lære barna husarbeid?

linzzy27

Glad i forumet
litt ispirert av dette med å ha hushjelp/ vaskehjelp.
hvordan har dere tenkt å lære ungene å vakske rydde hjemme?
jo mamma og pappa har penger til å ha noen som vakser / rydder for seg.
jo da dem kan jo rydde....?
da jeg var lita begynte vi tislig med å møtte rydde rommet, vaske, skifte på senger o.s.v. og når vi skulle ha riddetimer/ fotball utstyr ja da var det slik at vi møtte vaske kjøkkenet, gangen eller støvsuge stua og ta oppvasken.
jeg kommer til å føe dette inn i min oppdragelse av barna. nu som elsta starte på skolen må ho rydde rommet sitt hver fredag, sette talerken i oppvaskmarsinen. rydde stua og litt son småting. mellomste må også være med på ryddetid.

barna kan fortsatt rydde/hjelpe selvom man har vaskehjelp da...
dekke på bordet, ta tallerknene med til kjøkkenet etter mat, hjelpe til med oppvask vaske vis de søler, rydde bort lekene sine re opp senga..
når vi flytter i leilighet så har vi snakket om å ha vaskehjelp så har vi bedre tid til å være sammen som familie.. selvom man har vaskehjelp så betyr ikke det at det er skinnende rent hele tiden man har jo ikke vaske hjelpen der 24/7

Her så læres allerede mini å rydde, blir med oss å rydder lekene sine :)...gjør det litt moro slik at han blir med.
Får ei fille så blir han med å vasker, støvsuging kan vi glemme for han vil bare leke med støvsugeren.

Når han blir eldre så vil han få sine oppgaver som skal gjøres, slike ting som du lar eldste din gjøre.

Linus har siden han var 2 år satt inn i oppvaskmaskin selv etter seg, støvsuger, rydder lekene sine og dekker bordet. han tar og ut av oppvaskmaskin (han gir meg fatene og glassene så setter jeg dem opp i skapet, og bestikket legger han på plass alene).
dette er ikke fordi jeg har sagt han må men han vil det.
Skal jeg få støvsugd skikkelig må jeg gjøre det når han ikke er hjemme. for med en gang jeg darr den fram, kommer han springende og vil gjøre det. Samme med oppvaskmaskin. Hører han at jeg begynner klirre med kopper og fat kommer han og skal gjøre det.
Eneste han ikke "Liker" men som han må gjøre er å rydde lekene sine når han har strødd dem utover gulvet i stua. Rommet sitt får han hjelp med å rydde.

Jeg tenker som deg linzzy :-) Veldig greit å lære barna å rydde etter seg i hverdagen og i tillegg gjøre husarbeid som å vaske og støvuge, tørke støv, klesvask etc.

En må jo uansett rydde når en har vaskehjelp, de som vasker skal jo ikke rydde.
Jenta mi er så lita enda at det begrenser seg til å hjelpe å putte i oppvaskmaskina (evt bare lukke døra), hente ting til meg, kaste i boss, leke med moppen eller leke med en støvklut. Vi har en liten ryddetid rett før kvelds, men du verden så spennende de lekene blir akkurat da, hi hi!

Jeg er litt i mot det å gjøre husarbeid for å få ukelønn. Jeg mener at en skal gjøre husarbeid fordi det skal gjøres, ikke for å tjene penger. Men mannen mener at en ikke bare skal gi barna ukepenger uten at de har gjort noe og tenker å betale for innsats. Vi finner vel en mellomløsning tenker jeg. :-)

Det blir jo ofte litt småvasking selv om man har vaskehjelp da. Ting skjer jo hele tiden med barn hehe. Men mini her er jo bare 21mnd men hun hjelper allerede til. :)

Legger bretta klær i skuffen, henter klær når vi skal kle på. Legger ting på plass og "hjelper" når vi rydder rommet. Hun elsker å hjelpe til... så her blir det nok helt naturlig etterhvert som hun vokser til. Lever etter regelen "overvurder hennes kunnskaper, og heller hjelp henne om hun ikke klarer". Hun overrasker hele tiden med ting hun klarer selv og forstår.

jeg og sambo har også diskutert dette med ukepenger. her tror jeg vi har kommet til ei løsning. han sei at vi kjøper gotteri på lørdagene, men ukepenger kan dem spare for å kjøpe seg noe dem ønsker seg. leker, blad eller bøker...det synes jeg er ei grei løsning.

