Her synes jeg det virker som om dere også tar mange av styrers oppgaver..Hmm.... jeg liker å ha stillingsinstruksene foran meg når jeg svarer på sånt, for da blir det så mye mer "rett" [emoji14] men disse er under revideringMen altså - jeg har jo hovedansvaret for alt som skjer på avdeling sånn sett.
Mens barnehagelærer skal planlegge pedagogisk opplegg på avdeling samt følge opp barna og skrive foreldresamtaler, så sitter jeg som nevnt med både personal, administrativt og pedagogisk ansvar.
Det å sitte med vikarinnleie tar bl.a. utrolig mye tid, og krever at jeg er tilgjengelig utenfor arbeidstid også (sitter mye med vikarinnleie på kveld eller søndager ved sykdom). Jeg skal ha veiledning av ansatte ved behov, medarbeidersamtaler, jeg har alltid de "tøffe" foreldresamtalene, jeg skriver tiltaksplaner og evaluerer disse. Har da også de ekstra foreldremøtene som dette medfører. Planlegging av opplegg knyttet til barna med spesielle behov, arbeid opp mot spes ped.
Ved vanskelige foreldresamtaler er det også jeg som har det.
Jeg leder avdelingsmøter, jeg legger opp til faglig oppdatering i personalgruppa..
jeg skriver månedsplaner/brev, planer for måneden som kommer ut ifra årsplan, jeg skriver dagsplaner for de ansatte "hver dag" (såklart endel fast, men sykdom, møter +++ gjør at det ofte må gjøres om på dagen, og da er det jo opp til meg å få dagen til å flyte best mulig).
Det er jeg som har møter og samarbeid opp mot barnevern, ppt, bup og andre samarbeidspartnere.....
I tillegg har jeg det pedagogiske ansvaret, og det er nok denne delen av jobben barnehagelæreren deler med meg!
Stillingsinstruksene våre er også veldig ulike, så i vår kommune er det veldig tydelig ulike forventninger til de ulike rollene![]()
Det er garantert MYE jeg har glemt nå men.... dette var det jeg kom på nå....
Blant annet vikar. Jeg kan godt få SMS/telefon om sykdom, men det er av styrer som formidler videre til meg som er stedfortreder. Det er hun som får beskjed først. Så snakker vi sammen om organisering og en av oss ringer vikar. Evt ordnes det på jobb dagen etter av en av oss. Bruker sjelden mange timer/minutter utenom jobb til dette hver uke.
Jeg har lite med jobb ang barn med spesielle behov selv om vi har mange i bhg. Vi har et spesialpedagogisk team i kommunen som reiser rundt i bhg og jobber med §5-timer, og de lager alle planer og individuelle opplæringsplaner som de og vi skal følge.
Ang økonomi er det ikke mye vi har ansvar for, for det er styrer her som bestiller alt vi trenger. Jeg har ansvar for å handle inn mat en gang i uka, og holder oversikt over matbudsjettet. Og betaler alle regninger. Ingen av de andre pedagogen gjør det.
Ellers har vi vel stort sett det samme ansvaret her som det du har ang pedagogisk ansvar for barn og kollegaer. Vanligvis har styrer også medarbeidersamtaler, men i år har vi.
Men vi har ikke barnehagelærer her, bare pedagogisk leder, og er da en pedagog pr avdeling og 2 fagarbeidere.