Lærer og permisjonsplanlegging

Singo95

Blir kjent med forumet
Hei!
Jeg jobber som lærer og har termin 22 April. Sitter nå med planlegging av permisjon for å prøve å finne den beste løsningen for vår situasjon.
Hvordan tenker dere å løse denne kabalen? Vi har funnet ut at det vlir meg som mor som tar mest av permisjonen, mens far kun tar det han må ha. Dette fordi har har en jobb det er vanskelig å være borte fra.

Har vi noen mulighet til å legge ferien til permisjonen?
Svarer det seg med 80% eller 100% lønn?
Taper vi rettigheter på å gå ulønnet, isåfall hvilke?

Tusen takk for alle svar, hilsen førstegangsgravid og noe kontrollfreak av en lærer

Hei!
Jeg jobber som lærer og har termin 22 April. Sitter nå med planlegging av permisjon for å prøve å finne den beste løsningen for vår situasjon.
Hvordan tenker dere å løse denne kabalen? Vi har funnet ut at det vlir meg som mor som tar mest av permisjonen, mens far kun tar det han må ha. Dette fordi har har en jobb det er vanskelig å være borte fra.

Tusen takk for alle svar, hilsen førstegangsgravid og noe kontrollfreak av en lærer

Du taper rettigheter på å gå ulønnet, ja. Hvis du skulle bli sykemeldt f.eks så har du ikke rett på penger fra NAV. Det er litt av en sjanse å ta. Jeg ville aldri gjort det, men mange ser seg nødt til det, dessverre..

Så taper man jo også pensjonspenger, men det er vel ikke så lenge det er snakk om mtp det.

Du kan legge til feire. Jeg skal ha fem uker ekstra pga ferie :)

Det finnes en fb-gruppe som heter foreldrepenger NAV eller noe. Der får du svar på alt du lurer på :)

Hei!

Anbefaler deg å lese om dette på NAV side sider. NAV har også en FB side som omhandler foreldrepermisjon der du kan få svar på mye og lese svar andre har fått.
Men ja, du kan ta ferie ila. permisjonstiden. Da legger du inn ferie som et opphold i permisjonen og permisjonen utsettes tilsvarende. 100% lønn er som oftest mest lønnsomt rent økonomisk, men det kommer jo selvsagt an på situasjonen deres.
Ja, du kan tape rettigheter ved ulønnet permisjon, men det kommer an på lengden på den ulønnede permisjonen og når den tas.

Tusen takk for svar! :D kommer til å høre med nav også, men tenkte det var greit å få litt svar fra andre som venter barn samtidig, og hvordan det legges opp i andre hjem rundt om.

Du taper rettigheter på å gå ulønnet, ja. Hvis du skulle bli sykemeldt f.eks så har du ikke rett på penger fra NAV. Det er litt av en sjanse å ta. Jeg ville aldri gjort det, men mange ser seg nødt til det, dessverre..

Så taper man jo også pensjonspenger, men det er vel ikke så lenge det er snakk om mtp det.

Du kan legge til feire. Jeg skal ha fem uker ekstra pga ferie :)
Du mister ikke nødvendigvis rett på sykepenger ved ulønnet så det er noe misvisende svar. Tar du ulønnet i 14 dager så har du fortsatt de samme rettighetene. Ulønnet utover dette kan du få 65% dersom visse vilkår er oppfylt. Er en rekke artikler som redegjør for dette bedre enn meg :)
https://www.tekna.no/lonn-og-arbeid...-i-ulonnet-permisjon-etter-foreldrepermisjon/
https://juristen.no/ditt-arbeidsliv/2019/01/sykerettigheter-ved-ulønnet-foreldre­permisjon

Sjekk ut denne, så er det lettere å planlegge litt før du skal søke. (Hvis du ikke allerede har sjekka den ut)
https://foreldrepengeplanlegger.nav.no/foreldrepengeplanlegger