selvsakt må man rydde selv om man har hushjelp, men barna ser jo at foreldrene betaler andre for å gjøre oppgaver, hva skal man svare om ungene blir store og spør hvorfor må jeg vaske rommet mitt når mamma betaler ho gunn for å vaske...kan ikke jeg bare betale ho for å vaske mitt rom også???

er man syk eller har andre hindringer som gjør at man ikke før vasket er det en annen sak. men om man er to stykker som kan dele på det så synes jeg det er latskap. her er det slettes ikke ryddig...vakser huset kansje en gang hver 14 dag, men skal ta stua, kjøkkenet og badet en gang i uka.

linzzy27 skrev:
jeg og sambo har også diskutert dette med ukepenger. her tror jeg vi har kommet til ei løsning. han sei at vi kjøper gotteri på lørdagene, men ukepenger kan dem spare for å kjøpe seg noe dem ønsker seg. leker, blad eller bøker...det synes jeg er ei grei løsning.

selvsakt må man rydde selv om man har hushjelp, men barna ser jo at foreldrene betaler andre for å gjøre oppgaver, hva skal man svare om ungene blir store og spør hvorfor må jeg vaske rommet mitt når mamma betaler ho gunn for å vaske...kan ikke jeg bare betale ho for å vaske mitt rom også???

er man syk eller har andre hindringer som gjør at man ikke før vasket er det en annen sak. men om man er to stykker som kan dele på det så synes jeg det er latskap. her er det slettes ikke ryddig...vakser huset kansje en gang hver 14 dag, men skal ta stua, kjøkkenet og badet en gang i uka.

Jo, når du blir større kan du også betale noen for å vaske lille venn, men da må du først TJENE penger å betale med emoticon  Dessuten vasker "Gunn" kun deler av huset, og kun en gang i uken, så resten må VI dele på..

Er ikke vanskeligere enn det, og jeg ser ikke at det på noe vis er demoraliserende for avleggerne..

Jeg syns det er viktig å lære barna å rydde opp etter seg; Re sengen, rydde leker, holde rommet pent, rydde etter middagen og hjelpe til med eventuelle husdyr o.l.

Når det gjelder husvask (klær, gulv, toalett osv) ser jeg ikke for meg at Emilie skal begynne med det anytime soon!

Barna har lange dager på skolen, lekser og prøver. Jeg ser heller at tiden brukes til denslags og det sosiale (fritidsaktiviteter) enn å leke husmor!

Selv om hun (på 2 år) gledelig sviger seg med støvkosten sammen med meg når jeg vasker betyr ikke det at hun syns det er kjekt eller har tid til det når hun er 8 - da skal hun jammen få slippe det også.

2x 24November skrev:
Linus har siden han var 2 år satt inn i oppvaskmaskin selv etter seg, støvsuger, rydder lekene sine og dekker bordet. han tar og ut av oppvaskmaskin (han gir meg fatene og glassene så setter jeg dem opp i skapet, og bestikket legger han på plass alene).
dette er ikke fordi jeg har sagt han må men han vil det.
Skal jeg få støvsugd skikkelig må jeg gjøre det når han ikke er hjemme. for med en gang jeg darr den fram, kommer han springende og vil gjøre det. Samme med oppvaskmaskin. Hører han at jeg begynner klirre med kopper og fat kommer han og skal gjøre det.
Eneste han ikke "Liker" men som han må gjøre er å rydde lekene sine når han har strødd dem utover gulvet i stua. Rommet sitt får han hjelp med å rydde.

siterer denne, eneste forskjellen her er at prinsen har hjulpet itl siden han var 1.. Han blir rett og slett gal om han ikke får gjøre som mamma.. he he flinke barna våre som vil bidra.... (Men så leker vi masse etterpå så det ikke bare blir rydding... Å du skal høre prinsen om far har glemt å rydde..... "åååå pappaaaa, bare roter..! he he skjønnungen.... 

linzzy27 skrev:

Ja, nettopp, når man er TO stykk. Jeg er alene med barna 100%, har full jobb, reisevei til jobben, har selv hobby (for å ikke dævve av kjedsomhet), ungene er med på aktiviteter, besøk osv. I tillegg har jeg kronisk sykdom så enkelte dager er jeg helt kake. Enda i tillegg hater jeg å vaske, selv om jeg gjør det som må gjøres. Det er slettes ikke ryddig her heller, men ungene hjelper av eget tiltak og på eget initiativ til.

