Lørdagsgodt

Rundt samme alder her å de spør ikke fast etter det her heller.
De kommer på det oftere en før. Spesiellt popkorn evt det som er i skapet.
Men sjelden vi kjører ut for å handle det.
Jeg har aldrig gitt dem det uten at de har spurt.

Vi er ikke så strikse på d. Hun får oftere ja til is enn nei. Og hun kan få en sjokoladebit på en torsdag. Og da virker d som om d ikke er så om og gjøre for henne.

Total mengde godteri i løpet av en uke er lite.

Eldste var vel 3-4. 2-åringen får ikke fast, men sniker seg til fra storesøster ;) Men han er ikke så veldig glad i den type godt, så hender han heller får en liten skål med chips, ostepop eller saltstenger. Det han er glad i :)

Vi er ikke så strikse på d. Hun får oftere ja til is enn nei. Og hun kan få en sjokoladebit på en torsdag. Og da virker d som om d ikke er så om og gjøre for henne.

Total mengde godteri i løpet av en uke er lite.

Det er sånn vi har det også.
Mannen har snakket om at han vil at vesla skal få fast lørdagsgodt fordi han fikk det da han var liten. Det er jo veldig koselig, jeg fikk det selv, men er det nødvendig å starte ved tre år, lurer jeg på. Og hun ber jo ikke om det selv.

Eldste var vel ca 3 år tror jeg. Besteforeldrene hadde forklart konseptet i detalj, så han ba om det selv. :meh: (Jeg spiser ikke godteri, så det kom ikke naturlig for meg.) I starten var det ikke alltid så veldig sukkerholdig da, en skål tørr cornflakes kunne være like godt som søtsaker. Yngste var vel rundt 2 år da hun fikk fast tror jeg. Da hadde hun vel fått en god del av storebrors godter mange lørdager. (Han har arvet mammaen sin, og liker heller ikke godtet han insisterer på å få. :P :wacky: Det er visst mer ideen enn smaken han liker.)

Eldste blir 3 år om 2 mnd. Har kjøpt godteri til han 2 ganger. Var på butikken og han spurte. Fikk da en pose med 6 biter i, var ikke lørdag noen av dagene. Han har fått om vi er på besøk hos naboen på lørdag, siden gutta hennes er veldig opptatt av det. Men han spiser 2-3 biter. Syns ikke det er godt.

Interessant å lese hvordan folk gjør det..
Vi har tenkt å drøye det lengst mulig. Heller suplere med frukt, rosiner osv.. Tenke å info de som passer/er med ungen om det, slik at de ikke snakker om/gir barnet lørdagsgodt før vi synes det er greit. Men vet jo ikke hvordan det blir...

Det er sånn vi har det også.
Mannen har snakket om at han vil at vesla skal få fast lørdagsgodt fordi han fikk det da han var liten. Det er jo veldig koselig, jeg fikk det selv, men er det nødvendig å starte ved tre år, lurer jeg på. Og hun ber jo ikke om det selv.

Hadde ikke fast lørdagsgodteri når jeg vokste opp. Og eldste sier hun vil ha lørdagsgodteri, men så glemmer hun d. :p

Her har vi ikke innført lørdagsgodt, men jenta vår på snart to og et halvt har fått smake en del godis i sommer. Vi voksne har også spist altfor usunt i ferien, så nå tenker jeg vi innfører lørdagsgodt og dropper søtt resten av uka. Det betyr ikke nødvendigvis masse godis hver lørdag, altså, men noe snacks av et eller annet slag blir det vel. :)

Min datter er 5 år, og hun får sjelden lørdagsgodt. Kommer ikke til å gi henne det før hun ber om det selv. En sjelden gang spør hun om å få noe snop eller juice på butikken, og da får hun.

Vet hun får det fast hos faren annenhver helg, men hun har ikke spurt etter hjemme.

Guttungen på 8 får enda ikke fast lørdagsgodt. Delvis fordi han ikke spiser det og delvis fordi han ikke ser på barnetv. Både han og vi glemmer det av, enten på butikken eller så blir det liggende i skapet til vi kommer på det. Han kan heller få litt godteri dersom vi ser en film sammen eller noe, syns vi

Har vel egentlig akkurat begynt med det. Varierer veldig hva han får da. Enten er kinderegg eller oppsjært frukt og gump-pastiller. 2,5 år.

Var det en grunn til at dere begynte med det?
Han fikk øynene opp for barnetv og har en kompis som er 8 mnd eldre så vi ble nok litt påvirket derfra ;) ser ikke noe galt i et kinderegg heller så litt kos får han få også :-)

Han fikk øynene opp for barnetv og har en kompis som er 8 mnd eldre så vi ble nok litt påvirket derfra ;) ser ikke noe galt i et kinderegg heller så litt kos får han få også :-)

Ok, bare lurte. :)
Mannen vil også at vi skal begynne med det, men jeg er litt usikker på å begynne så tidlig når datteren vår ikke vet hva lørdagssnop er engang.

Tja....eldste var vel en 2-3 år....(han er nå 11)...yngste fikk vel rundt ca 2 år....(han er nå snart 6 år)

Jeg har vært vant til å få eget lørdagsgodt da jeg var liten, og synes det er koselig å gjøre det samme for ungene mine. De gleder seg til dette, og vi koser oss sammen :)

Eldste var 3,5 år. De to minste var nok yngre. Her var det jeg som innførte det helt bevisst! Vi kjøper aldri godtet på forhånd - så det er aldri noe mas om godteri utenom lørdager..

Ok, bare lurte. :)
Mannen vil også at vi skal begynne med det, men jeg er litt usikker på å begynne så tidlig når datteren vår ikke vet hva lørdagssnop er engang.
Skjønner deg godt jeg! Skulle gjerne ventet lenger her og, men når det først ble sånn så :-) holder det forøvrig til et stk kinderegg eller som sagt frugt :-)

Eldste var 3,5 år. De to minste var nok yngre. Her var det jeg som innførte det helt bevisst! Vi kjøper aldri godtet på forhånd - så det er aldri noe mas om godteri utenom lørdager..
Det er lurt ja! Vi også kjøper det på lørdag også får han velge mellom dritfat og kinder. Veldig ofte velger han frukt! Sikkert fordi han vet han får mer da:P

Back
Topp