Lærling i voksen alder? Erfaringer?

Caressa

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
Hei :)

Jeg lurer på om det er noen her som har vært lærlinger i voksen alder? Hvordan opplevde du dette? Følte du deg "for gammel", og ikke minst;
Hvordan gikk det opp i opp økonomisk for dere med barn?? :)

Jeg skal forhåpentligvis ut i lære neste høst / vår, altså når jeg er 23, senest 24, som helsefagarbeider. Studerer på NKI nå, helse og sosial og så helsdfsgarbeider. Men jeg føler meg så gammel og seint ute :( Sikkert bare dumt men.. Og tenker mye på lønna, første året er det vel rimelig dårlig?

Håper noen har erfaringer å dele:)

Sent from my HTC One X+ using BV Forum mobile app

Jeg har hatt ansvaret for en lærling som var 36 år. Hun var veldig flink å klarte seg bra.

jenta vår skal bli storesøster 3.2.14
skravler med *oida* :)

Ja de fleste klarer seg vel fint, nå er jeg jo ikkje så gammal heller, men føler meg gammel ift andre lærlinger :p

Andre som har erfaringer? Mottas m takk :)

På arbeidsplassen min har vi masse lærlinger på din alder og oppover :) syns vel egentlig ikke 23 år er særlig gammelt.. Hehe :p

Storebolla des 2010 og Lillebollerina okt 2012 <3

Tror nok det skal gå veldig bra for deg, mange som ikke er lærling før i 20 åra,
Første halvår får du vel ca 40% lønn av 100%?
Jeg tok fagprøve (barne-og ungdomsarbeider) som privatist var da 24 år.
Har nå ansvaret for lærlinger på min arbeidsplass og har hatt både 18 åringer og de over 30.
Veldig fint uansett, da man får en utdannelse med hvertfall litt lønn.

På arbeidsplassen min har vi masse lærlinger på din alder og oppover :) syns vel egentlig ikke 23 år er særlig gammelt.. Hehe :p

Godt å høre :D nei det er jo egentlig ikke det, men føler det er så ganmalt for vgs utdannelse bare, sikkert bare jeg som er rar da :p

Tror nok det skal gå veldig bra for deg, mange som ikke er lærling før i 20 åra,
Første halvår får du vel ca 40% lønn av 100%?
Jeg tok fagprøve (barne-og ungdomsarbeider) som privatist var da 24 år.
Har nå ansvaret for lærlinger på min arbeidsplass og har hatt både 18 åringer og de over 30.
Veldig fint uansett, da man får en utdannelse med hvertfall litt lønn.
Håper det :) Ja, du får en årslønn delt på to år ettersom jeg husker. Så veldig ålreit det. Du gjorde det ja, hadde du jobbet i 5 år allerede da kanskje, så du bare trengte fagprøven? :)

Godt å høre :D nei det er jo egentlig ikke det, men føler det er så ganmalt for vgs utdannelse bare, sikkert bare jeg som er rar da :p

Jeg tror ikke du har noens bekymre deg for :) lykke til!

Vil ikkje sei du er gammal som tek læretida som 23 åring! Eg fikk stipend fra lånekassa mens eg gikk lærling første året. Så her gikk det fint økonomisk. Søk om stipend. Er du redd for litt lån i lånekassa, må du sjekk ut kva årslønna di blir. Så du ikkje tener over grensa. Trur det er ei års inntekt på ca 160 000, sjekk på lånekassa sine heimesider. Eg brydde meg ikkje om eg fikk lån, var meir opptatt av å ha nok peng. Lånekassa har billig rente, og blir berre ein 1000 lapp i mnd å betale på lånet. Og det hadde eg fint råd til å betale når eg fikk fast jobb:)

Hopp i det, så du blir ferdig med det! Godt å ha eit fagbrev:) lykke til.

Jeg ble ferdig helsefagarbeier i 2010, da var jeg vel 20 :p Gikk to år som lærling. Første halvår fikk jeg 6300,- FØR skatt, så det var ikke mye å skryte av :p

❤Johannes Emìl 25.04.13❤

Håper det :) Ja, du får en årslønn delt på to år ettersom jeg husker. Så veldig ålreit det. Du gjorde det ja, hadde du jobbet i 5 år allerede da kanskje, så du bare trengte fagprøven? :)

Ja er noe sånt med lønna.
Jeg jobbet i fire tror jeg det var, manglet egentlig noe, men hadde fått masse forskjellig kurs og kompetanse på saker som ikke alle kommer borti så jeg fikk gå opp før:)

Det går kjempe bra samme hvordan du gjør det.
Har forresten hørt om steder hvor lærlingen har fått jevn lønn gjennom hele læretiden, men husker ikke hvordan, når og hvilket fag det var....