Jeg har foreløpig termin 25.04 (får se hvilken termin de finner ved oul neste uke)
Vi velger 80% og 59 uker. Far tar bare fedrekvoten. Jeg forlenger mine foreldrepenger ved å utsette 4 uker på sommeren 2021. Fra august har jeg 60% foreldrepenger mens faren har 40% foreldrepenger. Han er hjemme 2 dager i uka, mens jeg er hjemme hele uka (men får betalt for 3 dager). Ingen krav til mors aktivitet når far bare bruker sin kvote.
Slik fordeling har vi helt til ukene er brukt opp. Mine penger er ferdig 13.06.22 og han har til 29. 06.22. Da går han omtrent rett i 4 uker ferie på sommeren (han jobber i en bhg som er sommerstengt hele juli). Og slik går det akkurat for oss til bhgstart i aug 2022. Pengene har jeg regna på og det går akkurat med alle våre faste ugifter i måneden. Men vi sparer på fullt nå fram til fødsel og skal spare alle feriepengene som kommer til sommern, så kommer det nok til å gå bra :happy090 jeg er mega-kontrollfrik, (men ikke lærer) så dette har jeg fundert på siden positiv test :hilarious:

Men fra mai 2022 (når ungen er 13mnd) så kan man få kontantstøtta med 7500 i mnd (såfremst ungen ikke har bhgplass). Og ved å spare litt og feriepengene, så blir det ikke så galt med økonomien heller. Mtp alle ukene man får ❤

Last edited:
Tror ikke ullnnet nødvendigvis er ulønnsomt, uten at jeg husker hva som er grensa der. Men! Vi så også litt på dette med perm og så at totalt sett så får man utbetalt mindre ved 80% enn hva man gjør ved 100%. Så vi vurderer 100% og ulønnet perm, men har ikke sett noe på hva som lønner seg mtp sykepenger osv da. Vi har bare snakket litt løst om det egentlig og funnet ut at pappaen tar bare det han må ha Så må vi bruke en del ferie, men også ulønnet (uansett om vi tar 80 eller 100).

Tror ikke ullnnet nødvendigvis er ulønnsomt, uten at jeg husker hva som er grensa der. Men! Vi så også litt på dette med perm og så at totalt sett så får man utbetalt mindre ved 80% enn hva man gjør ved 100%. Så vi vurderer 100% og ulønnet perm, men har ikke sett noe på hva som lønner seg mtp sykepenger osv da. Vi har bare snakket litt løst om det egentlig og funnet ut at pappaen tar bare det han må ha Så må vi bruke en del ferie, men også ulønnet (uansett om vi tar 80 eller 100).
100% + ulønnet er alltid mer gunstig økonomisk enn 80%. Det er mer penger utbetalt fra NAV, punktum. Da er det bedre å sette av noe i månedene med 100% dekning til perioden uten lønn. Det passer likevel ikke med 100% for alle av andre årsaker :)
Noe som også er viktig å tenke på er at dersom du velger 80% så gjelder det automatisk mannen din også. I mange forhold er det slik at far har mye høyere inntekt enn mor og da kan 80% på fars inntekt potensielt utgjøre et ganske stort inntektstap. Hos oss er det helt uaktuelt av nettopp den grunn. Jeg kunne ønske jeg kunne valgt 80% for å få lenger tid hjemme, men at far kunne hatt 100%. Det er dessverre ikke mulig.

Vet ikke helt hvorfor jeg siterer deg på dette. Er mer en generell kommentar til hele tråden :P

Må bare komme med et lite innspill til :P Du kan endre på alt underveis. Så du må ikke bestemme deg for alt nå. Det er ikke sikkert permisjonen blir som du har tenkt og ting kan endre seg underveis så dere må gjøre om på fordelingen. Synes bare det er viktig å få frem for det er mange som opplever foreldrepengesøknaden og det å planlegge så langt frem i tid som krevende. Jeg skulle f.eks egentlig hatt permisjon frem til sommeren i år, men da far ble permittert i slutten av mars (covid) gjorde vi om på det fordi vi ikke helt visste hvordan fremtiden ble. Da var det mer lønnsomt å ha han i pappaperm og meg i 100% jobb. Sånne ting kan jo skje :)

