Lærer dere barna hvordan man oppfører seg rundt dyr?

Nå satt jeg og ventet på at ungen skulle få bakhover i hodet! Jeg syns ikke dette så trygt ut. Jeg elsker dyr, men stoler ikke på dem uansett.

Så ja, jeg lærer barna hvordan de skal være rundt dyr. En skal være rolig, la dyret komme til seg ved å strekke ut en hånd for å la det snuse for eksempel og aldri klappe dyr uten tillatelse fra eier.

Nå satt jeg og ventet på at ungen skulle få bakhover i hodet! Jeg syns ikke dette så trygt ut. Jeg elsker dyr, men stoler ikke på dem uansett.

Så ja, jeg lærer barna hvordan de skal være rundt dyr. En skal være rolig, la dyret komme til seg ved å strekke ut en hånd for å la det snuse for eksempel og aldri klappe dyr uten tillatelse fra eier.

Det her er bare flaks. Det ser IG som en ung ponni, leken og samtidig vil den ha mer plass eller er usikker på ungen. Man skal aldri la unger leke slik. :(

Det her er bare flaks. Det ser IG som en ung ponni, leken og samtidig vil den ha mer plass eller er usikker på ungen. Man skal aldri la unger leke slik. :(

Tror det var like før, ja, spesielt den første gangen ponnien snudde ryggen til.
Ja, at det er et ungt dyr gjør meg mer urolig. Spontan og skvetten. Huff, ungene mine hadde ikke fått springe rundt sånn. Sønnen min kan være høylydt også så ser for meg at det hadde gått verre med han. :P

Er det rart hunder biter barn...

Det så litt skummelt ut et par ganger der, og man ser på ponnien at den er utrygg :sorry:
Vi prøver å lære dem, så frøkna er snill med dyrene. Minsten på snart 11mnd er det litt verre med. Jeg må jevnlig lempe ham av katten, løsne hendene fra pelsen osv. Det verste er at katten ikke bryr seg, så hun går ikke vekk fra ham, hun går alltid bort til ham :dead:
Jeg er der og holder øye for det er jo et dyr, plutselig får hun nok. Men jeg er veldig glad for at hun tåler mye nå når han faktisk skal lære seg at man skal være snill med dyrene :happy:

Ja det gjør vi. Jeg hater bilder og videoer av unger som f.eks. henger rundt halsen på en hund. Ofte ser man på hundens kroppsspråk at den ikke liker situasjonen. Dyr skal oppføre seg bra rundt folk, uavhengig av hvordan vi behandler dem ser det ut til. Vi ser ikke selv at vi skaper stygge situasjoner.

Nei fy og fy, dette var helt grusomt å se. Og ikke minst lese teksten og se at det er like mye uvitenhet der [emoji22]

De har skikkelig flaks der. Flere ganger

Det er jo en selvfølge. Det er en del av oppdragelsen, like selvfølgelig som man lærer ungene at man vasker hendene før man spiser, at man er høflig mot andre, og alt det andre som er og bør være en selvfølgelighet. Alt annet er omsorgssvikt.

Shit, her hadde jeg hjertet i halsen, at den ungen ikke fikk en hov i brystet er jo bare flaks[emoji85][emoji51]

Kjente seg satt med høy puls når jeg så videoen. Uff, hadde aldri turt å la ungen gå fritt slik. Spesielt når dyret er ungt, leken og uforutsigbar.
Her skal mini lære hva hundene og kattene kroppsspråk sier. Og han skal lære at man ikke skal gå bort til et dyr som sover, spiser, som ikke ser du kommer og slikt. Bare kose med dyrs når dyra kommer bort og ønsker det selv. Er jo veldig mange uhell fordi man ikke forstår dyras kroppsspråk

Er veldig opptatt av å snakke med jenta vår om hvordan man behandler dyr. Selv var jeg sånn at man ikke kunne gå på stien hvis det var maur der som liten, så jeg har alltid vært veldig glad i dyr selv [emoji85]

Åherregud, hvor er fornuften?
Har drevet med hest i over 15 år, det der var livsfarlig. Ponnien satte jo bakenden til for å sparke. Klarte ikke se hele.
Uvettig håndtering av barnet og dyret...

Helt tragisk. For noen foreldre. Har ingenting imot at barn er rundt hester og andre dyr. Men man starter ikke sosialiseringen med en veldig ung og uforutsigbar ponni!! Man starter med en hest som er sinnsykt godt sosialisert og reagerer annerledes, da kan man bruke tid på å lære barnet hvordan man skal være rundt hester og andre dyr.
Blir så forbanna når jeg ser sånn. Samme med foreldre som lar barna sine ri på hunder, hoppe på ryggen dems, ta mat ut av munnen dems osv. Det er jo helt tragisk. Det er to stykk som lider etter sånne hendelser, det stakkars dyret som får nok og dermed sparker/biter. Og barnet som muligens sitter igjen med varige skader fordi foreldrene er hjernedøde.
Så blir dyret avlivet, også skaffer de seg nytt dyr og gjør samme dritten med det. Usj.

