Lærling og foreldrepenger :) trenger hjelp fra dere

UngeSpire

gravid, septemberspire <3
Har vært lærlinh siden august 2014. Så har jobbet siden august og jobber enda. Jeg gikk opp fra 8000 ca brutto til 10000 brutto i mars. Så fra mars har jeg hatt 10000 ++ i lønn hver mnd. Unntatt juni for da var det feriepenger, som var dårlig. Litt under 3000 bare. Men vanlig lønn i juli igjen. Før mars tjente jeg 8000 + litt til i brutto.

Skal jobbe frem til permisjonen ca 9 september. Har jeg som lærling krav på foreldrepenger da ?:) Og blir den dårlige lønn mnd pga feriepenger tatt med i beregning?

Så lenge du har jobbet 6 av de siste 10 månedene før fødsel så har du vel krav på foreldrepenger. Hvor mye du får avhenger jo om du tar permisjon med 80% eller 100% lønn. Anbefaler deg å gå på NAV sin foreldrepengeveileder på nett. Der legger du inn opplysninger om inntekt også får du opp hvor mye du vil få i måneden sånn ca.
Den dårlige lønnsmåneden blir ikke tatt med, det er de 6 beste månedene av de 10 siste som blir tatt med i beregningen.
Du kan også chatte med NAV på dagtid, der får du mye svar.

Så lenge du har jobbet 6 av de siste 10 månedene før fødsel så har du vel krav på foreldrepenger. Hvor mye du får avhenger jo om du tar permisjon med 80% eller 100% lønn. Anbefaler deg å gå på NAV sin foreldrepengeveileder på nett. Der legger du inn opplysninger om inntekt også får du opp hvor mye du vil få i måneden sånn ca.
Den dårlige lønnsmåneden blir ikke tatt med, det er de 6 beste månedene av de 10 siste som blir tatt med i beregningen.
Du kan også chatte med NAV på dagtid, der får du mye svar.
Skjønner :) takk <3

Ta deg et møte med NAV eller snakk med de på foreldrepengechatten.
Takk :D

De kommer ikke til å regne med den måneden med lavere lønn:) de regner utfra de 6 beste av de 10 siste mnd :)

Back
Topp