Sniker fra mai. Vi har det motsatt her. Far er lærer, og jeg har derfor funnet ut at hans permisjon må avsluttes FØR sommerferien begynner i 2022, ellers «mister» han avspaseringsukene sine inn i farspermisjonsukene. Lærere får ikke utsette permisjonstiden med det som er avspasering i sommer/høst/vinterferien, så det lønner seg for lærere å ikke ha permisjon som strekker seg over den tiden..
Jeg prøver å se på en løsning der han kan ha permisjon mellom vinterferien og sommeren, eller fra jul til sommer inkl. ulønnet. Har ikke landet det helt ennå.. :)

Sniker fra mai. Vi har det motsatt her. Far er lærer, og jeg har derfor funnet ut at hans permisjon må avsluttes FØR sommerferien begynner i 2022, ellers «mister» han avspaseringsukene sine inn i farspermisjonsukene. Lærere får ikke utsette permisjonstiden med det som er avspasering i sommer/høst/vinterferien, så det lønner seg for lærere å ikke ha permisjon som strekker seg over den tiden..
Jeg prøver å se på en løsning der han kan ha permisjon mellom vinterferien og sommeren, eller fra jul til sommer inkl. ulønnet. Har ikke landet det helt ennå.. :)
jeg tenkte jeg skulle høre om jeg kunne utsette permisjonen min sommeren 2021 (også lærer). Men spørs om jeg får lov av arbeidsgiver. At dem gidder å betale meg for avspasering,. vanskelig å si..

For oss lønner det seg å ta 100% lønn + 3 mnd ulønna for meg. Det fordi far tjener eindel meir, om eg tar 80% lønn må jo han også gjere det i sin periode. Denne blir jo også forlenga tilsvarande (19 veker er det vel med 80% lønn).

Ulønna er absolutt ikkje eit ønskescenario, spes med tanke på tap av rettighetar, men lite andre løysingar som ikkje gjer at vi tapar (endå meir) økonomisk.

Har termin omtrent samtidig som deg, sånn tenker vi at vår blir:

Min periode (100% lønn) : 30.mars 2021 til ca 1.jan 2022 (heile mors periode, ispedd 5 veker ferie, etterfulgt av heile fellesperioden)

Ulønna frå ca 1.jan til 1.april. Den tar eg direkte etter endt fellesperiode.

Fars periode (100% lønn) : 1.april til medio juli.

Så ferie fram til bhg-start medio august 2022.

For oss lønner det seg å ta 100% lønn + 3 mnd ulønna for meg. Det fordi far tjener eindel meir, om eg tar 80% lønn må jo han også gjere det i sin periode. Denne blir jo også forlenga tilsvarande (19 veker er det vel med 80% lønn).

Ulønna er absolutt ikkje eit ønskescenario, spes med tanke på tap av rettighetar, men lite andre løysingar som ikkje gjer at vi tapar (endå meir) økonomisk.

Har termin omtrent samtidig som deg, sånn tenker vi at vår blir:

Min periode (100% lønn) : 30.mars 2021 til ca 1.jan 2022 (heile mors periode, ispedd 5 veker ferie, etterfulgt av heile fellesperioden)

Ulønna frå ca 1.jan til 1.april. Den tar eg direkte etter endt fellesperiode.

Fars periode (100% lønn) : 1.april til medio juli.

Så ferie fram til bhg-start medio august 2022.

Nesten likt her, men jeg tror jeg slipper så lenge ulønnet og st vi får barnehageplass tidligere, men det finner vi ut av ila våren. Blir forhåpentlig lettere med plass når broren allerede går der. Søskenprioritet. Så vi satser på plass fra mai fremfor å belage oss på plass i august. Da begynner hun sammen med storebroren sin så da har jeg ikke så mye imot at hun «bare» er 12 mnd ved start.