Helt tragisk. For noen foreldre. Har ingenting imot at barn er rundt hester og andre dyr. Men man starter ikke sosialiseringen med en veldig ung og uforutsigbar ponni!! Man starter med en hest som er sinnsykt godt sosialisert og reagerer annerledes, da kan man bruke tid på å lære barnet hvordan man skal være rundt hester og andre dyr.
Blir så forbanna når jeg ser sånn. Samme med foreldre som lar barna sine ri på hunder, hoppe på ryggen dems, ta mat ut av munnen dems osv. Det er jo helt tragisk. Det er to stykk som lider etter sånne hendelser, det stakkars dyret som får nok og dermed sparker/biter. Og barnet som muligens sitter igjen med varige skader fordi foreldrene er hjernedøde.
Så blir dyret avlivet, også skaffer de seg nytt dyr og gjør samme dritten med det. Usj.

Jeg har (eller hadde, for dama var gal på mange måter) ei vennine som fikk sønnen sin til å ta maten til hunden, også fra munnen hans hver dag fra han var typ året, hu mente dette gjorde at hunden skulle respektere ungen [emoji85] altså... hva skal man si... ikke alle er skikket til å ha hund (eller unger)[emoji17]

Jeg har (eller hadde, for dama var gal på mange måter) ei vennine som fikk sønnen sin til å ta maten til hunden, også fra munnen hans hver dag fra han var typ året, hu mente dette gjorde at hunden skulle respektere ungen [emoji85] altså... hva skal man si... ikke alle er skikket til å ha hund (eller unger)[emoji17]

Det er sånn hunder tilslutt biter dessverre! Vår hund får ikke være i samme rom som ettåringen, ikke fordi hu er en fæl hund. Men jeg SER at hu blir ukomfortabel fordi lillegutt alltid skal klappe og kose på hu.
Vi har en veldig sær hund som helst bare vil bli kosa på når hu ber om det, så vi har de adskilt til lillegutt blir stor nok til å forstå at hunden må få være i fred. De koser på hverandre gjennom grinda vi har til stua og er gode venner så lenge hunden får være i fred mesteparten av tiden!
Jeg syns det er helt tragisk at folk risikerer livet til både barn og dyr på denne måten. Man må lære seg kroppsspråket til hunder før man kjøper en! Hvis man ser på alle bildene som blir lagt ut her og der av barn og hunder, så er det veeeldig mange av de hundene som omtrent ber om hjelp med kroppsspråk, men ikke får det fordi eierne ikke har tatt seg tid til å lære om hunder. At man ser det hvite i øynene til hunden fordi den ser på barnet med hodet den andre veien, at gjentatte ganger unngår å ha hodet mot barnet, sleiker seg på nesa, alt dette er små tegn som tilsier at hunden ikke liker det man gjør med den. Til og med den snilleste, mest lojale og sosialiserte hunden kan bite om folk gjentatte ganger ikke bryr seg om signalene den sender! Alle får nok etterhvert

Ungene mine har vært mye med unghestee, men ikle på denne måten. Ekstremt langt unna denne måten. De får ikke lov til å løpe rundt eldre hester på denne måten heller. Jeg er alltid med, som i ved siden av, og mellom om det er unge dyr.

Ungene mine har vært mye med unghestee, men ikle på denne måten. Ekstremt langt unna denne måten. De får ikke lov til å løpe rundt eldre hester på denne måten heller. Jeg er alltid med, som i ved siden av, og mellom om det er unge dyr.

Det er litt sånn, man kjøper ikke en grønn hest til en grønn rytter. Disse foreldrene hadde åpenbart ingen kunnskaper når det kommer til hester, så de skulle aldri ha satt hverken barn eller hest i denne situasjonen. Man lærer ikke en ettåring hvordan man skal være rundt hester når de løper rundt som dette :p det var kun flaks at den ungen ikke ble sparket.
Har man kunnskap om hester så blir det noe annet, for da ville man ikke introdusert dem på denne måten uansett.

Det er litt sånn, man kjøper ikke en grønn hest til en grønn rytter. Disse foreldrene hadde åpenbart ingen kunnskaper når det kommer til hester, så de skulle aldri ha satt hverken barn eller hest i denne situasjonen. Man lærer ikke en ettåring hvordan man skal være rundt hester når de løper rundt som dette :p det var kun flaks at den ungen ikke ble sparket.
Har man kunnskap om hester så blir det noe annet, for da ville man ikke introdusert dem på denne måten uansett.

Det er jeg helt enig i :) mine har alltid blitt fortalt at de ikke skal løpe rundt dyr, og tatt bort med en gang om de ikke har hørt etter. Jeg skjønner faktisk ikke at noen tør å la ungen løpe slik rundt/med ponnien. Sunn fornuft bør brukes om man har kunnskap eller ikke.

Det er jeg helt enig i :) mine har alltid blitt fortalt at de ikke skal løpe rundt dyr, og tatt bort med en gang om de ikke har hørt etter. Jeg skjønner faktisk ikke at noen tør å la ungen løpe slik rundt/med ponnien. Sunn fornuft bør brukes om man har kunnskap eller ikke.

Skjønner ikke jeg heller! Selv en liten ponni kan drepe en ettåring, uansvarlig!

Burde være en selvfølge at foreldre lærer barn om respekt for dyr men slik er det dessverre ikke. Mener barn da burde lære det i bhg. Mange uheldige situasjoner kunne vært unngått hvis alle barn hadde lært å være rundt dyr på en god måte :)

Back
Topp