La barnet sovne med flaska?

Undomiel

Forumet er livet
Smånissene 2022
Hva synes dere om å la en ettåring sovne oppå deg i sofaen med flaska i munnen hver kveld?

Hihi, nå har jeg akkurat svart på en annen tråd om at jeg tror jeg er flink til ikke å dømme andre da. Jeg bare vet om noen som gjør det, og så synes jeg det var så rart at dem fortsatt får barnet til å sovne på denne måten når barnet har blitt 1,5 år. Hva med tannpussen liksom? Ville dere sagt no om det var en venninne? Føler liksom at jeg ikke har noooe med det, men det kan jo være uvitenhet, og da kan det jo være greit med et råd.Eller?

Om det er vann i flaska ser jeg ikke problemet. Værre om det er melk, saft o.l.
Men å sovne med flaska i munnen når man er ett år ser jeg ikke på som noe problem om foreldrene synes det er ok. Sover ungen hele natta itillegg er det jo iallefall ikke noe problem. Hva gjør man ikke for litt søvn liksom....
Jeg vet heller ikke bakgrunnen til valget deres, så nei, jeg dømmer ikke på det lille jeg har fått av informasjon :)

Vet ikke om jeg ville sagt noe altså, men når de er så store bør jo absolutt det siste før leggetid være tannpuss. Mange tenker nok at melk bare er sunt og bra, men det er jo mye sukker i det, så når barna er så store at de har fått tenner, er det jo ikke noe særlig. Dette får man jo beskjed om på helsestasjonen, så om man er en god venn kan man vel også ymte frampå eller?

Min oppfatning av HVORFOR dem gjør det er fordi det er det som er lettest. Det er liksom dette som har vært leggerutinen, så da blir det ramaskrik om de prøver å gjøre om på det.

Det er melk i flaska.

Og så tenker jeg litt på barnehagestart da. Da er det kanskje ikke så stor fordel å bare ha vært vant til å sovne oppå foreldrene?

Æh, vet ikke jeg. Veldig redd for å blande meg! Tenkte i hvert fall jeg skulle be om flere synspunkter før jeg bestemte meg. For alt jeg vet så er det vanlig å gjøre det sånn :)

Tror barnehage start ordner seg, er mange barn som begynner som sovner på foreldre, tror de klarer å finne annen løsning...

Melk og tenner og ikke tannpuss er ikke bra, men er det rutinen eller var det unntak for du var der?

Noen kamper må faktisk foreldrene ta;)

Tror barnehage start ordner seg, er mange barn som begynner som sovner på foreldre, tror de klarer å finne annen løsning...

Melk og tenner og ikke tannpuss er ikke bra, men er det rutinen eller var det unntak for du var der?

Noen kamper må faktisk foreldrene ta;)

Nei, det er rutinen. Hver kveld, og også når han skal sove på dagen.

Nei, det er rutinen. Hver kveld, og også når han skal sove på dagen.
:eek:
Da tror jeg at jeg ville prøvd å si ifra på en eller annen måte. Spurt om hva de tenker ifht bhgstart og søvn. Ungen skal jo til tannlegen etterhvert også... Ikke kult med en 3 åring som må trekke tenner pga dårlig tannhygiene..

Dette har da ingen noe med bortsett fra foreldrene? Det er virkelig grenser til hva man skal blande seg opp i ;)
Så koselig tenker jeg, man må bare nyte den tiden for brått er den slutt. Er fullt mulig de pusser tenna andre tider på døgnet. Her bruker jeg ikke tannkrem på barn under to år, og det hender fortsatt at mitt barn får en flaske melk på natten. Hadde det vært bedre om personen ammet barnet til søvn? Er det mer greit?
Mange som nattammer til barna er nærmere to. Er det greit å amme er det greit å gi flaske også!!

Vi har hatt en periode vi sleit med å få poden til å sove. Han var først syk og hele leggerutinen ble ødelagt. Det endte opp med at han sovnet i fanget vårt på kvelden, brukte gjerne laaaang tid på å sovne og hendte at han fikk flaske etter tannpuss også. Slik holdt vi på i halvannen måneds tid før jeg "motet meg opp" til å ta kampen om å lære han å sovne i senga si igjen. Jeg tenker at foreldre ofte har en grunn til at de gjør de tingene man gjør.