Og nei, jeg har ikke vaskehjelp, men skulle ønske jeg hadde.

Jenta mi er snart 5 år og lar henne ta del i husarbeid. Nå synes hun det er gøy å hjelpe til, så det gjør jo ting litt enklere da.
Lære henne å ta med tallerken tilbake til kjøkkenet evt kaste rester og sette den på benken.
Rydde lekene før hun legger seg. Legge klær i skittentøykurven når hun kler av seg. Slike ting.

Her er de bare 2 år og en baby, men 2 åringen er med på det meste. Han gir meg fat osv fra oppvaskmaskinen, hjelper meg å ta ut av klesmaskinen, bærer med posten inn, setter ting i kjøleskapet (så langt han når opp).. :) Og han er med på det meste.

Her skal  det ikke bli sånn som broren min ble oppdratt, han var 20 år før han kunne sette på en oppvaskmaskin, han har aldri vasket klær, ikke skiftet sengetøy osv.. 

Men tanta mi var super flink, hun hadde 3 tette gutter, og hun sa det rett ut, med full jobb og 3 unger kan jeg ikke gjøre alt. Så der har guttene vært super flinke, spesielt med sine egne rom og sånt. :) Har plan om å gjøre noe sånt jeg og, ikke slave etter ungene mine til de flytter ut :P

Synes det var et spesielt resonnement du kom med i den andre tråden at man var et dårlig forbilde om foreldrene ikke vasket/ryddet. Om man har vaskehjelp èn gang i uka, så sier det seg jo selv at man må jo vaske og rydde de andre dagene.

Min knøtt på 16 måneder er alt nå med å sette inn i oppvaskmaskin og legge det skitne tøyet sitt i kleskurven.... selv om vi har vaskehjelp er det MYE annet som må gjøres i huset og det er han allerede, og har vært en stund, med på å gjøre.

Om en har vaskehjelp, så må en jo som regel rydde før de kommer.. Tror ikke at det påvirker barnas evne til å rydde på noen negativ måte.
Her er guttene på 2 år ivrige hjelpere når mamman fyker rundt med støvsuger, mopp eller støvfille. Lekene sine rydder de ofte opp når jeg ber om det, ellers så blir jeg med dem og da er det plutselig morro:)
Her i huset skal ikke ungene ha for mange oppgaver, rett og slett fordi at vi alle lever så travle liv at tiden vi har sammen skal brukes på hverandre. Rydde opp etter seg og hjelpe til er normal folkeskikk i de fleste hjem:)

Lykken_er_to skrev:
Om en har vaskehjelp, så må en jo som regel rydde før de kommer.. Tror ikke at det påvirker barnas evne til å rydde på noen negativ måte.
Her er guttene på 2 år ivrige hjelpere når mamman fyker rundt med støvsuger, mopp eller støvfille. Lekene sine rydder de ofte opp når jeg ber om det, ellers så blir jeg med dem og da er det plutselig morro:)
Her i huset skal ikke ungene ha for mange oppgaver, rett og slett fordi at vi alle lever så travle liv at tiden vi har sammen skal brukes på hverandre. Rydde opp etter seg og hjelpe til er normal folkeskikk i de fleste hjem:)

Jeg tror at det er like viktig med å lære barna om lik fordeling av husarbeid i huset med to foreldre, som å lære dem å gjøre husarbeid selv. Hvis det er kun mamma i huset som vasker mens faren ligger på sofaen med avis eller ser fotball, sender det ut helt feil signaler til barnet, uansett hvor flink barnet blir å rydde selv. For det man ser hjemme, bruker man å videreføre til eget voksenliv. Det ser man på blant annet dette forumet, der menn til enkelte brukere ikke gidder å gjøre noe i huset, antagligvis fordi de er vant til at husarbeid er kvinnens oppgave, fra barnsben av.

Lurer på om det er mange som tror at vaskehjelp er en som fotfølger hele familien syv dager i uken og plukker opp det som måtte ligge igjen etter dem. I så fall kan jeg forstå bekymringen deres. Når det gjelder vaskehjelp av typen som kommer to til fire ganger i måneden, tre timer i slengen, så tror jeg imidlertid ikke at hverken unger eller voksne glemmer at ting må gjøres i huset.

ehhhhm, jada....
Man lar alt bare stå ellers i uka, så det renner over i alle rom når vaskkehjelpen kommer, det er sånn det fungerer... 

Back
Topp