Lærer de løkkeskrift på skolen?

Nei. Stavskrift kaller mine gutter der. Er sammenhengende skrift, men uten løkker.

Lærer sammenhengende skrift. Så går det vel over til vanlig skrift igjen. 7.klassingen behøver ikke skrive sammenhengende hvertfall og skjønner ikke når oldemora skriver løkkeskrifta si :p Den blir for løkkeskrift gitt.

Lærer sammenhengende skrift. Så går det vel over til vanlig skrift igjen. 7.klassingen behøver ikke skrive sammenhengende hvertfall og skjønner ikke når oldemora skriver løkkeskrifta si :p Den blir for løkkeskrift gitt.
Hva er sammenhengende skrift?

Dumt de ikke lærer det da.. Da kunne de forstått hva oldemor skriver :)

503A124C-8DF5-4C29-8870-DC419A950EF2.jpeg
Sånn lærer de å skrive. Vet ikke hva det heter?

Ja i 2 klasse sier eldste . I 4 kunne de velge selv .

I kommunen vi bor i har de løkkeskrift og mest nynorsk som, hovedmål i nabokommunen har de stavskrift og veldig få med nynorsk som hovedmål.

Ikke at det nødvendigvis har en sammenheng, men litt artig allikevel!

Stavskrift her også, ikke vært borti noen som har hatt løkkeskrift på skolen på veldig mang år.
(Og her er det nynorsk som hovedmål, helt uten at det har noe med saken å gjøre)

De skriver etterhvert en del på læringsbrett også

Ja i 2 klasse sier eldste . I 4 kunne de velge selv .

Løkkeskrift i andreklasse? De kan jo knapt forme bokstavene, langt mindre løkkeskrift da. Selv dengang vi gikk på skolen og faktisk lærte løkkeskrift var det jo i storskolen, ikke i småskolen.

Løkkeskrift er så pent når det er pent,og fryktelig stygt og nesten uleselig når det ikke er pent. Jeg lærte løkkeskrift,men byttet til stavskrift senere fordi skrifta ikke så ut!

Løkkeskrift i andreklasse? De kan jo knapt forme bokstavene, langt mindre løkkeskrift da. Selv dengang vi gikk på skolen og faktisk lærte løkkeskrift var det jo i storskolen, ikke i småskolen.

Tror de kaller det sammenhengende skrift . Bokstavene skal henge sammen.
Fra 4 så skriver ingen løkke , da skriver de slik som her :) løkkeskrift er tydeligvis blitt gammeldags tror jeg hehe

Tror de kaller det sammenhengende skrift . Bokstavene skal henge sammen.
Fra 4 så skriver ingen løkke , da skriver de slik som her :) løkkeskrift er tydeligvis blitt gammeldags tror jeg hehe
Sammenhengende er gjerne stavskrift som vist over, ikke løkkeskrift. Det er tilnærmet utdødd. Og ikke noe man kan forvente motorisk før de er eldre enn 8

Sammenhengende er gjerne stavskrift som vist over, ikke løkkeskrift. Det er tilnærmet utdødd. Og ikke noe man kan forvente motorisk før de er eldre enn 8

Vet bare at de begynte med det her i 2 klasse . da er mange 7-8 år .
De bruker da linjebøker med hjelpe linje. De fikser det med litt øving. De skrev vel bare løkke i gamle dager og 4 klassingene hadde penere håndskrift da enn nå :)

Hjelpelinjer og sammenhengende skrift hadde min nåværende 5. klassing også for et par år siden, men jeg er faktisk glad de prioriterer å bruke tiden på annet enn finmotorisk terping av løkkeskrift på 7-8 åringer altså. Leselig håndskrift ja, men ikke løkkeskrift. Det er god grunn til at det er utfaset på de aller fleste skoler, det er ikke lenger del av læreplanen og har ikke vært det på en stund.

Back
Topp