Lærling- ansvar på jobben

Smurfekringla

Gift med forumet
Er det noen som vet hvor mye ansvar en lærling kan ha?

Jeg spør fordi når jeg var lærling i fjor (på SFO) hendte det ofte at jeg måtte være alene med 13barn fordi den andre personen som skulle være med meg på den gruppa var syk...

Gikk greit for meg det altså meeeen, kan en lærling ha det ansvaret alene? Trodde det alltid skulle være en annen med en lærling jeg[8|]

Trodde liksom at en lærling IKKE skulle bli regna med i personalet, hvis dere skjønner... At hvis en person er syk skal ikke lærlingen overta ansvaret, at de må ringe etter vikar eller lignende?

Som lærling har du ikke lov å ha ansvar, du skal alltid ha en ansvarlig med deg slik at de kan lære deg hvordan du skal takle situasjoner og konflikter som oppstår. Er jo en grunn til at man er i lære, vanskelig å lære noe av noen som ikke er der..
Som regel går det jo greit, men loven sier noe annet..

Ja, var det jeg trodde[:)]

Jeg tenker liksom at hvis noe skulle skje når en lærling er alene så får vel læreplassen mye stress?

Mannen min jobber der jeg var lærling... Jeg var på SFO og en ungdomsklubb...

Her om dagen ble mannen min ringt for å være vikar på ungdomsklubben... Og da han kom på jobb og spurte hvem han var vikar for... så var han vikar for en lærling?!?!?
Det er mye som ikke stemmer der syns jeg,.. Skal alltid være to på jobb der... men de regner to på jobb som en lærlign og en utdanna? Må jo være feil det?[8|]

Bli ikke klok jeg... haha[8D]

Har selv vært lærling.. faktisk 2 ganger.[8D] Utdannet barne-og ungdsomsarb. og omsorgsarbeider.
Når det nermer seg slutten skal du få mer ansvar, det fikk jeg beskjed om fra kommunen. Arb. plassen har lov til å bruke deg som vikar dersom et av personalet er borte en dag- MEN ikke over lengre tid. Da jeg var lærling i hjemmetj. f,eks hadde jeg opplæring en uke, så kjørte jeg rundt alene til brukerene. Du blir nok overrasket over hvor mye du lærer når du kommer opp i situasjoner, der du må ta avgjørelser selv, f.eks konflikter blandt SFO barna[:)]

De som er lærlinger på ungdomsklubben nå begynnte i august... så de har jo ikke vært der lenge...

For å sette ting litt på spissen her:

En kveld er lærlingen og en ansatt på jobb...
Så kommer en rusa ungdom inn og stikker ned den ansatte med kniv...
Da blir jo lærlingen som er ansvarlig...

Vet det er å sette det heeelt på spissen, men det kan jo faktisk skje...[8|]

Og det er ofte bare en lærling og en ansatt på jobb på denne klubben...

Litt drastisk.. men det kan jo faktisk skje! Da jeg jobba som lærling på ung.klubb var vi heller ikke mange ansatte. Det kom fulle og rusa ungdommer til klubben (det var selvsagt ikke tillatt med alkohol og rus), vi snakket med dem og dersom de nekta å gå og begynte å skape seg, de var jo fullt klar over at de ikke hadde lov og komme fulle- ringe vi politiet og vi hadde god kommunikasjon med de, så de var på plass ganske snart. De blir jo kjørt hjem av de og barnevern kan bli innblanda.

jeg er lærling som helsefagarbeider... jobber på sykehjem! jeg er 50% lærlig og 50% "ansatt"! arbeidsgiveren min har lov til å bruke meg dersom noen er syk, for eksempel 3 ganger en uke, og to ganger en annen! 

Ingen har da lov til å være alene med 13 unger, uansett om man er lærling eller ikke...

ORIGINAL: KrepsenPrøverIgjen

Ingen har da lov til å være alene med 13 unger, uansett om man er lærling eller ikke...

Jo, det kan man... Nå kan man faktisk ha 14 unger alene... På SFO altså, i barnehage er det mindre unger pr voksen...

Man får en årslønn over 2 år som lærling. Sto i mine papirer at det var fordi man var i 50% lære og skulle ha 50% ansvar. Men det var opp til bedriften å vurdere når jeg var klar for ansvar.

Merka stor forskjell fra bhg til SFO. Fikk mye tidligere ansvar på SFO fordi det var manko på folk rett og slett..

Back
Topp