Løfte tungt eller ikke?

Mamma-til-3

Forelsket i forumet
Hei:-) sniker meg inn her til dere!:-D
Har nettopp funnet ut at vi er gravid med nr 3 og har et lite spm. Jeg fikk høre flere ganger i mine to forige svangerskap at gravide ikke bør løfte tungt, er dette sant? Eller bare en myte?
Jeg jobber som frukt og grønt ansvarlig på en kiwi butikk og har mangen tunge løft i løpet av en arbeidsdag. Vi snakker om 15-20 kg tunge kasser! Så det jeg lurer på er om jeg burde sakt i fra til sjefen allerede nå, siden jeg kanskje ikkje bør gjøre den jobben jeg pleier å gjøre. Eller er det ikke så farlig med tunge løft tidlig i svanerskapet?

Noen som vet?:-)

Jeg vet ikke hvilken vektgrense det er egentlig, og det kommer sikkert litt an på hvor sterk du er.
Men PTen min vil i alle fall ikke gjøre markløft med tunge vekter etc med meg fremover. Så det er nok noe i det.

Nå er ikke jeg noe ekspert (langt ifra), men jeg tror det handler litt om hva kroppen er vant med fra før av også. Ettersom du er vant med å ha slike løft ila en arbeidsdag, så kan jeg egentlig ikke forstå annet enn at det skal gå helt fint. Det blir nok derimot litt verre når magen begynner å komme i veien - da bør du sikkert få litt andre arbeidsoppgaver. Du kan jo høre med fastlegen din hva han/hun tenker om disse løftene. Hvis du ikke føler deg komfortabel med det synes jeg uansett du burde snakke med sjefen din om å få tilrettelagt arbeidsdagen etter graviditeten din :) Masse lykke til :)

Jeg driver også med endel løfting i jobb, så har tenkt litt på det samme. Men jeg løftet endel kasser også i forrige svangerskap, og gikk jo fint. Bar jo til og med sånne blå IKEA-poser fylt med ved for faren min langt uti svangerskapet også. De var tunge, og mulig jeg ikke burde gjort det men... Gikk iallefall bra :-) :-)

Snakk med fastlegen og så sjefen :) Sjefen må i utgangspunktet tilrettelegge, men om dette ikke er mulig skal du vel over på svangerskapspenger..

Back
Topp