Er det egentlig behov for melk på flaske når barnet har blitt 1,5 år da, tenker jeg da.. Hmm. Dømmer visst litt kjenner jeg ;)

Jeg ser ikke noe problem med det. Dattera mi har fått det så lenge hu ville. Plutselig sluttet hu selv og nå er der kjempe lett å legge hu. Hu er 1 år og 10 mnd og det er bare å legge i senga og si natta så sovner hu der. Har med seg en vannflaske for sikkerhets skyld, men er sjeldent hu drikker av den. Alle barn er forskjellige. Hu er har altid vært flink til å si ifra selv når hu er klar for nye ting. Hu sier ifra hvis hu vil gå på potta, hu ba til å med om å få gå å bæsje for en uke siden.

Er det egentlig behov for melk på flaske når barnet har blitt 1,5 år da, tenker jeg da.. Hmm. Dømmer visst litt kjenner jeg ;)

Det er nok enkelte barn som trenger ekstra melk selv ved den alderen. Men hvorfor skal det være greit å amme et barn på 1,5 år men ikke la de få den kosen med flaske? For mange barn så er flaske/sutt den samme kosen/tryggheten som det pupp er for andre barn fordi de ikke har blitt ammet.

Det er nok enkelte barn som trenger ekstra melk selv ved den alderen. Men hvorfor skal det være greit å amme et barn på 1,5 år men ikke la de få den kosen med flaske? For mange barn så er flaske/sutt den samme kosen/tryggheten som det pupp er for andre barn fordi de ikke har blitt ammet.
Nei, så klart det ikke skal være forskjell på å amme en på 1,5 år enn å gi flaske.

Ser ingen problem med det. Mine hadde ikkje tenner da dei var eit år heller da;)
Trur begge mine var over året da dei slutta med flaske på kvelden, minste tålte ikkje kumelk i starten heller så han fekk mme til han var sikkert 1,5 år.
Dei sovna i senga si da, men eit barn tar nok ikkje skade av å sove på mor heller:)
Kjenner ei som fortsatt gir flaske til si jente på snart fem, som kos!!! Det syns eg er ille:(

Hadde nok stilt samme spørsmål om det hadde vært vært snakk om å amme en 1,5åring i søvn hver dag :)

Hadde nok stilt samme spørsmål om det hadde vært vært snakk om å amme en 1,5åring i søvn hver dag :)

Men det er ganske mange barn på 1,5 som blir ammet i søvn. Og derfor lurte jeg på hvorfor det skal være galt å la et flaskebarn få den samme kosen som et barn som blir ammet :)

Men det kan jo være mange grunner til at foreldrene gjør som de gjør uten at vi vet årsaken.

Jeg synes det er helt greit. Jeg ammer jo i søvn, så da sovner hun ved puppen. Det blir jo samme med flaske, det er jo en erstatning for puppen. Samme med smokk.

Det ville jeg overhode ikke tenkt over, utrolig hva andre folk skal blande seg i.

Dette har da ingen noe med bortsett fra foreldrene? Det er virkelig grenser til hva man skal blande seg opp i ;)
Så koselig tenker jeg, man må bare nyte den tiden for brått er den slutt. Er fullt mulig de pusser tenna andre tider på døgnet. Her bruker jeg ikke tannkrem på barn under to år, og det hender fortsatt at mitt barn får en flaske melk på natten. Hadde det vært bedre om personen ammet barnet til søvn? Er det mer greit?
Mange som nattammer til barna er nærmere to. Er det greit å amme er det greit å gi flaske også!!
Helt enig med deg!

Hvis det gir barnet trygghet er jo det fint. Vi voksne har jo mange rare behov for å sove vi også. Som en spesiell pute, ha det helt mørkt på rommet, bruke sovemaske, høre på musikk ol.

Back
Topp