Jeg søkte om å få ta opp lærlingtida mi( omsorgsarbeider/helsefagarbeider fra 2002) igjen men siden kommunen jeg bor i har lærlingstopp må jeg til kommunene rundt her. Var på intervju ang lærlingplass i nabo kommunen og fikk beskjed om at de synes jeg var for gammel, blir 32 og at det var for lenge siden jeg hadde gått på skolen..

Vil ikkje sei du er gammal som tek læretida som 23 åring! Eg fikk stipend fra lånekassa mens eg gikk lærling første året. Så her gikk det fint økonomisk. Søk om stipend. Er du redd for litt lån i lånekassa, må du sjekk ut kva årslønna di blir. Så du ikkje tener over grensa. Trur det er ei års inntekt på ca 160 000, sjekk på lånekassa sine heimesider. Eg brydde meg ikkje om eg fikk lån, var meir opptatt av å ha nok peng. Lånekassa har billig rente, og blir berre ein 1000 lapp i mnd å betale på lånet. Og det hadde eg fint råd til å betale når eg fikk fast jobb:)

Hopp i det, så du blir ferdig med det! Godt å ha eit fagbrev:) lykke til.
Ja såklart det er bedre å ta opp lån så man kommer seg igjennom lærlingtiden med mat på bordet =) Men jeg har j**** mye studielån fra før *sukk*, så prøver unngå mer, så håper vi skal kunne klare oss med mannens lønn og min lave lærlinginntekt første året =)

Jeg ble ferdig helsefagarbeier i 2010, da var jeg vel 20 :p Gikk to år som lærling. Første halvår fikk jeg 6300,- FØR skatt, så det var ikke mye å skryte av :p

❤Johannes Emìl 25.04.13❤
Jeez, ja det dekker jo såvidt matbudsjettet for en barnefamilie :p

Jeg søkte om å få ta opp lærlingtida mi( omsorgsarbeider/helsefagarbeider fra 2002) igjen men siden kommunen jeg bor i har lærlingstopp må jeg til kommunene rundt her. Var på intervju ang lærlingplass i nabo kommunen og fikk beskjed om at de synes jeg var for gammel, blir 32 og at det var for lenge siden jeg hadde gått på skolen..
Jøss, det var jo helt på trynet?!:confused: man er da vel aldri for gammel for en utdanning da! Kommunen burde jo heller ville ha voksne ansvarlige mennesker med litt erfaring og modenhet i livet enn festglade 18 åringer! =) Så får du ikke lærlingplass da? :/

Jeez, ja det dekker jo såvidt matbudsjettet for en barnefamilie :p

Sant. Men det er jo her i kommunen, og det er noen år siden. Vet ikke hvordan lønna er nå. Håper den er bedre :)

❤Johannes Emìl 25.04.13❤

Sant. Men det er jo her i kommunen, og det er noen år siden. Vet ikke hvordan lønna er nå. Håper den er bedre :)

❤Johannes Emìl 25.04.13❤
Det håper jeg og ;)

Jøss, det var jo helt på trynet?!:confused: man er da vel aldri for gammel for en utdanning da! Kommunen burde jo heller ville ha voksne ansvarlige mennesker med litt erfaring og modenhet i livet enn festglade 18 åringer! =) Så får du ikke lærlingplass da? :/

Ja vet og jeg reagerte på det, tok det opp med lærlingkontoret og de skrev et brev til dette stedet og jeg fikk en skriftlig unnskyldning tilbake. Nei virker ikke ut som at det blir lærlingplass, har blitt tilbudt flere steder i fylket men måtte takke nei for er et stykke unna og jeg har ikke bil og busstilbudene er ikke de beste, dessverre..

Ja vet og jeg reagerte på det, tok det opp med lærlingkontoret og de skrev et brev til dette stedet og jeg fikk en skriftlig unnskyldning tilbake. Nei virker ikke ut som at det blir lærlingplass, har blitt tilbudt flere steder i fylket men måtte takke nei for er et stykke unna og jeg har ikke bil og busstilbudene er ikke de beste, dessverre..
Huff, det er jo kjedelig da :/ de vil ikke gi deg lærlingplass der du bor?

Huff, det er jo kjedelig da :/ de vil ikke gi deg lærlingplass der du bor?

nei kommunen her jeg bor tar ikke inn lærlinger :/

Back
Topp