La baby gråte?

Babyer kan ikke manipulere eller teste foreldrene sine. Hvis babyen gråter og du har mulighet så ta den opp! Babyen sitt eneste språk er gråt og trenger tryggheten den får ved å bli pluket opp og trøstet. Den gråter jo for en grunn.

Nei, jeg lar ikke baby ligge å gråte. Gråt er et tegn på at hun trenger noe, og det er viktig at hun skal kunne føle seg trygg på at hun får det hun trenger når hun gir tegn om det. Tenk så utrygt det må føles å ligge helt alene å gråte og ikke kunne rope om hjelp og fortelle hva som er galt. En baby er helt avhengig av deg og sånn er det bare.

Nei, jeg lar aldri babyen ligge å gråte! Hun er 7 uker og har behov for nærhet av mamma og pappa.
Jeg blir rett og slett skikkelig forbanna på dem som sier at man skjemmer bort en så liten baby ved å ta den opp. Det går da virkelig ikke an å skjemme bort en så liten baby med kos!

Anbefaler forøvrig å lese litt på denne siden:
http://lykkeligbarndom.no/2014/05/22/jeg-blir-ikke-bortskjemt-jeg-lover/

Gråt er den mest primitive formen for kommunikasjon og det spiller ingen rolle om det gjelder et spedbarn, en trassen 3 åring eller et barn på 12.
Jeg gråter og hvis jeg er lei meg eller helt fra meg.

Hvis et barn gråter må man jo finne ut hvorfor og gjøre noe med det. Og det finnes flere typer babygråt.
Det er behov for mat og den er lett gjenkjennelig og før gråten kommer smatter de og viser tunge.

Smertegråt er lav og hummende og konstant i tonen. Det med kolikkbaby kjenner den igjen.

Hysterisk gråt er sjelden smerte, men frustrasjon over å ikke bli forstått.
Hvis babyens behov ikke blir møtt når den gråter vil du ende opp med en som blir innesluttet og usikker.

Man må bare finne ut hva babyen trenger.
Om en har en baby som ikke liker å ligge alene ville jeg tenkt at babyen trenger nærhet. Størstedelen av dens liv har vært i mors mage. Klart verden er stor, skummel og kald.
Jeg vil anbefale bæretøy og iherdig trening på å la baby ligge i feks vippestol eller lignende som lett kan flyttes rundt til der du trenger å være.
Jeg har gjort det med begge mine. Vippestol når jeg må på do eller må vaske flasker. Hun ligger ved siden meg i sofaen hvis jeg er der. Så samsover vi de fleste netter.
Jeg lar hele tiden baby vite at jeg er der ved det minste tegn hun gir og det er minimalt med gråt. Hun vet jeg kommer til unnsetning hvis hun trenger meg. Og både pappa og storesøster gjør det samme. Trygg baby er en glad baby og glade babyer gråter lite. :)

En baby gråter aldri uten grunn. Fikk stadig høre at jeg skjemte bort sønnen min, men jeg tror at det er nettopp fordi vi gav han trøst, trygghet og masse kos at han har blitt en trygg og selvstendig 3 åring i dag. Han sovnet ved puppen til han var 11 mnd og vi har sjeldent hatt problemer med legging fordi soving ble en trygg og god greie. En baby som føler seg trygg og får behovene sine dekket, blir også tryggere i eget selskap! Så her skal lillesnuppa på 6 uker få all den koser og trøsten hun trenger. Og kan jeg forebygge gråt, gjør jeg det!

Back
Topp