Løfterestriksjoner?

Jeg prøver å følge hva kroppen min sier. Og ikke så nøyaktig på hvor mange kg. For vi er jo vant med forskjellige tung fra før, og så lenge vi ikke tar helt av med nye ting. Så tror jeg det går bra [emoji4]

Jeg løfter på femåringen til samboeren, og regner med at det går helt greit.

I utgangspunktet ikke (med mindre man her kjente risikofaktorer, som forkortet livmorhals etc.).
Men kroppen vil muligens etterhvert si fra om at å løfte mye og tungt ikke er særlig behagelig, jeg fikk i alle fall veldig vondt i bekken og ligamenter på kveldstid hvis jeg hadde tatt for hardt i i løpet av dagen.

Løfter ungene på ca 12 og 14 kg. Er jo helt avhengig av å løfte dem av og til, feks inn i bil og lignende.

Begynner å kjenne stikking/ubehag i magen når eg har løfta mye (ikea forrige helg), det blir vel fort et tegn på at nå er det nok.
Er vel noe økt fare for sa ved mange tunge løft i svangerskapet, men da får en nok beskjed av kroppen først ;)
Det er danske retningslinjer som anbefaler max 1000 kg gjennom en arbeidsdag første og andre trimester, husker ikke maxanbefaling per gang i farten (søk etter, norsk artikkel).
Ikke tida for å tøffe seg og løfte ekstra masse iallefall.
Og så er det jo dette med bekkenløsning, som vel ikke er farlig for barnet, men likevel greit å unngå [emoji4]

Begynner å kjenne stikking/ubehag i magen når eg har løfta mye (ikea forrige helg), det blir vel fort et tegn på at nå er det nok.
Er vel noe økt fare for sa ved mange tunge løft i svangerskapet, men da får en nok beskjed av kroppen først ;)
Det er danske retningslinjer som anbefaler max 1000 kg gjennom en arbeidsdag første og andre trimester, husker ikke maxanbefaling per gang i farten (søk etter, norsk artikkel).
Ikke tida for å tøffe seg og løfte ekstra masse iallefall.
Og så er det jo dette med bekkenløsning, som vel ikke er farlig for barnet, men likevel greit å unngå [emoji4]
Risikoen for SA øker veldig lite (muligens ikke merkbart), selv for kvinner som løfter over 100 kilo om dagen i jobbsammenheng.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3699369/

Last edited:
Løfter på mini på 17kg og bikkja på 25kg :)

Jeg løfter og bærer minimalt, kjenner at jeg får vondt i ryggen med engang. Så her må sambo trå til og løfte 5 åringen hvis han må eller så er han flink til å klatre selv Hehe. Også må han bære tunge matposer :)

Løfter som før, så fremt det ikke blir ubehagelig. Høyballer og flisballer og kraftforsekker går helt fint :)

Det kommer an på hva kroppen er vant til. Pleier du å løfte mye, kan du fortsette en god stund. Ro ned når kroppen sier ifra. Du merker det.

Men å plutselig begynne å løfte mye når du vanligvis ikke gjør det - det kan være uheldig.

Jeg kjenner det godt i ryggen allerede når jeg løfter f.eks barnevognen inn og ut av bilen. Går foreløpig greit å løfte mini på ett og et halvt (ca 10kg). Og jeg handler med ryggsekk, ikke med pose ;)
Tipper det lureste er å høre på kroppen sin.

Back
Topp