melk. Bleia rant vel nesten over etter han hadde sovet. Og fordi han tullet så mye med flaska.
Jeg synes uansett det er forskjell på barnehagen og hjemme.
Ikke bare med flaske, men generelt. Ting gjøres ofte ulikt hjemme og i barnehagen.

Kanskje for å spare tid, og for å ha de samme rutinene på alle barna? Jeg har ikke jobbet så mye i barnehage og har ikke truffet på slike "problemstillinger", men jeg ser for meg at det kan handle om noe slikt. Eller at foreldrene ønsket at barnehagen skulle hjelpe dem med å avvenne?

Ok! :) ja, du sier no der ift sparing av tid! Er det noe de er opptatte av i bhg så er det jo det!;)

Ok! :) ja, du sier no der ift sparing av tid! Er det noe de er opptatte av i bhg så er det jo det!;)
Det var bare noen eksempler som kan forklare hvorfor noe gjøres forskjellig i barnehager enn hjemme.
Før vår yngste startet i bhg sov han veldig dårlig i vogn. Jeg forhørte meg dermed på forhånd om mulighetene for at han sov inne på madrass, noe de selvsagt ville tilrettelegge. Men i løpet av sommeren ble vognsoving helt greit, og jeg forstod det som at de synes det var kjekt også. Greit å vite at de ville tilrettelagt, men også helt forståelig at de synes vogn er best om ungene sovner raskere og greiest der ;)

Hvis det funker for dem, hvorfor ikke?
Kanskje de har prøvd alt annet, og dette var det som fungerte? Som forelder gjør man det som funker for en selv og ikke hva alle andre mener man burde og ikke burde.

Hadde sagt noe om det var saft/brus i flaska, men melk og vann? Neisj.

Så mitt svar: så lenge de ikke er skadelig for ungen, la dem gjøre hva som passer dem.

Fikk beskjed av helsesøster at tennene skal pusses etter melk. De hadde fått beskjed av tannleger at de så stor forskjell på tennene til de som fikk melk etter tannpuss.

Eg hadde "soveflaske" nattflaske og morgenflaske frem til mine va mellom 8-10 mnd.

Bytta den ut m vann , før de ble året..mine tok det fint..litt sure miner første kvelden bare ;)

Eg hadde "soveflaske" nattflaske og morgenflaske frem til mine va mellom 8-10 mnd.

Bytta den ut m vann , før de ble året..mine tok det fint..litt sure miner første kvelden bare ;)
La du bare flaska i senga? Eller hvordan lærte du de å finne og ta flaska selv?

Kkanskje spurt dem diskrét, i en passende setting, om det ikke går utover tennene?

Vi ga fortsatt flaske til vår datter på den alderen, vi... Jeg var fullt klar over at det kunne skade tennene, men hun roet seg godt med flasken.
Det var lett å avvenne henne, faktisk.

Det er jo ikke snakk om flaske med melk i årevis, så jeg syns ikke det er så krise.

Jeg hadde ikke gjort det med mitt eget barn med mindre det var en spesiell grunn til det, fordi jeg mener tannpuss er viktig :-) og mme sliter tross alt mer på tennene enn morsmelk.

Jeg tror ikke jeg hadde lagt meg oppi om andre hadde gjort det. Får være måte på!!

Åja:) synes drt hadde vært så greit om min hadde lært seg å ta vann selv, så kunne han kost seg med den på natta.

vell glemte å si at de slettes ikke ville drikke vann fra tåteflaska-ble dridfornærma.. de fikk begge den der imsdal flaska for barn . Så da drakk de naturligvis mindre om natta.

Truur jeg først tok vekk flaska om kvelden.. etter grøt/skive og vann så var det i seng...
Deretter bytta eg ut flaska v midnatt
Til slutt morgenflaska..sto heller opp me dem og ga skive (selv om morgenen starta så tidlig som 5:30 noen ganger)

Back
Topp