Lønn som barnehageassistent

kariness

Elsker forumet
Hei. Jeg trenger litt hjelp.
Det siste året har jeg jobbet som fast vikar i en barnehage med en lønn på 154 kroner. Jeg jobber i oslo kommune. Jeg har ingen utdannelse, men de er veldig fornøyd med jobben jeg gjør og jeg har nå blitt fast ansatt i 40% stilling.

Da jeg spurte om lønnen jeg kom til å få da vi skrev kontrakt var det litt vanskelig å svare på ettersom  det var 40% av en 100% stilling og kun frem til jul.. så det var litt tungvindt for sjefen å regne ut..

Men da jeg fikk første lønnslipp så regner jeg ut at timeslønnen min blir 110 kroner i timen. Tror dere dette er en feil? eller er det faktisk så lite man får?

Jeg har jo dermed gått ned 44 kroner I TIMEN fra å gå fra vikar til å bli fast ansatt. Er det noen som har noe erfaring med dette? er det vanlig å få mindre lønn som fast ansatt? Burde jeg snakke med sjefen om det er skjedd noen feil.. for det er veldig lite betalt og veldig uøkonomisk for meg, da jeg har en annen jobb jeg sa jeg måtte jobbe mindre på fordi jeg skulle jobbe i barnehagen. Jeg er 24 år...

Setter pris på all hjelp og erfaringer!

Jeg synes det høres veldig rart ut at du skal ha så mye mindre betalt nå. Hva du får i lønn skal forøvrig stå i kontrakten.

Det står bare at "Stillingens lønnes i henhold til tariffavtale mellom Oslo Kommune og arbeidstakerorganisasjonene."...

Om du ser på ledige assistentstillinger i Oslo kommune, så ser du lønnstrinnene de avlønnes i. Du ligger langt under dette nå, slik jeg ser det.

Synes du fikk utrolig godt betalt som vikar da, og siden du er 24 år har du ikke så mye ansinitet. Men hørtes litt lite ute kanskje. Som assistent med 10 års ansinitet fikk jeg vell mellom 140-145 kr timen. Om du ønsker å bli i barnehagen så kast deg på barne og ungdosmarbeider studie-. Det kan du ta hjemme via nett eller på kveldstid. Når du har det i boks stiger lønnen betraktelig.

Det er ganske vanlig å få mer betalt som vikar. Som fast ansatt slipper man å tenke på at man må jobbe mye for å tjene nok osv.
Og fordi man ofte må komme på kort tid.

Jeg syns det er veldig lite i hvertfall... jeg har hatt mer lønn i alle andre jobber jeg har hatt opp gjennom tenårene liksom..

Jeg har ikke tenkt til å bli i barnehagen, jeg holder på med en utdannelse i Media som er ferdig til våren. Men øsnker å jobbe med barn og media, så jeg jobber i barnehage for å ha oppdatert erfaring med barn :)

Men for 110 kroner i timen kommer jeg til å bli blakk :S

Den lønna man har som vikar er høyere enn som fast ansatt, ja. Dog stemmer ikke 110kr. Som 24åring skal du ha ca 136kr. (tariff i PBL, men kommunalt er vel på samme nivå)

Tusen takk for svar alle sammen! Da skal jeg snakke med sjefen når jeg kommer på jobb! Det er litt lettere å sakke når jeg vet hva eg burde forholde meg til. :) tusen takk for all hjelp!

Back
Topp