Sjekk ut denne, så er det lettere å planlegge litt før du skal søke. (Hvis du ikke allerede har sjekka den ut)
https://foreldrepengeplanlegger.nav.no/foreldrepengeplanlegger

Jeg har foreløpig termin 25.04 (får se hvilken termin de finner ved oul neste uke)
Vi velger 80% og 59 uker. Far tar bare fedrekvoten. Jeg forlenger mine foreldrepenger ved å utsette 4 uker på sommeren 2021. Fra august har jeg 60% foreldrepenger mens faren har 40% foreldrepenger. Han er hjemme 2 dager i uka, mens jeg er hjemme hele uka (men får betalt for 3 dager). Ingen krav til mors aktivitet når far bare bruker sin kvote.
Slik fordeling har vi helt til ukene er brukt opp. Mine penger er ferdig 13.06.22 og han har til 29. 06.22. Da går han omtrent rett i 4 uker ferie på sommeren (han jobber i en bhg som er sommerstengt hele juli). Og slik går det akkurat for oss til bhgstart i aug 2022. Pengene har jeg regna på og det går akkurat med alle våre faste ugifter i måneden. Men vi sparer på fullt nå fram til fødsel og skal spare alle feriepengene som kommer til sommern, så kommer det nok til å gå bra :happy090 jeg er mega-kontrollfrik, (men ikke lærer) så dette har jeg fundert på siden positiv test :hilarious:

Men fra mai 2022 (når ungen er 13mnd) så kan man få kontantstøtta med 7500 i mnd (såfremst ungen ikke har bhgplass). Og ved å spare litt og feriepengene, så blir det ikke så galt med økonomien heller. Mtp alle ukene man får ❤

dette hørtes ut som en veldig spennende løsning! Men tar du da ulønna de to dagene far er hjemme? Eller hvordan løser du det med jobben?

Er også lærer og har termin rundt 20.april. Er veldig usikker på om vi burde velge 80% eller 100% dekning. Men planen er hvertfall bhg-start i august 2022. Jeg ønsker å være i permisjon til barnet er minst 12 mnd, men litt usikker på hvordan vi løser det.

Spørsmål: kan man ta pause fra permisjonen under avspaseringen på sommeren også? :anyone

Jeg skal ha hele perioden alene, da mannen min er ufør, så her blir det 49 uker med 100% og 5 uker ferie (siden vi ikke kan ta ut avspasering i permisjon). Jeg vil da ha permisjon fra 18.mars til 25.juni, så fem uker feie, og permisjon igjen fra 2.august til 30.mars 2022

Jeg skal ha hele perioden alene, da mannen min er ufør, så her blir det 49 uker med 100% og 5 uker ferie (siden vi ikke kan ta ut avspasering i permisjon). Jeg vil da ha permisjon fra 18.mars til 25.juni, så fem uker feie, og permisjon igjen fra 2.august til 30.mars 2022
Ser nå at det blir 4 uker og 1 dag ferie, og en uke ferie etter permisjon, fordi man ikke kan ta ut mer enn lovbestemt ferie, og vår femte ferieuke er tariffbestemt....

Ser nå at det blir 4 uker og 1 dag ferie, og en uke ferie etter permisjon, fordi man ikke kan ta ut mer enn lovbestemt ferie, og vår femte ferieuke er tariffbestemt....
Du kan ta ut så mye ferie du vil som opphold. Det er bare den planleggeren som setter stopper for det, eller at det kommer en advarsel. Så lenge du har ferien kan du ta den ut. Jeg tok 10 uker ferie sammenhengene som opphold sist. Var ikke noe problem i selve søknaden :) Jeg fikk også ta avspasering, men det er opp til arbeidsgiver om de tillater :)

Du kan ta ut så mye ferie du vil som opphold. Det er bare den planleggeren som setter stopper for det, eller at det kommer en advarsel. Så lenge du har ferien kan du ta den ut. Jeg tok 10 uker ferie sammenhengene som opphold sist. Var ikke noe problem i selve søknaden :) Jeg fikk også ta avspasering, men det er opp til arbeidsgiver om de tillater :)
I følge svarene nav gir på NAV-Foreldrepenger, kan man bare ta ut lovpålagt ferie.
Jeg prøvde å ringe de å spørre på mandag. Men da var telefonforbindelsen til han jeg snakket med helt elendig, så jeg ga opp. Tenkte jeg kunne prøve meg på en chat senere. Men har ikke hatt ork med syk 5 åring og gubbe denne uka....

Back
Topp